Full version: Mer klematis
MariaH
Jag ska bygga en spaljé, cirka 3 m lång och 1,5 m hög. Hade tänkt mej klematis på den.
Hur många får det plats och ska man ha samma typ av beskäring dvs alla klippas ner eller kan man blanda dem som ska beskäras med dem som inte beskärs?

maria
Waldemar
Jag tycker inte att Du skall blanda clematis med olika beskärningsmetoder på samma spalje. Dom trasslar in sig i varandra så det blir svårt att se var man skall klippa. Nu har ju Du en ganska lång spalje så det kanske går att hålla dem åtskilda men jag haft tre olika på en smal spalje och det blev kaos. Jag tycker att Din spalje kanske är lite för låg. Många clematis blommar ganska högt upp men det finns säkert sorter som inte blir så höga också varför det kan vara klokt att kolla hur höga de blir.
MariaH
Tack för kloka ord.
Jag ska nog fundera lite till hur jag ska göra med spaljén.
Tänkte nog att det var bäst med växter med samma typ av beskäring. Möjligen använder jag rosor istället, eller båda delar...
Det är klurigt med trädgårdar, finns för mycket att välja på och ta beslut om.

mvh
Maria
Hannele

Tja, jag tycker inte det är så farligt att blanda...
Själv har jag flera olika klätterrosor och
flera olika klematis på min rosenbåge.
Nånting som blommar hela tiden - från tidig vår till sen höst.
smile.gif
Hannele

På spaljén har jag också fyra olika klematis ihop med rosorna.
Hannele
Klematisgurun Jan Lindmark säger att klematis anpassar sej till underlaget - höjden på spaljén eller liknande.
Louise i Göteborg
Håller med Waldemar, det är trassligt med klematis som skall beskäras olika på samma spalje (har ett sådant problem). Däremot är det enkelt att se skillnad på klamatis och rosor tongue.gif så dom blandningarna, som på Hanneles bild, funkar bra.
Hannele
Jag har skrivit upp, vilka klematis jag har.
På hösten knippsar jag av de flesta nära roten - utom alpklematis.
Kan väl ändå inte vara svårt....? Ca 30 cm mellanrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon