Full version: Bara lysrör?
160kvm stort hus
Hej!
fråga: Måste man ha just lsrör till extra belysningen av småplantor. Eller går det bra med vilken lampa som helst? bara det är ljust.

För det måste ju vara skillnad på lysrör och lysrör?

MvhG
Sollan
Jag använder en lågenergilampa med vanlig sockel som jag skruvar i en gammal armatur med rörlig arm. Tycker att det har funkat hyfsat för småttingarna...
Lene i Fredrikstad (Norge)
Det viktige er at lyset gir lys uten masse varme.
Lysrør er bra og sparepærer som går i vanlig sokkel. En billig variant til etpar planter er 20 watts sparepærer (= 100 watt uten varmen) med vanlig sokkel i en gammel skrivebordslampe. Lyset skal stå 10-20 cm over planten.
kerstin z5-6
Det finns trådar om detta -jag tar mitt standadsvar -men vanliga glödlampor blir för varma och ger för lite ljus-fel ljus
Lysrör av nästan vilken modell som helst är mycket bra -
begagnad armatur och nya lysrör -är en bra o billig kombination
Låt dej inte luras på bygg/elfirman -De billiga lysrören -är lika bra som de dyra sk "växtlysrören....
Lycka till
K
Kerstins
"Allmänna råd om belysning för växter
Belysning lysrör smile.gif

Här en beskrivning över mina val av lysrör .Ett otal finns på marknaden -allt ifrån halogen och kvicksilver till speciella "växtlysrör.
Jag använder beg armaturer samt en del nyinköpta.
Dubbla rörhållare för 36 w eller 58 de senare är längre .
Två sådana behövs på bredden för ett bord som är ca 1.20 brett .

jag gillar lysrör i 900 serien. Man kan börja med vanliga lysrör tex 2 x 36 W 2 st lysrör 36W/965, Dagsljusrör med vitt ljus -eller vad man får tag på. Har man bara begagnade att tillgå så har jag drivit upp minst tre årskullar perenner även under sådana.
Skillnaden lysrör och fönsterbräda varianten är enorm -och var vad som startade mitt intresse för att överhuvudtaget så-
Att det blev så bra resultat smile.gif!!

Utomhusbruk-armaturer är mer säkra i vått utrymme.Ex Lysrörsarmatur för utomhusbruk Exaktor 2412 Lysrören höjs med växten.10-15 cm över plantorna är lagom
Har testat diverse lysrör i olika "färg" och "ljus" -lila växtljus osv under åren .
Dessa /965 or ger klart de mest knubbiga plantorna i alla fall likvärdigt som de betydligt dyrare -speciella "växtljuslysrören ,och minst värme avgivning vilket är nog så viktigt.
Ljuset är mycket skarpt och vitt.Men jag belyser ju inte för att de ska vara vackra när jag drar upp frö :)Dessutom tror jag de har en positiv inverkan på tallkottskörtelns melatonin och serotonin produktion. jag är gladare -även på vintern nu LOL
Det finns säker fler modeller som fungerar utmärkt
Lysrören bör vara på i minst 13-14 tim för att undvika elongering = "grönbleka vita vattenskott
jag har mina i regelbara linor -alltid 10-15 cm över sådderna -något högre när de blivit "plantor och omskolats

Har du ett litet utrymme inomhus kan en fläkt
vara bra att stärka de små med innan de ska ut i vind och sol, och undvika mögel och sjukdomar

Kan man avhärda plantorna i kallväxthus
-behöver man inte så mycket spring ut och in med plantor heller när det är dags för det
.Fiberduk på plantorna första dagarna i växthus- eller ute är bra.
Kan tillägga att elförbrukningen av några hållare med lysrör inte överstiger den du skulle få om du hade ett par vanliga glödlampor igång - de är alltså inte särskilt fördyrande att odla under ljus ...
smile.gif
Lady Hamilton
Och min kommentar är att kerstin sagt allt som är av vikt i denna fråga smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon