Full version: Impulsköp - Klotask
MariaH
Säsongens första impulsköp på plantskolan blev en liten klotask. Den är kraftig som en liten ardenner och lär bli någon meter hög, jättesöt.
Har någon erfarenhet av en sån att dela med sig av? Håller den formen av sig själv eller måste den hållas efter?

maria
Cilla
Klotasken brukar vara ympad på en vanlig ask. Om du har kvar etiketten bör det stå vad dne är ympad på. Är den satt på vanlig ask ska den bli ca 3 meter hög och kronan lika bred.

Vill man ha den i annat format kan man göra det med formklippning. Asken beskärs på senvintern.
MariaH
Tack för intressant info. Det blir större än vad de sa i plantskolan men det är bra för jag gillar rejäla växter.

Maria
MariaH
Jo föresten, på etiketten står det Fraxinus exelsior crispa, extrem klotform av ask.
Vad det innebär i frågan om ympning säger inte mej något.
Vet Cilla kanske?

maria
Cilla
Den ask jag känner till som "Klotask" är Fraxinus excelsior 'Nana', som ympas på den vanliga asken Fraxinus excelsior. Ser ut så här

Det finns en ask som heter 'Crispa' med krusiga blad, vita med gröna prickar, och en Fraxinus excelsior Crispa med mörkgröna knöggliga blad. Det är nog den du har, kallas "Grönkålsask", "Krullask" eller "Kålask" i Danmark och blir ett dvärgträd längre än 2 meter. Växer långsamt, det bör man tänka på om man vill beskära den.

Så här ser den ut

Bladen
MariaH
Vilka fina bilder, tack för det.
Det var ett bra impulsköp jag gjorde.

maria
Exotic
Hej,

Det var ett mega fräckt träd detta Crispa...
Det finns så mycket som man vet Noll om rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif
Lycka till med ditt snygga träd Maria & Cilla kul med allt som du berätter om träd smile.gif

MVH Exotic wink.gif tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon