Anki V
Jag var ut i matkällaren för att titta till pelargoniorna och dahliaknölarna som jag skulle försöka övervintra. Alla pelargoniorna var vid liv och jag såg att det hade kommit lite nya skott på pelargoniorna men eftersom det har varit alldeles mörkt i matkällaren så var dom alldeles vita och klena. Det har väl varit lite för varmt kanske, 5-10grader gissar jag på.

Det börjar väl ändå snart bli dags för pelargoniorna så de fick följa med in.
Hur gör jag nu?

Ska jag klippa ner dom, börja vattna och sedan plantera om när dom börjar vakna till?
Ska jag börja vattna, plantera om och klippa ner när dom börjar vakna?
Eller
Ska jag börja vattna och vänta med att klippa och plantera om tills dom börjar vakna?

Snälla! Be mig nu inte söka i gamla inlägg. Jag har redan försökt och vet ni hur många träffar man får om man söker på pelagonior.
laugh.gif
/Anki
mamamaggan
Jag brukar klippa mina först och när de kommit igång lite så planterar jag om dem. Finns nog olika sätt men det här funkar bra tycker jag.
Anki V
Tack för svaret.

Då gjorde jag inte helt fel då. rolleyes.gif

Jag klippte bort alla långa vita skott + lite till.

Jag antog sedan att man skulle vänta lite innan man "radikalklipper"så man ser varifrån det kommer nytt.

/Anki
pisanggoreng
Är det dags att väcka dem nu?

(Mina står dock i 10-12 grader och med extraljus så de har inte riktigt "somnat"...)
Anki V
Jag vet inte om det är dags ännu men jag fick nästa lite panik när jag såg att mina hade 2 dm långa vita skott laugh.gif .

Dom får stå under lysrören och jag tänkte att fram åt mars/april när det börjar bli trångt där får dom flytta ut till fönsterbrädan.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kommer vänta flera månader till, ibland har jag inte tagit fram dem förren runt april och det har funkat bra det med det gör ju inget att de har bleka skott, det brukar inte vara någon panik att driva på dem.
Lady Hamilton
Med tanke på att de flesta pelargonier som dör, dör under januarimånad pga näringsbrist ( eller är jag fel underrättad? unsure.gif )
Så iallafall har jag alltid börjat vattna dem lite mera under januari o även gett dem lite,lite näring och jag brukar ha tur att pelargonerna överlever.

Vinterförvaringen har varit mörkt o svalt o någon svalt o lite ljus
Åsa, mälardalen zon 2
mina pelargoner står helt mörkt och i en temp på runt +5-8C så de kan vila där ganska länge. De som vilar på såpass kallt ställe behöver ingen näring och knappt något vatten heller.
Kajsa
Pel. jag har i mörkret i garaget får stå där ett bra tag till, men det är i feb/mars många dör, tyvärr. Brukar slänga en del varje vår.
Där klarar sig fuchsiorna bättre.
I vinter har jag haft växtlampa första ggn och under den har jag haft ett 25- tal pel.sticklingar, dom ser verkligen pigga ut. Många har jag nu planterat om, för dom har vuxit ur sina små krukor.
ewa zon 3
Jag har också börjat gödselvattna mina pelargoner lite försiktigt eftersom de har skjutit nya skott. De står ljust och svalt och har gjort så hela vintern. Tappade de flesta bladen när vintern och mörkret kom.
Jag ville testa om jag kunde övervintra mina bamsepelargoner från i somras och de verkar har klarat sig fast jag inte skött om dom.

/Ewa tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 28-01-2006, 19:43)
.... bamsepelargoner från i somras och de verkar har klarat sig fast jag inte skött om dom.......

smile.gif Av någon anledning brukar det funka bäst så!
ewa zon 3
Tja inte vet jag för jag vet inte mycket om pelargoner utom att jag gillar dom tongue.gif

/Ewa
Anki V
Japp, nu är det gjort!!!

Nu är det bara att vänta och se om dom överlever.

Jag klippte ner ganska så radikalt, lämnade bara några korta stumpar där jag kan se att det finns något som verkar vara något som är på gång.

Sedan planterade jag om och klippte dessutom ner rötterna ganska radikalt.

Pelargoniorna står nu undet lysrör.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon