Jeanette/västra götaland
29-01-2006, 11:31
Behöver hjälp med mina stora lerkrukor som jag har köpt.
Tänkte behandla dem invändigt så att de inte avdunstar så mycket från dem.
Kan man ta linolja och olja insidan med?
På förpackningen står det att man kan ha den till att sten och keramikgolv, bör det inte gå med krukorna då?
Är linoljan giftig för växterna?
Mvh Jeanette
Du kanske kan lacka dem utanpå?
Mvh
Fenja
Jeanette/västra götaland
29-01-2006, 12:10
Jag tycker att de är såvackra när det är "naturella".
Ofta blir de ganska fula efter ett tag om man lackar dem också och då är det bra om det är på insidan så att det inte syns.
Kan det vara giftigt med linoljan? Någon som vet/har erfarenhet?
Kan man inte lacka krukorna på insidan?
Men lack är förstås giftigt...
Jag tycker också att det är finast att ha lerkrukorna krukorna naturella.
Och plastkrukor är ju inte så kul.
Hur gör ni, alla krukodlare?
Alexander-VG-zon3
31-01-2006, 14:57
jag gör med bara lerkrukor helt som dom är när jag köpte dom extra fina bler dom efter man haft doom i några år nät det bler kalk fläkar alger typ
När jag orkar målar jag lite dekorer på krukorna med vattenfast färg, annars låter jag dem vara som de är. Precis som flaxss säger får de kalkbeläggningar och annan "patina" efter ett tag. Jag skrubbar bort de värsta kalkfläckarna när jag planterar om krukväxterna, men det som inte går bort får bli kvar som dekoration. Det snyggaste resultatet hittills är en kruka med diskreta dekorer i guldfärg och flera års patina

Jag tycker att det för det mesta är bra att krukorna "andas" lite, fast till växter som inte tål att torka ut använder jag billigaste sortens plastkruka i stället

Inte det snyggaste alternativet, men väldigt praktiskt och billigat när 20 st chiliplantor plötsligt behöver nya krukor...
Lena i Torslanda
31-01-2006, 15:53
Verkar ju livsfarligt att ha linolja på stengolv - blir ju snorhalt.
Jag tror att risken är att krukorna blir flammiga på utsidan om du tar linolja i dem. Leran suger ju rejält.
CITAT (Lena i Torslanda @ 31-01-2006, 15:53)
Verkar ju livsfarligt att ha linolja på stengolv - blir ju snorhalt.
Jag tror att tanken är att golvet ska suga upp linoljan och bli impregnerat. Det finns ju porösa stenmaterial som suger upp vätskor utan problem.
RibesRubusVitis
31-01-2006, 16:53
Helt går det nog knappast att täta lerkrukorna. Jag ställde en kruka på ett glaserat lerfat, och trots att det aldrig stod vatten på fatet blev det efter några månader en ful fläck i parketten. Tydligen andas fukten rätt genom glasyren.
aqualis
31-01-2006, 17:23
Hej
Har nåra riktigt stora krukor.
En av dem som jag vill hålla snygg även på insidan brukar jag förse med en svart sopsäck. Det fungerar bra. Överdelen av säcken brukar jag rulla till en "kavel" som knappt syns när jorden kommit på plats.
MVH
SVEN
Jag har några krukor som jag har satt mosaik på utsidan... för att de inte skall bli förstört har jag lackat insidan med hobby lack på spray burk (funkar säkert med annan lack också)
De har hållit i flera år nu och växterna likaså.
titti49zon6
31-01-2006, 19:04
Kan du inte sätta en vanlig plastkruka innuti lerkrukan i passande storlek
det brukar jag göra när jag vill dölja en ful plastkruka
Jeanette/västra götaland
01-02-2006, 19:41
CITAT (yenny @ 31-01-2006, 17:56)
har jag lackat insidan med hobby lack på spray burk (funkar säkert med annan lack också)
De har hållit i flera år nu och växterna likaså.
Tror att det blir detta tipset jag följer.
Det gör inget om det inte blir helt tätt utan jag vill bara minska avdunstningen litegrann.
Tack alla andra som kommit med bra förslag. Skall spara denna tråden ifall jag misslyckas denna sommaren och vill testa något annat till nästa.
Jag tycker linoljan lät som en jättebra ide, om man penslar i flera lager som får härda emellan får man en nästan gumiaktig yta till slut när det inte suger mer. Tror inte att oljan suger igenom och fläckar utsidan men det är ju lätt att testa om man är orolig.
Jag har använt en annan metod som jag tyckte var smart då (nu ska jag prova linoljan såklart), jag la krukorna i ugnen på 130 grader tills de var genomvarma, sen gned jag insidan med ljusstumpar (eller om man har bivax, paraffin eller likn.). Stearinet smälter och suger in i keramiken, funkade perfekt men olja är ju smidigare än att hantera stora skållheta krukor. F.ö. så är 130-140 max temp enl. mina experiment annars börjar det ryka om stearinet och det STINKER.
Jag tycker också att det låter smidigast att lacka krukorna på insidan. Men jag undrar fortfarande om det inte kan avsöndras en del giftiga ämnen från lacken. Dem vill man ju inte ha i sina kryddor och grönsaker.
Finns det någon som vet något om detta?
CITAT (Gurkan @ 01-02-2006, 20:31)
Jag har använt en annan metod som jag tyckte var smart då (nu ska jag prova linoljan såklart), jag la krukorna i ugnen på 130 grader tills de var genomvarma, sen gned jag insidan med ljusstumpar (eller om man har bivax, paraffin eller likn.). Stearinet smälter och suger in i keramiken, funkade perfekt men olja är ju smidigare än att hantera stora skållheta krukor. F.ö. så är 130-140 max temp enl. mina experiment annars börjar det ryka om stearinet och det STINKER.
Låter som en utmärkt idé tycker jag. Searin smälter vid 70 grader, så man behöver inte värma mycket högre än så
Jag traskade iväg till en färgaffär igår för att kolla vad någon färg- och lackkunnig person tyckte. Och lack var tydligen inte alls någon bra idé enligt henne, för att det kommer att lösgöras gifter från lacken när den kommer i kontakt med jord och vatten. Varken jag eller det som ska odlas i krukan kommer att bli speciellt glad...
Att impregnera med linolja var hennes förslag. Och tydligen skall oljan stanna i krukan om man väl oljat in den, så man ska inte behöva halka omkring på balkongen eller altanen... Det tar dock väldigt lång tid att mätta en kruka med linolja. Och har man då många krukor så vet man ju vad man ska göra ett tag framöver...
Men visst låter det bra också att gnida in med ljusstumpar, eller något slags vax. Det borde bli tätare och sitta bättre än oljan.
maloppa
01-04-2006, 22:41
Har också funderat på hur man skulle kunna minska avdunstningen från lerkrukor. Tycker de är snygga när de får lite patina men nackdelen är ju att jorden torkar ut så fort, ibland kan det vara knepigt att hitta innerkrukor i plast som passar formen på lerkrukor (de vanliga, billiga). Har sett att det finns lerkrukor som ser ut som vanliga lerkrukor men de är blanka på insidan, alltså behandlat med någon form av lack???
Borde inte den också släppa vid kontakt med vatten eller är det någon form av glasyr?, genomskinlig?
Jag har inte tänkt ha något ätbart i mina lerkrukor, mest pelargoner o andra krukväxter. Det kan väl inte vara möjligt att de säljer något som är skadligt för växterna och om handeln kan så borde det ju finnas ett sätt för oss "gör det självare" att kunna fuktspärra våra krukor själv???
Hoppas det finns ngn i detta forum som har kunskap om detta som kan bringa klarhet i våra frågande hjärnor.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2006, 22:44
Lerkrukorna i handeln som är mer fukthållande är överdragna med silikon invändigt.
Kanske man kan smeta in krukorna med sånt silikon man använder när man tätar akvarier det borde ju vara giftfritt fiskar brukar ju vara ganska känsliga för gifter?
Eva 33c
01-04-2006, 22:52
Jag brukar "fodra" vissa krukor med plast, tex sönderklippta tomma jordpåsar. Jag klipper en bit och lägger runt insidorna och ser till att den inte går ovanför jordkanten, för det ser inte så snyggt ut. Jag har ett antal krukor gjorda av något slags "marmorkross" de är jättefina men vattnet rinner rakt ut genom väggarna! Å andra sidan kan de stå ute året runt utan att sprängas sönder av fruset vatten!
mayababy
02-04-2006, 00:33
Krukorna man köper som är blanka på insidan är glaserade med transparent glasyr och släpper inget till jorden! Jag tycker att stearin låter som ett lysande förslag, det finns ju en massa olika flytande vaxer oxå! (tränger inte in i godset utan täpper bara till porerna) Jag mättar ofta utsidan av keramik med linolja för att få en matt, vacker och hållbar yta men då har jag glaserat insidan. Lergods (som terrakotta är) är ju poröst, borde inte linoljan tränga igenom och göra utsidan flammig efter ett tag?
När man lagar mat i lergryta brukar tillverkarna föreslå att man ställer in dem i kall ugn för att minska risken för att de spricker. Lerkrukor som man ska fuktspärra med stearin ska ju inte nå matlagningstemperatur, men kanske det är nåt att tänka på.
Jag har provat stearintipset för mina minsta krukor och det visade sig fungera bra. De minsta krukorna brukade jag få springa och vattna tre gånger i veckan, och var man borta mer än sju dagar kunde man räkna med att växterna torkade ut. Inga långtidsarrangemang gick för sig. Nu är bevattningsbehovet nere på en gång i veckan.
hemlig23
09-04-2006, 17:32
Hur länge ska man ha krukorna i vatten innan man kan plantera i dom?
Jag har hört så många olika förslag allt från 30 minuter till 2 dygn.
Och förblir dom mättade sedan eller måsta man lägga dom i vatten nästa år igen?
/Åsa
IceCube
17-04-2006, 17:48
Tjena!
Lack inehåller ju linolja och terpentin så det är ju till viss grad giftigt. Vax låter som en toppen idé, smälter ju vid bara 30 grader. Jag kan försöka testa lite olika saker härhemma. Förresten linolja är inte giftigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.