fifi
Jag har och har alltid haft många fina krukväxter inne och ute i säkert mer än 30 år, men har aldrig planterat om mina blommor varje vår som jag har läst och hört om att alla andra gör.
Växterna får ordentligt med näring vid varje vattning under växtperioden. Då de behöver en större kruka så får de lite ny jord men aldrig annars.
Är det inte bara försäljarna av krukjord som vill att vi ska plantera om?
Måste man verkligen plantera om, och i så fall varför, det har ju gått utmärkt för mig utan att göra det?
Vem springer runt i naturen och planterar om, där går det ju bra ändå?
pialotta
hej - jag har bara något års erfarenhet av krukväxter men jag tror att omplantering är bra för att växten då får en massa näring vilket blir billigare för dig än att tillföra näringen externt så att säga, dessutom kan man skära bort rötter som tar plats i krukan och det är ju aldrig risken "i det vilda" där rötterna har obegränsat med plats.

Jag planterade om några växter sent i höstas och jisses, de har blommat oavbrutet sen dess!
Alexander-VG-zon3
man omplanterar växter för att få veck gammla utsugen jord så den får ny och brajord för den .sen även planterar man om i större kruka för dom som behöver det .typ som mina bananer planterarjag om två gånger en på hösten sen en på våren för dom kräver extra för dom växer fort . sen tycker jag det är roligt å se hur bra jag lyckats detta året med mina växter för det ser man på rötterna om dom har vuxit bra å är fina å vita sen även när man polnateraom så kan man se om det är nåt fel på rötterna typ som svamp,jur, typ smile.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Numera innehåller "jorden" i stort sett nästan bara torv (och i torven ute i naturen är det inte många växter som växer naturligt), och torven bryts ner och förlorar strukturen. Det är därför det ser ut som om jorden i krukorna sjunker. Om man har växter som behöver lucker och porös jord som ex. saintpaulia måste man plantera om den gamla torven sjunker ju ihop och blir mer kompakt och syrefattig.
aqualis
Hej Fifi

På det hela taget så har jag samma fundering. För många krukväxter verkar det inte spela någon roll alls, andra sätter verkligen fart efter omplantering.
Att man överhuvud taget använder jord eller motsvarande i krukorna är väl i första hand
beroende på två faktorer – växten behöver fäste för att hålla sig upprätt och ett magasin för vattnet.
De ”närings” ämnen som växten tar upp via rotsystemet måste de verkligen ha något med jorden att göra? I den mån ämnena är olösliga i vatten är dom också otillgängliga för växten.
Däremot är det helt nödvändigt att även rötterna har tillgång till syre dvs. luft måste också få plats i krukan. Endast ett fåtal arter växer ju i vatten och har då särskiljda organ för att få syre till sin metabolism.
Exempel på växter som enligt min erfarenhet det är tämligen onödigt att plantera om så länge krukan kan hålla dem upprätt är Hoyor , Saintpaulior Hibiskus medan Streptocarpusar verkligen svarar på omplantering. Det verkar som om en del arter mår bäst under den tid dom kan låta rotsystemet växa till.

Slutligen – vad är det egentligen i en del blandningar? Köpte för något år sedan en säck som jag blev tvungen att sprida i trädgården. Jag blev sårig på händerna när jag använde den – det var något vasst ( glas?) i den som var lika stickigt som mineralullen som man isolerar hus med. Sedan blev ytan i dom krukor som fått av den hård o skorpig ovanpå.

MVH
Sven
Alexander-VG-zon3
fast jag köper alltid produkter somm jag vet att jag kan lita på som hasselfors,weibulls m.m som jag kan lita på och märker på växterna att dom trivs i .sen så får man ju läsa på varje växt vilka som inte vill planterasom eller vill som hoyor do kankse inte alltid vill det .sen så har jag växter som spränger krukan med rötterna som man ska plantera om smile.gif smile.gif
aqualis
Hej Flaxss
Har du " Afrikas blå lilja"?
En bekant blev tvungen att ta till yxan för att få den ut ur krukan när han skulle plantera om.
MVH
Sven
Alexander-VG-zon3
nej men ska skaffa en smile.gif smile.gif tongue.gif det som har tat sönder en kruka för mig var ett paradisträd
Carex
Just precis, vissa växter spränger krukan om de inte har tillräckligt med plats. För några år sedan hade jag ett kastanjeträd i en liten, liten kruka, trädet blev större och större och sprängde till sist krukan i två bitar.

Om man gödselvattnar sina växter bildas det saltkristaller av överflödiga näringsämnen som vissa växter är känsliga mot, särskilt då orkidéer, detta är ytterligare en anledning att plantera om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon