Full version: Flaskfot, fröer
Grumphy
Hej !

I höstas så polinerade jag blomorna på flaskfoten med pensel, jag hade läst någon stans att man skulle göra det om man ville ha frön och det ville jag. Hela tre frökapslar utveklades, innehållandes 4 st stora fröer.

I början av december förra året brast den fösta kapseln till min förskräckelse, jag satt intill, intet ont anandes när det helt plösligt sprätte till och frön och annat bös från kapseln yrde runt öronen på mig, efter att ha landat i stolen igen blink.gif och hämtat mig så skulle jag senare på alla fyra på golvet konstatera att jag nu hade 4 fröer, de är ca 1cm långa och ca 6 mm tjocka, ljusbruna till färgen. biggrin.gif

Jag planterade 4 av dem för ca 3 veckor sedan men hittills har inget hänt så nu till frågan.

Behöver fröna mogna eller behandlas på något sätt eller ska de planteras vid någon viss tidpungt på året ?
eller kan det vara så att jag behöver mera tålamod ?

Vore kul om det hela lyckades, tyvärr har jag inte hittat någon beskrivning på tillväga gångs sätt någonstans, inte ens här wink.gif
Så finns det trots allt någon här som vet hur så emot tager jag tacksamt alla tips på hur man ska bära sig åt !

Jag är ännu sålänge fullkomligt novis på området förer wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet inte alls hhur man ska göra med sånna . men jag hadde väntat längre smile.gif smile.gif välkommen hit
Grumphy
CITAT
 välkommen hit

Tack ! smile.gif

Jo jag lär ju vänta ett bra tag till, bara det att jag vill ju så gärna att de (fröna alltså) ska gå en annan framtid till mötes än förmulltningsprocessen. Å så e jag lite otålig också biggrin.gif och spänd av förväntan biggrin.gif biggrin.gif
manon
Jag är absolut ingen expert, är ganska novis själv faktiskt, men jag har precis fått en flaskfot att gro från frö (jag har dock köpefrön) och vad jag har läst så vill de ha det ganska varmt för att gro.

Jag sådde tre frön för ungefär fjorton dagar sedan, de står placerade under lysrör i rumstemperatur och nu har ett av fröerna grott och det växer enormt snabbt! Kul att se. biggrin.gif

Det enda jag gjorde innan jag sådde dem var att jag lät dem ligga i blöt i ett dygn innan sådd. Det verkade funka bra för mig i alla fall.

Jag tycker att du ska ha mer tålamod, ge inte upp ännu! Tre veckor är inte sååå lång tid. wink.gif
Grumphy
Ah ! jag blötlade aldrig fröna innan plus att jag flyttade in i ett dragit hus i oktober vilket gör att det är lite svalare typ18-19 grader inne så det kanske gör att det tar lite längre tid, men det finns hopp ännu inser jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon