|
Jag har suttit och tittat i Impectas katalog och såg att de har rätt många sorters basilika. Vi brukar lyckas rätt bra med våra basilikaplantor (ja, det är väl inte så svårt i och för sig) och har stor nytta av dem under hela året eftersom vi torkar de blad som vi inte använder som färska.
Har ni provat någon annan sort än den vanliga storbladiga basilikan? I så fall - vilken är er favorit? Har någon sort varit svår att dra fram från frö?
De här sorterna tänkte jag beställa från Impecta:
Kanelbasilika Citronbasilika Anisbasilika Thai-basilika Limebasilika Vaniljbasilika
Det vore kul att höra om någon har testat att dra fram dessa från frön. (Jag vet inte om fröna är nya i Impectas katalog eller om de har funnits där sen tidigare.)
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2006, 15:55
Jag tycker det är svårt med användningen av de annorlunda smakerna som finns i många basilikor jag vill ha vanlig basilikasmak jag använder mest basilika till pesto och tomatsallad. Så jag brukar nog satsa på vanlig Genovese, Green Globe och Mammoth Mammoth är den med jättestora blad och den med små blad som syns till höger på bilden är Green Globe.  Basilikafrön har dock ganska bra hållbarhet man kan använda fröpåsarna i många år så man kan testa många sorter och ha någon/några plantor av vardera. De som smakar gott kan man skörda och använda de man inte gillar smaken på kan man ha som prydnad.
Tack för svar! Vi brukar ha basilika även i sallader och t.ex. i vaniljsås (jättegott kan jag lova!!!!) I höstas hade de limebasilika på Coop Forum. Vi köpte den inte men jag tog på bladen och luktade sen på fingrarna och det luktade jättegott! Hoppas att det finns någon annan som har provat på att odla de lite udda sorterna och som kan dela med sig av sina erfarenheter. (Annars får det bli jag som berättar för er sen till sommaren!  )
ewa zon 3
29-01-2006, 17:13
Om du har möjlighet så åk till en mataffär som har lite olika basilikasorter och provsmaka lite diskret. Har smakat flera av de du namngett, gillade inte alla men smaken är ju olika. Jag sådde citron och vanlig förra året, lätt, och jag är nybörjare. Kanske onödigt att dra upp plantor av en sort man inte gillar. /Ewa
Ja, så kan man ju göra. Jag har sett limebasilika och thaibasilika i affärerna. Kanelbasilika har jag hört talas om men aldrig sett någonstans och vaniljbasilika var en total nyhet för mig.
Det fanns många fler sorter hos Impecta. Det här är riktigt spännande! Det ska bli så kul!
ewa zon 3
29-01-2006, 18:54
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-01-2006, 15:55) Jag tycker det är svårt med användningen av de annorlunda smakerna som finns i många basilikor jag vill ha vanlig basilikasmak jag använder mest basilika till pesto och tomatsallad. Så jag brukar nog satsa på vanlig Genovese, Green Globe och Mammoth Mammoth är den med jättestora blad och den med små blad som syns till höger på bilden är Green Globe.  Basilikafrön har dock ganska bra hållbarhet man kan använda fröpåsarna i många år så man kan testa många sorter och ha någon/några plantor av vardera. De som smakar gott kan man skörda och använda de man inte gillar smaken på kan man ha som prydnad. 'Mammoth' verkar vara en perfekt 'Pestobasilika' Vilken namnsort är den vanliga storbladiga i mataffären, nån som vet? /Ewa
Susanna
29-01-2006, 22:27
Jag har odlat kanelbasilika en säsong. Den var lika lättodlad som övrig basilika, däremot så smakade den blä. Den var faktiskt rent av äcklig tyckte jag
CITAT (Susanna @ 29-01-2006, 22:27) Jag har odlat kanelbasilika en säsong. Den var lika lättodlad som övrig basilika, däremot så smakade den blä. Den var faktiskt rent av äcklig tyckte jag  Usch, det lät inget vidare. Får se om jag stryker den från listan eller om jag provar i alla fall. Det blir mer och mer spännande det här!
Susanna
30-01-2006, 09:07
Visst kan det vara värt att pröva kanelbasilikan i alla fall. Är ju inte säkert att du har samma sak som jag
Limebasilika är jättegott att göra ört-te på  Den var precis lika lättodlad som vanlig basilika, men bladen blev mindre. Min favorit är annars rödbladig basilika, dels för färgen och dels för att jag tycker att den har mycket smak
Nu har jag tagit mig samman och fotat några av mina små "modeller". Alla är sådda den 2005-12-30 och står i 7x7cm krukor, plantjord + lite pelleterad hönsgödsel och en 400W HPS som grillar 14h per dygn. Temperaturen håller sig kring 24 grader med lyset på, 18-19 på natten. Om man ska göra pesto eller äta som den är tycker jag att Genovese ger mest (och starkast) klassisk basilikasmak. Den växer snabbt och frodigt och känns igen på sina kupade blad.  Genovese Om man vill ha citronsmak så rekomenderar jag en Citronbasilika som heter Mrs. Burns. Den växer också frodigt (till skillnad från mina försök med vanlig citronbasilika) och har en mycket kraftig, nästan bedövande citronsmak.  Mrs. Burns Magic Michael var en ny sort för mig i år, växer frodigast av dem alla och har en kraftig basilikasmak med lite anis i. Växtsättet är lite tätare och den växer snabbast av alla. Jag tycker den är snygg också, lite ljusare grön än t.ex. Genovese.  Magic Michael Håller med Susanna, Kanelbasilika smakar inge' vidare.  Kanelbasilika Green Ruffles är en krusbladig variant, dekorativ men verkar växa lite saktare. Den har en mild anissmak som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till än men det ger sig nog. Annars duger den bra som prydnad ihop med andra sorter. Jag har också en Purple Ruffles men den växer så sakta att den inte ville vara med på bild än.  Green Ruffles Av de småbladiga varianterna gillar jag en som heter Green Globe. Den har väldigt mörka och fina blad som kontrasterar de ljusare basilikorna bra, snyggare växtsätt än andra småbladiga/buskbasilikor jag provat.  Green Globe Ararat är också en nyhet för mig, den har röd/grönt varigerade blad och är mycket vacker men växer spinkigt. har klippt topparna nu och hoppas den blir lite fylligare. Kraftig aninssmak vad man nu har det till ...  Marsellaise har ett namn som jag inte vågar uttala men den växer väldigt bra och ser fin ut, har en obestämd citrusdoft och -smak.  Marsellaise Jag kommer att minska mitt sortiment från drygt 20 (+ alla de sorter som fortfarande är i fröpåsarna) ner till lite färre. Lime Basilikan ser jag fram emot att prova. Givna är : Att äta : Genovese Green Globe Mrs. Burns Magic Michael Thai Vanlig rödbladig Att mest titta på : Ararat Green/Purple Ruffles Mer bilder finns i mitt album "Basilika 2006-01-31" och om nån är nyfiken så säg till så lägger jag upp mer bilder eftersom det växer.
Susanna
31-01-2006, 21:21
Gurkan! Jag är imponerad! Vilken otrolig odling, det är med andra ord dig man ska vända sig till om man har funderingar kring basilika. Har du prövat grekisk basilika någon gång? Jag hade den förra sommaren, extremt småbladig. Men dessvärre smakade jag aldrig på den, den fick spinn och då kändes det inte så kul att äta den. Fröna hade jag köpt hos Impecta.
Susanna : Tack för komplimangen. Jag ska dock inte äta alla dessa själv (har 300 krukor nu som experiment) utan håller på att vaska fram ett sortiment som jag ska kunna sälja till folk som är sugna på lite mer ovanliga sorter som är både goda och lättodlade. Jag är fortfarande nybörjare och glad amatör men lär mig efterhand. Egentligen ville jag bara prova mitt odlingsutrymme, lampa m.m. som blev klart för tidigt för alla andra sådder ...  ... å nu är jag basilikaodlare istället !!! Har inte provat den Grekiska basilikan (än !) men har sett den i nån katalog, väldigt buskig och massor av mycket små blad, ser fin ut på bilderna iaf. Misstänker att jag kommer att få äta mycket pesto framöver ...
Susanna
01-02-2006, 17:15
Att sälja basilika är nog en bra idé. De flesta jag känner gillar inte de plantor man kan köpa på Ica och dylika affärer. Det går nog bättre med hemodlat!
Tack Gurkan! Vilken redovisning! Perfekt!
Får man fråga var du får tag på dina basilikafrön?
CITAT (Rossi @ 03-02-2006, 11:36) Tack Gurkan! Vilken redovisning! Perfekt!
Får man fråga var du får tag på dina basilikafrön? Jag har köp en del från Örtagården Plantskola, lite surt när man får hem 20 fröpåsar och inser att fröportionerna är 1/3 av vad t.ex. Weibulls påsar innehåller.  fast dom hade rätt många att välja på. Grobarheten var inte riktigt "100" heller ... Sen är det blandat som jag köp i trädgårdsbutiker och plantskolor, Weibulls, Lord Nelson, Daehenfeld (finns på Bauhaus) Hammenhögs, Unwin, Johnson Seeds, Thompson&Morgan... tja, alla dom vanliga firmornas sortiment som man hittar här och där. Har du vägarna förbi Lund så kan du slå ihjäl en eftermiddag på Lilla Fiskaregatan ... glöm inte att ta med stora plånboken, man får frö-overload där innen. Jag har börjat plantera om lite nu som jag ska ge bort, har större fyrkantiga krukor som rymmer 4 av de små krukorna. Det blir jätteläcker och jag kan lova dig att det doftar basilika här inne. Har inte beställt från Impecta men den där Vaniljbasilikan lät ju intressant. Mer bilder kommer så småningom.
Tack för svar Gurkan! Jodå, jag har varit inne på Lilla Fiskaregatan många gånger! Synd bara att där är så trångt.
Menar du att de har många sorter av just basilika?
Annars nöjer jag mig nog med Impecta. Och vaniljbasilikan ska jag definitivt testa. Och limebasilikan förstås!!!!
Nja, dom har kanske inte så många olika sorter trots allt, dom har ju de vanligaste sorterna fast från flera olika firmor. Men några skojiga köpte jag nog där, kommer inte ihåg vilka som kom varifrån  men dom är alltid värda ett besök så här på vårkanten ... för visst är det väl vår idag ?
CITAT (Gurkan @ 03-02-2006, 13:03) Nja, dom har kanske inte så många olika sorter trots allt, dom har ju de vanligaste sorterna fast från flera olika firmor. Men några skojiga köpte jag nog där, kommer inte ihåg vilka som kom varifrån  men dom är alltid värda ett besök så här på vårkanten ... för visst är det väl vår idag ? Underbart väder! Fast vi hade minus 3 imorse där jag bor i Skåne. Men nu skiner solen och det ser urmysigt ut!
Det ÄR urmysigt. Helt vindstilla också, tom. här på slätten. Har just suttit ute och druckit kaffe.
Katarina H
08-02-2006, 10:01
Hej! Jag har bara skummat tråden, men kan berätta att jag odlat citron- och kanelbasilika. De var lika lätta att få att gro som de andra. Sedan har jag testat alla möjliga andra sorter och min erfarenhet är att basilika alltid är lätt att odla. kanelbasilikan var lite svår att använda tyckte jag. Däremot är citonbasilika och citrontimjan att rekommendera. Och om du funderar så är det ju bara att så några få frön och sedan kasta om du inte gillar sorten. Det är ju lätt gjort.
Tack för svar Katarina! Ja, det är snart dags för mig att beställa fröer. Visst kan jag testa och sen rata det jag inte tycker om. Det är mer en fråga om plats och så - det finns många andra fröer som pockar på platsen. Det verkar som om kanelbasilikan är lite svår i smaken så jag tror att jag skippar den för tillfället. Däremot ser jag väldigt mycket fram emot limebasilikan! Jag återkommer så småningom med mina erfarenheter!
Står du i valet och kvalet och måste välja bort, så välj bort kanelvarianten.
Min limebasilika har titta upp så pass att jag kunnat lukta och smaka på den och den rekomenderas verkligen. Den har verkligen en typiskt limedoft.
Om du ser "Mrs. Burns" citronbasilika nånstans så rekomenderar jag verkligen den också.
Vilka fina kort!!!!
Den grekiska - dvärgbasilikan är kul och växer starkt. Däremot tycker jag att den är svårjobbad pga små blad och kraftig ved. Limon och citronvarianterna av basilika är kul, även om lite lime eller citronsaft fixar samma smak. Jag tyckte lime och anis var lite äckliga.
Thaibasilikan har lite tjockare blad, aningen lakrits i smaken, tyckte inte jag fann någon annan använding för den än odlingsglädjen.
Purpur ruffles tar ungefär dubbelt så lång tid innan den gror, och är känsligare för drag, låg temperatur än den storbladiga.
Har inte hunnit sätta den ännu- ingen röd basilika, utan bara två sorters storbladig och en småbladig dvärgbasilika.
Timjan- även citrontimjan passar bra ute i rabatten hos mig i Z2- nära husväggen.
ewa zon 3
14-02-2006, 13:05
CITAT (Gurkan @ 31-01-2006, 19:20) Nu har jag tagit mig samman och fotat några av mina små "modeller".
Alla är sådda den 2005-12-30 och står i 7x7cm krukor, plantjord + lite pelleterad hönsgödsel och en 400W HPS som grillar 14h per dygn. Temperaturen håller sig kring 24 grader med lyset på, 18-19 på natten.
Om man ska göra pesto eller äta som den är tycker jag att Genovese ger mest (och starkast) klassisk basilikasmak. Den växer snabbt och frodigt och känns igen på sina kupade blad. Bättre sent än aldrig Tack Gurkan! för de jättefina bilderna och beskrivningarna av dina basilikaplantor. Det gjorde det lättare för mig i alla fall att bestämma mig för vilka sorter jag ska prova i år. Annars hade det nog blivit de gamla vanliga eftersom jag inte vet så mycket om olika basilikasorter. /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|