pisanggoreng
Kamrater!

Hur förvandlar man enklast gräsmatta till rabatt utan att göra den upphöjd?

Tack på förhand. smile.gif
RibesRubusVitis
Skala av så tjock grässvål, och deponera på annan plats, att återstoden efter dubbelgrävning två spadtag ner i uppluckrat tillstånd ligger i nivå med ursprungsytan. Efter första kvadratmetern ser du hur mycket som måste avlägsnas.
pisanggoreng
Nja, för all del... Men det är så jobbigt att gräva bort (och framförallt köra iväg och slänga) grässvål.

Tänkte därför att någon skulle komma med en enklare lösning, av typen: vänd bara upp och ned på grässvålen och bla bla bla bla.....

Fast det är nog så att det inte finns några bra genvägar...
kerstin z5-6
Inte om upphöjd rabatt inte är ett alternativ , nej

Möjligtvis täcka i ett år .. men snyggt är det inte blink.gif
pisanggoreng
Då är det väl bara att vässa spaden och invänta tjällossningen...

Tack för svar.
Grumphy
Med risk för att begå ett helgerån så.....wub.gif

Låna en jordfräs och kratta upp resterna av gräsmattan.

Snabbt och enkelt wink.gif
noora
Jag har anlagt odlingsland genom att gräva och ta bort så mycket som möjligt av gräs och annat som växte på platsen. Jag forslade alltså inte bort hela grässvålen, jag skakade tillbaka så mycket jord som möjligt från gräsrötterna först. Grästuvor, rötter och allt sånt hamnade på komposten. Det blir kanske mer ogräs kvar i landet/rabatten på det viset, men man behöver inte tillföra lika mycket ny jord och grästuvorna blir inte lika tunga att forsla bort.

Men... det tyngsta i arbetet är ändå själva grävandet, så om man vill ha ogräsfritt och ändå kanske vill fylla på med ny fin jord kan man lika gärna lägga hela grässvålen på skottkärran och tippa det i något annat hörn av trädgården. Jag täckte "kirskålslandet" under granhäcken med sådan "transplanterad" grässvål när vi lade plattor för grillen i somras smile.gif Jag ska fortsätta "gräsmattetransplantationen" i vår när vi ska anlägga nya rabatter. Vi har en invasion av parksallat att kväva också wink.gif
Ewa L
Jag har bara vänt på grästovorna. Tidningar ovanpå. Ett tunt lager jord av estetiska skäl. (Kan inte höja för mycket pga Purpurapeln som står i mitten.)

Hel följetong kan följas i mitt album: "Bort med gräset". Skall uppdateras med färskare bilder snart, men det blev mycket bra. Och betydligt lättare än att forsla iväg gräset till komposten. (Har kört den varianten oxå.)
Gåsis
Får jag fråga Ewa hur mycket tunt med jord är? Och när du planterade, lät du växterna gå ner till torvorna eller satte du dom bara i "tunt med jord".
Jag gillar din variant för tidningarna försvinner ju så småningom och växterna kan ta tillvara befintlig jord. Vi har åkermark och en hel del ogräs och jag har inte tordats prova den här modellen.

/Åsa
Ewa L
CITAT (Gåsis @ 31-01-2006, 11:01)
Får jag fråga Ewa hur mycket tunt med jord är? Och när du planterade, lät du växterna gå ner till torvorna eller satte du dom bara i "tunt med jord".
Jag gillar din variant för tidningarna försvinner ju så småningom och växterna kan ta tillvara befintlig jord. Vi har åkermark och en hel del ogräs och jag har inte tordats prova den här modellen.

/Åsa

Tunt med jord = så mycket att de fula tidningarna inte syntes. Alltså rent estetiskt. Står man ut med att ha tidningarna i dagen och att de inte blåser iväg är ju det OK. Det har jag också på vissa platser.

Alternativt "ogräsaktiga" marktäckare. Dvs riktiga snabbväxare, för att nämna några; Penningblad, Rosenplister, Myskmadra, Murreva, Vintergröna, Hasselört. Finns massor för olika lägen! De behöver just inte någon jord under revorna, bara vid "fästet".
Jag är ju skyldig dig Åsa lite smått och gott! laugh.gif

De "riktiga" plantorna gick definitivt ner i torvorna. Lite svårt att få något att växa annars. biggrin.gif

Tidningarna multnade dock oväntat snabbt. Påbörjade projektet tidigt på våren 2003 för att kunna plantera något enstaka till hösten för att lindra planterar-klådan. Vilket gjorde att jag kunde plantera de 93 plantorna som syns på bilderna redan samma höst, i början av oktober.
Våren efter var det fantastisk mull.

Sedan är frågan hur starka rotogräs du har. Jag blev alltså förvånad över att tidningarna multnade så snabbt. Hade räknat med cirkus 3 år. Men det kanske beror på vad man har för jord från början och hur tjocka tidningarna är. (Kanske också om de är blå eller röda. tongue.gif )

Hmmm. Måste ta mig i kragen någon dag och lägga upp färskare bilder.
Sommartorparn
Vilken metod som fungerar beror nog på vad för en slags gräsmatta man har. biggrin.gif

Själv har jag en hel del knölklocka i gräsmattan och lite kirs och kvickrot också, så jag skulle nog inte våga mig på att anlägga en perennrabatt ovanpå utan ett par års total kvävning........
Inte heller skulle jordfräsning fungera annat än för att sprida ogräset.

Men har man bara vanligt enhetligt gräsmattegräs så kan det väl funka........ wink.gif rolleyes.gif
Gåsis
Ja, just nu känns det som om smått och gott är det minsta jag behöver men en himla massa fler rabatter skulle inte vara fel laugh.gif Det är konstigt hur mycket fröer det kan bli och man vet inte hur det gick till wacko.gif

Jag har inte knölklocka och inte kirs, men gott om revsmörblomma. Törs man prova den här metoden ändå, kanske kan jag lägga lite mer jord på om det skulle hjälpa?

Och förlåt Pisanggoreng att jag lånar lite i din tråd, hoppas du har överseende.

/Åsa
Ewa L
För den som är intresserad: Jag har lagt till massor av bilder i albumet på denna plantering. (Bort med gräset.)
marigt
Min nya sambo har grävt upp ett land där det växte allt, jag menar allt, En bit av en dunge! Han tog bort träden, och körde jordfräsen över hela biten, Hämtade sen jord från åkern och fyllde upp och körde jordfräsen igen för att slå sönder alla jordkockor, wink.gif
Tror ni det växer ogräs där, de närmaste åren huh.gif
Han är för go, bondson som han är och duktig på allt möjligt,
vi kommer få många gosiga stunder i det landet när vi rensar ihop.

Jordgubbsplantor åkte ner i höstas så fort han var klar. får väl se vem som tar dem först vi eller rådjuren.
Ska stängsla in dem, annars får vi vara utan.
Sommartorparn
CITAT (marigt @ 01-02-2006, 14:10)
Min nya sambo har grävt upp ett land där det växte allt, jag menar allt, En bit av en dunge! Han tog bort träden, och körde jordfräsen över hela biten, Hämtade sen jord från åkern och fyllde upp och körde jordfräsen igen för att slå sönder alla jordkockor, wink.gif
Tror ni det växer ogräs där, de närmaste åren huh.gif
Han är för go, bondson som han är och duktig på allt möjligt,
vi kommer få många gosiga stunder i det landet när vi rensar ihop.

Jordgubbsplantor åkte ner i höstas så fort han var klar. får väl se vem som tar dem först vi eller rådjuren.
Ska stängsla in dem, annars får vi vara utan.

Gissar att ni får det marigt! laugh.gif

Bondsöner har ingen vana av ogrensning. I deras värld 'roundappar' man.
(kanske det han har tänkt sig göra i vår......) wink.gif
marigt
Man får tänka positivt, många stunder ihop i landet, eftersom han gärna hjälper till.
kerstin z5-6
Män med maskiner är guld-man får bara se till att tänka ut lämpliga projekt smile.gif

Smörblomma Åsa den revande är inget att leka med ,, nej ...
Lene i Fredrikstad (Norge)
En lett metode som tar litt tid, men som ikke krever hardt arbeide:
Legg tjukt lag med gressavklipp (minst 20 cm) rett på graset, dekk over med svart plastduk, barkduk (sånn som slipper gjennom vann og luft, men ikke lys). Fyll på med gressavklipp etterhvert - det faller ihop.
Etterhvert vil du se at gressplene har blitt til jord som er lett å spa om og grave i. Etterhvert = etpar, tre måneder - tror jeg.

Ikke særlig snygt, men en enkel og effektiv måte å gjøre gressplen til bed.
Metoden har jeg lært av "calypso" på den norske trädgårdsnettsiden, hagegal - http://www.hagegal.info/hagefora/
Calypso heter Ståle og vi kaller dette for "stålemetoden" biggrin.gif
Gåsis
Nehej sad.gif Det blir till att täcka med riktig duk då, tur jag vill ha upphöjda rabatter. Men jag tror jag ska skriva till Helenes apotek och be att få nåt för ryggen.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon