Full version: Björkrötter
Keno
Jag har fått in björkrötter i ett land med perenner. De tar all näring och allt vatten från mina blommor.
Vad gör jag för att hålla dessa rötter utanför rabatten?
Kan man möjligen lägga någon plast i botten på rabatten?
Jag vill gärna ha björken kvar.
andersen
Gräv ett dike runt rabatten och hugg av rötterna, björk rötter har ganska grunda rötter, du kan låta dom av huggna rötterna ligga kvar dom gör ingen skada.
Fenja
Du kanske skulle prova att anlägga landet ovanpå markytan, med markduk i botten och en upphöjd bädd i pallkragar eller ram...
Mvh
Fenja
Kajsa
När jag gjorde min senaste rosrabatt längs tomtgräsen har grannarna stora björkar helt nära, jag tog spettet och kapade en massa grova och mindre rötter, eftersom rosorna måste ha ordentliga gropar togs alla rötter bort, ett hästjobb. Men spettet var bra och så finns det en lång kraftig avbitare jag köpte från Gardena den tog en massa rötter.
Men visst kommer väl björken skjuta ut nya rötter där, det blir väl god näring den vill åt.
Cilla
För att undvika att nybildade rötter ska tränga in i rabatten igen kan man gräva ned ett rotgenomträngningsskydd. Vilket material och vilken metod man väljer beror på hur viktigt det är att det är 100% rotstoppande.

Principen är att gräva ned ett hinder, t ex platonmatta eller specialskydd. Om man ändå gräver om rabatten lite då och då kan det räcka med ett hinder som är 40 cm djupt. Tänker man sig en perennrabatt som inte ska ha konkurrens alls måste man nog lägga ned det 1 meter djupt.

Trädens rötter nybildas snabbt i lucker, näringsrik jord. Det märker man om man har en trädgårdskompost direkt på marken. Lagret längst ned kommer snart att bestå av merparten trädrötter, som dessutom gärna sträcker sig upp i komposten så länge det finns näring, vätska och syre. Vill man skydda komposten från att bli uppäten nedifrån lägger man ett markskydd. Vill man ge trädet extra näring placerar man en kompost i närheten av yttre kronan, där rötter lätt bildas.
Big Gardener
Jag är lite skeptisk till rotinträngningsskydd avsedda för trädrötter, främst på grund av att de riskerar att bli helt verkningslösa om de inte är gjorda med god noggrannhet och med rätt material. Det bor en enorm kraft i trädrötter och de söker sig oftast sina egna vägar runt omkring och genom många typer av skydd.

Hugger du av en rot kommer det ofta ut fyra nya rötter och så fortsätter det. Bästa sättet är enligt min åsikt att plantera växter vars rötter inte konkurrerar med varandra.
Hannele
CITAT (Keno @ 28-01-2006, 18:37)
Vad gör jag för att hålla dessa rötter utanför rabatten?

Ingenting, välj istället blommor, som trivs även under björkar;
blommor som har knölar och blad som försvinner efter blomningen, trivs där.

Anemone nemorosa, Isopyrum biternatum,
Ranunculus ficaria, Helleborus orientalis,

löjtnanshjärtan; Dicentra cucullaria, Dicentra canadensis,
Corydalis solida, Corydalis malkensis, Corydalis fumariifolia,
Sanguinaria canadensis, Podophyllum emodi, Trillium,

Arisaema triphyllum, Uvularia grandiflora, Erythronium americanum,
Leucojum vernum, Galanthus nivalis,
Allium zebdanense, Crocus vernus, Dentaria pentaphyllos,
Oxalis acetosella, Pachysandra procumbens,

Olika förgätmigej; Brunnera macrophylla.

Dessa kan också trivas: http://www.odla.nu/artiklar/sandjord.shtml
Cilla
Jag är beredd att hålla med Birger och stämmer helt in i Hanneles tips om att det är bättre att plantera det som kan växa vid träden.

Jag har gjort några rotgenomträngningsskydd och det är arbetskrävande, oftast inte värt det om det gäller att bara skydda en rabatt som man ofta kan anlägga någon annan stans.

Rotskydd är lika lite bestående som mycket annat man gör i trädgården. Det som håller längst i trädgården är när man planterar träd ;-). Allt annat förändras, omvandlas, försvinner eller flyttar på sig efter ganska kort tid.

Jag tänker på det allt mer i trädgårdsarbetet... Att så lite i en trädgård är bestående för en längre tid, att det är en ständig rörelse man jobbar med. Och att det är tur eftersom man får överraskningar jämt, gör så många missar och dessutom ändrar intresse och smak. Ödetomter som fått vara utan människor i bara 10-20 år har några få spår kvar av det som en gång gjordes där. Framför allt träden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon