Full version: Mango
Emma_
Hejsan!

För ungefär fyra dagar sedan sådde jag tre mangokärnor, det var bara innerkärnan, det yttre skalet med fibrer tog jag bort.

Jag blev lite osäker på hur jag skulle lägga dem i krukan, men det slutade med att jag la alla vertikalt. En med den tjocka änden uppåt och två med den smala. och så täckte jag dem helt med jord.

Igår när jag skulle ta en titt på dem (trots att jag var nästan säker på att inget skulle ha hänt tongue.gif) så sticker det upp en tjock, konstig lilaröd sak i krukan. Den kommer från mangokärnan med den tjocka änden uppåt, och den hade först kommit upp och sedan liksom skruvat sig ner i jorden igen.

Detta måste väl vara roten? Och vad ska jag göra nu, vända på kärnan?

Om grodden ska komma i andra änden känns det nämligen väldigt bakvänt att ha det så här. blink.gif

Emma
Fenja
Det är inte roten, den ser ut så när den kommer upp, det är bara att vänta så kommer det blad.
Mvh
Fenja
Emma_
Men den har ju typ vuxit tillbaka ner i jorden? blink.gif

Är den bara nere och vänder för att sedan komma upp igen eller? tongue.gif

Emma
Fenja
CITAT (Emma_ @ 29-01-2006, 15:15)
Men den har ju typ vuxit tillbaka ner i jorden? blink.gif

Är den bara nere och vänder för att sedan komma upp igen eller? tongue.gif

Emma

Hmmm, vet inte vad man ska tro om detta. Men OM det nu skulle vara roten så är den ju uppenbarligen på väg åt rätt håll!! laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Emma_
Haha jaa..

Jag tror jag avvaktar och ser. Om den fortsätter ner i jorden så måste det ju vara en rot, och om det inte skulle vara det så måste det vara en ovanligt dum mango som inte förstår att den ska växa uppe i luften. tongue.gif

Emma
Lady Hamilton
CITAT (Emma_ @ 29-01-2006, 18:15)
.......så måste det vara en ovanligt dum mango som inte förstår att den ska växa uppe i luften. tongue.gif

Och eftersom vi inte har hört talas om någon dum mango, så måste allt vara i sin ordning smile.gif
Alexander-VG-zon3
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif haahahah vad roligt detta var å läsa .
men jag själv har en kärna som jag planteraded i går hoppas jag har satt den rätt å att där kommer nåt smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
Är den bara nere och vänder för att sedan komma upp igen eller?
Hmmm, vet inte vad man ska tro om detta. Men OM det nu skulle vara roten så är den ju uppenbarligen på väg åt rätt håll!!
måste det vara en ovanligt dum mango som inte förstår att den ska växa uppe i
luften.
Och eftersom vi inte har hört talas om någon dum mango, så måste allt vara i sin ordning
var tvungen
hahah detta var faktis jätte roligt skulle nästan kunna skriva en bok som heter den lilla dumma mangon
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
RibesRubusVitis
Vi hade flera diskussioner om mango för ett år sen, och då föreslog någon att kärnan skulle läggas på sidan och täckas med jord. En person märkte att rot och grodd (åtminstone på just hans/hennes exemplar) kom ut ur samma öppning, sen väljer dom själv åt vilket håll dom vill…
Elisabeth P
Ja du, hur den lilla mangon vill ha det för att bäst gro kan jag inte svara på. Men jag har hört att alla kärnor, fröer automatiskt gror åt rätt håll. Grodden strävar åt ljuset oavsätt om den hamnat lite på snedden, men vem vet jag kan ha fel./ Lisa
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 29-01-2006, 18:36)
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif haahahah vad roligt detta var å läsa....

smile.gif I bland får vi "till det"!
Säger hon som t.o.m. bett "kvällsbön" med Felixmatte sleep.gif i en tråd
Emma_
Hamilton och Lisa:) : Jag hoppas att allt är i sin ordning för jag vill inte riktigt flytta på den nu. Jag tror också att den kommer rätta till sig. smile.gif

Flaxss: Ja, visst är det komiskt! biggrin.gif

RibesRubusVitis: Jag funderade på att lägga den på sidan vid planteringen, men eftersom jag hade tre stycken så snålade jag på platsen och satte alla tre i en stor kruka. Jag har även hört att det kan komma flera groddar ur samma kärna, så vi får väl se vad som händer.

Jag ska försöka ta ett kort på den lilla mangon när jag kommer hem, ska bli spännande att se hur den har utvecklats sedan igår också.

Jag ska hålla er uppdaterade!

Emma
Alexander-VG-zon3
japp biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Emma_
Nu har jag skapat ett album och lagt till mangon. Lite krångligt var det eftersom bilden var för stor först, men jag tror det fixade sig.

Jag lyfte upp kärnan lite ur krukan för syns skull.

Nu får ni säga vad ni tror, rot/grodd? Själv tror jag fortfarande att det är en rot. tongue.gif

Och förresten, är det inte väldigt snabbt för en mango att gro på tre dagar? wink.gif

Emma
Emma_
Nej, det här verkar ju inte alls ha funkat. Jag ser i alla fall inte mitt album själv. Eller har jag ett album?

Emma
Åbo
Det är en grodd, och den har inte växt tillbaka ner i jorden. Den kommer upp dubbelvikt när den är alldeles ny.

Småningom kommer den att räta ut sig.

Så var det när jag planterade mango förra året. Den lever ännu, men har inte ett blad kvar (jag hoppas den skall klara sig, men det verkar tveksamt).

Lycka till med mangoodlingen!
Emma_
Men på bilden har jag dragit upp kärnan ur jorden, när den ligger nere i jorden som den brukar så ser man bara en liten knorr ovanför jord. Men du menar att den kommer vända och komma upp igen? tongue.gif

Fast visserligen ser den ut som en grodd, den börjar ju till och med bli lite grön i änden.

Förresten kom jag på en grej nu, om mango beter sig som de flesta andra växter så är ju det den håller på med alldeles normalt. De kommer ju också upp som krokar, sedan dras änden där bladen ska komma upp ur jorden.

Klart det är en grodd! biggrin.gif

Emma
Lady Hamilton
laugh.gif Gör ett nytt försök att "få till ett album" detta måste bara ses............ laugh.gif
Emma_
Jaha, jag trodde det funkade, men Åbo, du såg alltså inte min bild? wacko.gif

Men hur ska jag göra då?

Jag kan logga in och titta på mitt album själv, bilden är inlagd och allt, och jag har aktiverat det. Men hur gör jag så att ni ska kunna se det? wink.gif

Emma
Lady Hamilton
Om du går in på profil inställningar och kollar din personliga profil, har du då ett användar namn på albumet? Sedan kollar du om du privat eller inte
Äh! sad.gif Jag är så dålig att förklara hoppas att någon annan kan bättre. Annars kanske det ff finns kvar inlägg på support eller testforum , där brukar det finnas tips o hjälp hur man får till sitt album
Emma_
Nu!

Albumet funkar! (Hoppas jag i a f) biggrin.gif
Lady Hamilton

Det är ju en FLAMINGO! laugh.gif laugh.gif
Har aldrig vetat att man kunde odla dem! laugh.gif
Emma_
Hahahahaha!! laugh.gif laugh.gif

Det ser verkligen ut som det! Haha, det har jag inte ens tänkt på. biggrin.gif

Undra hur en sådan ska skötas? Lite fågelfrö kanske den vill ha? biggrin.gif
Åbo
Nej jag såg inte bilden utan bara kom ihåg hur det såg ut när det grodde hos mig. Jag förklarade kanske lite dåligt, men jag menade just det som du själv kom på Emma. Nämligen att många växters groddar kommer upp som en liten ögla först, sedan drar de upp ena änden ur jorden och där växer bladen ut.

Om man tänker efter ser väl de flesta nygrodda saker ut så. Har väl nåt att göra med hur det blir enklast att spräcka jordytan utan att grodden själv går sönder.
Emma_
Ja, jag håller med dig Åbo.

Fast jag tycker ändå att den lilla mangon ska sluta växa under jord och titta upp. tongue.gif

Tack för alla svar, om inte Odla hade funnits hade jag säkert vänt på mangokärnan i tron att grodden skulle komma i andra änden! Man vet aldrig med mig. =)

Emma
ewa zon 3

alltså vilken häftig bild. Men är det en MANGO el en FLAMINGO eller...
Jag röstar på att det är en 'Alien utomjordikum' laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Ewa
Fenja
Det kanske är en Flamango.... tongue.gif
Mvh
Fenja
Emma_
Haha jaa.. en flamango är det nog. Om den överlever och blir stor ska den hädanefter vara känd som min Flamango. laugh.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
hahahahhahaha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
en flamango
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon