Full version: Låter detta bra?
Elisabeth P
Hej på er alla

Nu har jag nog bestämt vad vårens/sommarens projekt blir.

Man blir ju lätt lite småtokig när man är in och läser om allt vackert man kan göra i sin trädgård. Jag har funderat på nya rabatter, nya uteplatser, pallkrage, upphöjd rabatt med mur...... rolleyes.gif tongue.gif wub.gif så mycket det finns, men det går ju inte att göra allt på en gång, därför blir till största säkerhet denna säsongens projekt att få ordning på min slänt.
På det viset får jag ju bort en del av trädgården som inte är så vacker genom att förhoppningsvis skapa något vackert. wub.gif laugh.gif

Jag tänkte börja med den del där bergkullen ligger, jobba med att få bort all åkerfräken genom att grunda med markduk. Sen kommer jag att försöka få till någon etapp. Något speciellt jag bör tänka på?
Det finns inte så mycket att göra på (vad det gäller etapper)då slänten inte är så hög, ca 3-4 m och ganska flack i denna ändan. (värre är det i andra ändan där den bara är ca 2 m och ganska brant med äppleträdet nedanför, men det tar vi lite senare).

Nu är det bara gräs och ljungtuvor.

Jag har lästa att man kan vända på grästuvorna och lägga tidningspapper innan markduken kommer på, stämmer det?

Måste man kanta etepperna så de inte dröser ner då det regnar?

Lisa
Elisabeth P
Blev så sugen på att plantera några av de rosor ni visade i en annan tråd blandat med lite grönt samt en och annan perenn i kompeterande färger. Kommer även att ha mycket av stenen synlig- det hoppas jag blir läckert.

Nu är jag så sugen men det lär ju ta sin tid innan man kan börja pga all snö, som iof sig är vacker men jag är ju trädgårdssugen nu. rolleyes.gif

Får nöja mig med att planera inför kommande tider tongue.gif

Lisa
linvik
*skakar hand med Lisa* Vi verkar vara i samma situation du och jag, och går och bär på liknande funderingar! biggrin.gif

Vad gäller stenar, etapper och sånt fick jag tips tidigare idag om Salmis fotoalbum på AoT.
Efter 1 år.
Annan vinkel.
Visst är det imponerande! Ut och samla på sten! smile.gif

När det gäller din fråga:
CITAT
Jag har lästa att man kan vända på grästuvorna och lägga tidningspapper innan markduken kommer på, stämmer det?
Så tror jag att ifall du har riktig markduk så kan du lägga den direkt på marken, utan att vända och sätta tidningspapper. Men om du inte har svåra ogräsproblem så kan du köra utan markduk och då räcker det om du vänder tuvor och lägger tidningspapper över.

CITAT
Måste man kanta etepperna så de inte dröser ner då det regnar?

Ja det är väl det bästa. På förra stället där jag bodde (lägenhet med rabatter utanför) så gjorde jag en liten miniterassodling och min erfarenhet är att stenarna trillade i sär lite då och då så man fick lappa. Så man bör förankra på ett bra sätt. Här är en artikel om hur man kallmurar.
Den hade inte jag läst
tongue.gif

Lycka till!
Elisabeth P
Hej, visst är det kul men vi har lite att stå i under våren, sommaren laugh.gif tongue.gif wub.gif

Jag är nog mest orolig på var jag ska få tag på stenar och lyckas få hem dem, få ta kontakt med någon bonde eller så? Och hur man får dessa på plats (men det stod rätt väl i artikelln du gav).

Själv tycker jag nog att det är trevligt med det oregelbundna, att hitta vad naturen har att erbjuda i stenväg. wub.gif

Glöm inte att fota både före, under tiden och efteråt. Ser med spänning fram mot resutatet. Nu får vi peppa varandra. tongue.gif

Lycka till/ Lisa
Immix
Ser fram emot att se reultat från era slänter och stödmurar! Vi började i somras att gräva ut vår slänt och i vår ska vi fortsätta med att bygga en stödmur och trappa. Det kommer att gå åt massvis med sten, så vi köper nog från något stenbrott tror jag. Hur terassen ska se ut är inte riktigt bestämt. Grus? Gräs? Plattor? Eller så gräver vi två terasser och har blommor och örter på den övre...
Elisabeth P
CITAT (linvik @ 29-01-2006, 18:21)
.När det gäller din fråga:
CITAT

Så tror jag att ifall du har riktig markduk så kan du lägga den direkt på marken, utan att vända och sätta tidningspapper. Men om du inte har svåra ogräsproblem så kan du köra utan markduk och då räcker det om du vänder tuvor och lägger tidningspapper över.

Okey, men får man inte väldigt mycket gräs som växer tillbaka då. Kan tillägga att det endast är gräs, ingen kirskål, maskrosor eller åkerfräken där.

Kan man spara ljungen eller tar den överhand, kan ju vara snyggt med ljung på något ställe.

Lisa
linvik
CITAT
Hej, visst är det kul men vi har lite att stå i under våren, sommaren

Jag är nog mest orolig på var jag ska få tag på stenar och lyckas få hem dem, få ta kontakt med någon bonde eller så? Och hur man får dessa på plats (men det stod rätt väl i artikelln du gav).

Själv tycker jag nog att det är trevligt med det oregelbundna, att hitta vad naturen har att erbjuda i stenväg.

Glöm inte att fota både före, under tiden och efteråt. Ser med spänning fram mot resutatet. Nu får vi peppa varandra.  
Hej! Jag är lite orolig att min entusiasm bara sitter i huvudet och på papperet, liksom att jag ger upp nr det väl kommer till kritan unsure.gif
Vi har ju så många andra projekt också så det är möjligt att vi måste prioritera annorlunda när våren och sommaren väl närmar sig.

Det där med stenar känns lite trickigt för mig med. Man kan ju inte bara hämta i skogen? Allemansrätten ju. Man skulle behöva liera sig med någon markägare, eller nån som bygger hus och har en massa sprängsten över? Jag vill också ha riktiga stenar och inte fyrkantiga murar...

Och att jag tänker fota! Eller så kommer jag vara så jordig om händerna att jag får be grannen komma över och dokumentera! laugh.gif

CITAT
Okey, men får man inte väldigt mycket gräs som växer tillbaka då. Kan tillägga att det endast är gräs, ingen kirskål, maskrosor eller åkerfräken där.
Kan man spara ljungen eller tar den överhand, kan ju vara snyggt med ljung på något ställe.

Det låter ju som att markväv är ett onödigt inköp för dig... Vänd på svålen och på med tidningspapper! Vad gäller ljungen så vet jag inte hur den beter sig. Ljung trivs i alla fall i sura jordar, så du kanske ska snegla på surjordsväxter när du väljer växter?
kerstin z5-6
Sprängstensblock kan beställas hem om man har stor peng .. har man liten peng tager man ett bilsläp och beger sig till närmsta grustag som har sånt, o betalar på plats -ibland räcker en tårta till fikat -ibland vill de ha kontanter

Själv har jag inte de problemen eftersom vi har egen mark med mycket sten :9
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon