|
Nu ska jag så tomater har jag tänkt. Om jag placerar dem i ca + 10-15 grader med lysrör efter det att de har kommit upp.... Går det? Eller blir det för kallt? tomatsugna hälsningar
LindaLunda
28-01-2006, 21:34
Hmm är det inte mycket tidigt? Har du plats att ta hand om dem om du sår dem nu? Linda
Lady Hamilton
28-01-2006, 21:36
 Du är LITE tidigt ute nu..........Du kommer att få ENORMA plantor som kommer att "växa dig ur huset" om du sår nu Första året sådde jag 8/2  Jag var färdig att kasta plantorna i Maj! Höga och otympliga att ha att göra med. Andra året sådde jag 25/2 grodde på 2 dagar även då. I början på Juni var det en djungel i växthuset och även då ÅNGRADE jag att jag sått så tidigt! Man får inte tomater tidigare  Om man inte har värme i jorden. Mognaden styrs av jord/lufttemperatur och det är inte vi "vanliga" odlare i makt att styra över. Men du gör som du vill  Jag berättar bara om hur MINA erfarenheter är....
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2006, 22:16
ca 6-8v innan utplantering är lagom att så, man får inte tomater tidigare genom att så för tidigt, man får oftast dålig kvalité på plantorna istället.
Bitta98
29-01-2006, 09:04
Vet inte om jag kan hålla med. Sår alltid ett par plantor i slutet på januari och har då mogna tomater i juni  . Resten sår jag i mitten på februari Så visst ger en tidig sådd tidiga tomater. Jag har dom i växthuset ett Euro-Serre Tropic. //bitta
Jo - jag vet att det kanske är tidigt men....  Sådde samma tid ifjol men då hade jag inte möjlighet att ställa dem svalt och ljust. Men det har jag nu  . Hade faktiskt de första karten i maj i fjol, men sedan blev det ju så taskigt väder... Tror ni att 10-15 blir för svalt?
Lady Hamilton
29-01-2006, 14:02
CITAT (Bitta98 @ 29-01-2006, 09:04) Vet inte om jag kan hålla med. Sår alltid ett par plantor i slutet på januari och har då mogna tomater i juni  . Resten sår jag i mitten på februari Så visst ger en tidig sådd tidiga tomater. Jag har dom i växthuset ett Euro-Serre Tropic. //bitta Har du värme i växthuset? Kanske t.o.m värme slingor i jorden? Sedan beror det naturligtvis på i vilken zon man bor. Rent spontant så kan jag reflektera över att du Bitta98 har ett "riktigt" växthus som har förutsättningarna för "tidig odling"  Och det har INTE jag. Jag har ett "vanligt" kallväxthus med glas. Eller om vi ska tala "kerstin" språk  Du Bitta98 åker "Ferrari" o jag "Flakmoppe"
Bitta98
29-01-2006, 15:53
Japp har värme i växthuset bor i zon 3. Det var min "husbonde" som tyckte jag skulle åka "ferrari" 27kvm, efter många år i en "hundkoja" //bitta
Susanna
29-01-2006, 22:32
Temperaturen borde väl funka. I någon bok av Truedson står att tomater behöver minst 8 grader för att växa och sätta frukt. Fast jag har inte prövat själv så säker är jag inte.
Heh, jag kunde inte heller låta bli utan petade ner några tomatfröer igår när jag ändå höll på med chilisådden Jag tänkte ställa tomaterna med extralampor nere i garaget, där temperaturen håller sig på 10-17 grader. Funkar det inte så funkar det inte, jag kan så fler senare för det var ju massor av frö i påsen  Jag kommer garanterat bli galen på alla plantor, om inte annat för att jag kommer att ha ett 50-tal chiliplantor trängandes i fönstren...
Lady Hamilton
30-01-2006, 15:22
CITAT (noora @ 30-01-2006, 11:00) ....Jag kommer garanterat bli galen på alla plantor, om inte annat för att jag kommer att ha ett 50-tal chiliplantor trängandes i fönstren... Ja för att inte tala om allt SPINN! Bäst att du "köper upp ett lager" miljövänligt gift Men jag håller tummarna för dig att det går bra.
CITAT (Hamilton @ 30-01-2006, 15:22) CITAT (noora @ 30-01-2006, 11:00) ....Jag kommer garanterat bli galen på alla plantor, om inte annat för att jag kommer att ha ett 50-tal chiliplantor trängandes i fönstren... Ja för att inte tala om allt SPINN! Bäst att du "köper upp ett lager" miljövänligt gift Men jag håller tummarna för dig att det går bra. Vi flyttade från lägenhet till villa förra våren, och alla spår av spinn försvann från chiliplantorna som jag hade då  Det är nog fuktigare luft i villan, så att spinnen inte trivs. Eller fler spindlar, de kanske äter spinnkvalster?  Jag har vanliga spindelnät i ett par av mina övervintrande chiliplantor, men inga spinnkvalster. Dessutom har jag en sån där sprayflaska med pump som man pumpar upp tryck i, jättebra när man ska spraya många plantor. Så om det börjar dyka upp annat än spindelnät i plantorna ska de få smaka på såpspriten
CITAT (Susanna @ 29-01-2006, 22:32) I någon bok av Truedson DEN boken är jag på jakt efter Finns inte att få tag på! Någon som vet var?
CITAT (bikiv @ 30-01-2006, 19:36) CITAT (Susanna @ 29-01-2006, 22:32) I någon bok av Truedson DEN boken är jag på jakt efter Finns inte att få tag på! Någon som vet var? Är det denna : tomater ? I så fall verkar den gå att beställa lite var stans.
CITAT (yenny @ 30-01-2006, 21:46) Är det denna : tomater ? I så fall verkar den gå att beställa lite var stans. Försökte beställa, men tyvärr: Status: Definitivt slut! Det är det svar jag fått i bokhandeln också! Finns det någon här på Odla som "läst ut" eller "tröttnat" på sin bok, är jag en presumtiv köpare! Mejla eller skicka ett PM!
Nej va tråkigt... jag såg inte att det stog det.
Tack ändå, för hjälpen Jenny! Det kom inte fram förrän jag skulle betala!
Här är bokförlaget som gett ut boken... du kan kanske skriva eller ringa dit och fråga hur du kan få tag på den : bokförlaget
AndreasBlomquist
31-01-2006, 03:10
CITAT (Bitta98 @ 29-01-2006, 15:53) Japp har värme i växthuset bor i zon 3. Det var min "husbonde" som tyckte jag skulle åka "ferrari" 27kvm, efter många år i en "hundkoja" //bitta  Det var inte dåligt med ett 27 kvm Tropic växthus. Willab har ju den bara upp till 24,8 kvm och då går den löst på runt 70.000. Hur mycket fick ni ge för ert, vart köpte ni det ifrån och har du inga bilder på det?
Bitta98
31-01-2006, 08:48
Det är köpt på Willab, de har andra storlekar än de som är med i katalogen. Växthuset kostade 76.000kr sen kom det till lite diverse anläggningsarbete, gjorde inget själva utan lämnde det till en som visste hur det skulle vara, Så sammanlagt gick det väl på en hundring. ska lägga in bilder i albumet så fort jag hinner. Bikiv: Willab har tomatboken i sin katalog, kolla om dom har någon kvar. //bitta
Susanna
31-01-2006, 21:40
Jag letade också länge efter Truedssons tomatbok. En vacker dag hittade jag den på bokrean, tror det var förra året. Väldans lycklig blev jag!
ewa zon 3
31-01-2006, 23:14
CITAT (bikiv @ 30-01-2006, 19:36) CITAT (Susanna @ 29-01-2006, 22:32) I någon bok av Truedson DEN boken är jag på jakt efter Finns inte att få tag på! Någon som vet var? Låna den så länge tills du hittar en att köpa! Hittade den på flera Stockholmsbibliotek när jag sökte Stadsbibliotekets hemsida Stockholms StadsbiblioteketEwa
Varför glömmer man (=jag) bort biblioteket? Ser nu att "min" bibbla (som ligger på några minuters gångavstånd hemifrån mig) har boken. Nu har jag reserverat den här på nätet och hämtar den efter jobbet! Tack för tipset!
AndreasBlomquist
01-02-2006, 06:59
CITAT (Bitta98 @ 31-01-2006, 08:48) Det är köpt på Willab, de har andra storlekar än de som är med i katalogen. Växthuset kostade 76.000kr sen kom det till lite diverse anläggningsarbete, gjorde inget själva utan lämnde det till en som visste hur det skulle vara, Så sammanlagt gick det väl på en hundring. ska lägga in bilder i albumet så fort jag hinner. Bikiv: Willab har tomatboken i sin katalog, kolla om dom har någon kvar. //bitta Najs, önskar jag fick mig ett Tropic men hade bestämt mig för ett Plus 6 från Willab men igår var vi ute och mätte i trädgården som är 583 kvm och tjejen fick tokspel när hon såg storleken på Plus 6:an som jag ville ha. Blev omedelbums nergraderad till ett Maxi 4.
Bitta98
01-02-2006, 09:04
Citat AndreasBlomquist 01-02-2006, 06:59 "Najs, önskar jag fick mig ett Tropic men hade bestämt mig för ett Plus 6 från Willab men igår var vi ute och mätte i trädgården som är 583 kvm och tjejen fick tokspel när hon såg storleken på Plus 6:an som jag ville ha. Blev omedelbums nergraderad till ett Maxi 4." Tyckte också att växthuset såg jättestort ut när man mätte ut det på backen, men det blir inte så när det väl kommer upp. Vad är typ 30kvm av 583kvm? Jag har dock inga problem med arealen, har 270 ha att ta till om tomten skulle tryta. När jag skulle köpa mitt nya växthus fick jag rådet "om du tvekar mellan två storlekar, ta det större" jag är glad jag gjorde det.  //bitta
AndreasBlomquist
01-02-2006, 15:58
Jo, det är klart att 30 kvm utav 583 inte är speciellt mycket men man får ju också tänka på att 583 kvm är den totala ytan på tomt. Vi har garageuppfart, garage samt vårt hus med altan på tomten också så ledig yta kanske är 300 kvm. Det är ju ett tag kvar till trädgårdsmässan så man får se om man inte kan bearbeta tjejen lite.
Nu har jag hämtat "Tomatboken" på biblioteket... fick "på köpet" med mig hem "Nya växthusboken" och "Sätt en kärna".
Tomatboken ska jag ha som ressällskap till och från jobbet. Har bläddrat lite i den och det sista kapitlet handlar om "Varför tomaten är så nyttig?":
Innehåller antioxidanter (förebygger cancer), betakaroten (finns tomatsorter som förädlats som functional food) som omvandlas till A-vitamin, C-vitamin "speciellt hög i tomater som har fått mogna på plantan... upp till 35% högre vitaminhalt har observerats hos plantmogna tomater jämfört med kommersiellt odlade..."
Nu ska här läsas och läras och odlas efter alla konstens regler (fast lite experimentera också... går det så går det!)
Och Sollan: Vänta lite med din sådd... Författaren av den här boken skriver att fröna gror efter 3 - 14 dgr och med x-a ljus och lämplig temperatur är plantorna uppe i taket på sålådan... efter en vecka! Fast jag ska nog pröva med att så "några" frön iaf redan nu, bara för att se hur det blir
ewa zon 3
02-02-2006, 16:41
Verkar vara en bra bok. Står det något att odla tomat i kruka ute? I så fall ska jag låna den också. Ewa
CITAT (ewa zon 3 @ 02-02-2006, 16:41) Verkar vara en bra bok. Står det något att odla tomat i kruka ute? I så fall ska jag låna den också.
Ewa :) Ja, det tycker jag att du ska göra! Det finns ett litet kapitel som heter "Krukade tomater för utomhusodling". Verkar intressanta: kapitlen om fröer, odling, omplantering, svampangrepp, förslag på olika sorter o s v. En trevlig, lättläst bok!
Nu har mina tomater tittat upp....  Jag känner redan smaken!
CITAT (noora @ 30-01-2006, 11:00) Heh, jag kunde inte heller låta bli utan petade ner några tomatfröer igår när jag ändå höll på med chilisådden  Hej. Jag såde 15 Feb förra året, det var ett elände de växte för mycket dels i kallt garage med belysning och sen i ett littet bubelväxthus. Det hela slutade med att jag klipte ner plantorna och drog upp en ny stam Men vist kan det vara ide att så tidigt om du behöver många plantor av en sort, sticklingförökning är mycket lätt. Tja kanske lite snål men när frö kan kost 5:- st får påsen räcka några År Hälsningar JÅJ
ewa zon 3
03-02-2006, 19:51
CITAT (bikiv @ 02-02-2006, 19:49) CITAT (ewa zon 3 @ 02-02-2006, 16:41) Verkar vara en bra bok. Står det något att odla tomat i kruka ute? I så fall ska jag låna den också. Ewa  Ja, det tycker jag att du ska göra! Det finns ett litet kapitel som heter "Krukade tomater för utomhusodling". Verkar intressanta: kapitlen om fröer, odling, omplantering, svampangrepp, förslag på olika sorter o s v. En trevlig, lättläst bok! Nu har jag också lånat boken, verkar lovande. Lagom tjock för mig /Ewa
Svante, zon 1
03-02-2006, 23:37
Kollade just mina anteckningar. 2005 sådde jag tomat 29 mars och tyckte sedan att det var precis på gränsen till för tidigt. Jag odlar på friland och vill därför inte plantera ut förrän det är riktigt varmt. I år skall jag försöka hålla mig till en vecka in i april i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|