Full version: Sammetsöga
aqualis
Hej

Fick en Streptocarpus saxorum / Sammetsöga/ av Bengt på Trädgårdspaletten i Malmö i fjor våras. Den är en av finaste krukväxter jag någonsin haft. Ymnig gracil blomning och med ett fantastiskt fint bladverk. Den kommer från samma område som Saintpauliorna och ska skötas på i stort sett samma sätt.
Nu har hustrun tagit sticklingar första gången, dels vanliga dels bladsticklingar. Finns någon som har erfarenhet av sticklingar av sammetsöga?
Är det något särskiljt man skall se till för att det ska gå bra ?

MVH
Sven
Fenja
Jag gissar att du rotar dem i kruka? Du kan sätta en plastpåse över med en massa hål i så får de lättare att hålla kvar vätskan. Ställ dem ljust men inte i solsken och ta av påsarna dagligen och lufta dem någon timme så att det inte börjar mögla. Jag brukar vattna underifrån på fat.
Mvh
Fenja
Emma_
Åh vad avundsjuk jag blir. tongue.gif

Jag har suktat efter sammetsöga hur länge som helst, men de finns ju aldrig i affärerna. Jag får fortsätta leta helt enkelt. smile.gif

Lycka till!

Emma
inglan
De är jättelätta att få att rota sig, jag brukar ta nya skott varje år och slänga den gamla. Jag rotar i ett glas vatten, fast i jord ska nog vara bättre kanske. De får ganska fort rötter hur som helst, jag sätter alltid flera sticklingar i en kruka. Sen gäller det att toppa ett par gånger för att få de att grena sig och bli lite större. Mina blommar snällt hela sommaren och ända till jag köper julstjärnor i advent, då brukar de åka ner i ett källarrum.
Konstigt att de inte finns i handeln, jag har delat med mig till vänner och bekanta, så det är kanske så man får tag i dem. Jag tog själv ett skott på där jag jobbade för en massa år sen. wub.gif

Hälsningar Inglan smile.gif
aqualis
Tack för info Inglan!
Hoppet steg många grader.
MVH
Sven
aqualis
Hej
Det verkar gå bra!
Du som hade spanat länge skicka din adress så får du nåra på posten om nu det går lika bra i fortsättningen.
MVH
Sven.
Emma_
Jag PM:ar dig!

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon