Full version: Blå salvia
Anki V
Någonstans, jag vet inte var så läste/hörde jag att Blå salvia tog lång tid på sig för att utvecklas till blommande plantor och att de skulle sås tidigt. unsure.gif

I höstas så ”knyckte” jag frön av Blue Angel (tror jag) i en ”offentlig” plantering. Jag har nu lagt några frön i fuktigt hushållspapper för att se om de över huvudtaget är grobara.

När jag tittar på ”såråd” från leverantörer står det att de ska sås i mars/april. Är det tidigt eller är det där om att de ska sås tidigt något jag inbillar mig?

Har jag rätt, så undrar jag i så fall vad menas med ”så tidigt”?

Skulle det bli grodd på fröna i papper är det någon ide att peta ner dom i en kruka eller är det aldeles för tidigt?

/Anki
kerstin z5-6
sådde mina i slutet mars -kunde gott ha sått en månad tidigare
De går bra att övervintra i kruka
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2006, 14:49)
sådde mina i slutet mars -kunde gott ha sått en månad tidigare

Tusen tack! Då sår jag i slutet på feb.

Har du någon koll på hur många dagar det tog för dom att gro, bara så jag vet när jag kan börja "glutta" i hushållspapperet laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Jag tror det tog 14 dagar minst i jord...kanske snabbare i papper ?
Anki V
Tack för det!!!!

Då kikar jag om sådär en 10 dagar då och håller tummarna för att jag inte samlat in omogna frön.

/Anki
Gåsis
Jag sådde Salvia lyrata Purple Knockout kring den 25:e januari förra året. Det började gro den 17:e februari. Den växte väl inte jättefort, men kom i blom tidigt på sommaren ändå.

/Åsa
Anki V
Opps....

Då är det hög tid för mina frön då.

Jag plockade dom i september/oktober och dom var helt svarta. Visst borde dom vara mogna då?

Fast å andra sidan vad har jag att förlora?
Några liter såjord och lite pyssel! Det är ju inte hela världen! laugh.gif

/Anki
Anki V
Nu är det gjort, men jag sparade hälften av fröna om det skulle gå åt skogen laugh.gif

/Anki
Anki V
Jaha, har man gjort bort sig nu (igen)? unsure.gif

Nyss läste jag i en tabell att Blå salva är ljugroende.

Jag sådde mina efter principen små frön ingen täckning/stora frön täckning.
Blå salvia tyckte jag hade stora frön.

Ska jag vänta och se eller är det bara att börja om?

/Anki
kerstin z5-6
Om du inte täckt med 2cm jord-vänta ....smile.gif
Anki V
Tack Kerstin, då väntar jag. Jag bara "smulade" lite jord över fröna.

I går såg jag att de frön som jag lagt i vått papper hade små groddar. Det tog alltså fem dagar för dom att gro och de tre fröna hade 100% grobarhet.rolleyes.gif

Groddarna petade jag ner i sålådan tillsammans med de andra fröna.

/Anki
Anki V
Blå salvian brydde sig inte ett dygg om att fröna blev täckta. wub.gif Dett "poppar" upp små groddar hela tiden nu. I går såg jag en och nu under dagen har det kommit upp 5 till

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon