fruberglund
Ska bli så kul för då får jag äääääntligen plats med fler växter, rabatter osv. Huvuddelen av vår tomt nu består av sluttande skog och byggnader sad.gif

Ska bara få fingrarna ur *grrr* och skicka in ansökan om fastighetsreglering till lantmäteriet och gå till banken och låna lite pengar smile.gif

Allt är klart med markägaren att vi FÅR köpa det i alla fall, handlar om ca 1500 kvm och kommer fördubbla vår tomtstorlek, från 1400 kvm till nästan 3000 kvm biggrin.gif Kommer dock inte kännas som att vi köper så mycket som vi faktiskt kommer göra eftersom vi lånar ca hälften av det vi ska köpa redan nu. Fast vi kan ju inte göra något med det så länge vi inte äger det.

Sen ska byggas nytt vedförråd och så småningom även nytt garage och hemskt gärna ett växthus också smile.gif

Anki V
Va fint ni verkar bo! wub.gif

Grattis till nya odlingsytor.

Vi väntar också på att få köpa mer mark. Halva min blivande rosenträdgård ligger på mark som vi hoppas få köpa. Vi äger bara 1/2 nu och det är två andra som äger 1/4 var.

/Anki
kristerh
CITAT (fruberglund @ 29-01-2006, 20:44)
Ska bara få fingrarna ur *grrr*

och var har du fingrarna wink.gif laugh.gif
grattis till utökningen av tomten.
krister
linvik
Oj, vad kul för er! Vilka möjligheter för en ännu mer fantastisk trädgård! Vilka tydliga bilder så man fattar!

Har du några kuliga idéer för den nya ytan?

Lycka till!
fruberglund
CITAT (linvik @ 29-01-2006, 21:32)

Lycka till!

Ja massor biggrin.gif

Självklart en rosenträdgård! Gärna ett växthus som sagt. Stor köksträdgård ev. med pallkragar. Massor med rabatter med slingrande gångar emellan...gärna såhär smile.gif (lånad från annan tråd på Odla) och gärna en pergola med klätterrosor och klematis wub.gif

Tankarna är många men tycker det är svårt med planeringen, hur allt ska vara placerat. Kan ju rita ut vad som är planerat redan så kanske jag kan få några förslag på resten. Pissangoreng kanske kan hjälpa mig, hade ju gjort sån fin trädgårdsplanering här

Svårt att förklara förutsättningarna men kan ju försöka biggrin.gif

Där det stora krysset är finns tanken om ett 3-bilsgarage med förråd,alltså ett långsmalt med portarna på långsidan och mot huset. Problem: Där är för tillfället ett stort berg som min man i såfall vill spränga bort. Alternativ: Sätta det längre åt höger men en liten bit utanför den gröna pressenningen står det en elstolpe och frågan är om det går att få den flyttad. Alternativ 3 Spränger fortfarande bort berget men bygger ut det befintliga garaget. (anledningen till att jag vill flytta det är att jag tycker det ligger för nära huset men medför ju extra kostnader eftersom det ju redan är el och vatten draget till det befintliga garaget).

Lilla krysset är tänkt vedförråd.

Där den inre vita tomtlinjen är (den nuvarande tomtgränsen) är det en sluttning ner. Därefter sluttar det svagt uppåt utåt hagen sett. Fylla ut eller göra något av sluttningen?

Oj, vad långt det blev biggrin.gif Hoppas ni orkat tragglat er igenom...

Krister...ja, vad tror du laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Kom gärna med förslag smile.gif
fruberglund
Flyttar upp...

Ingen?
Annika Ljunggren
Ja, jag har inga förslag, tänkte bara säga att jag är AVUNDSJUK! biggrin.gif Vill också ha så där stort! wub.gif

ser väldigt fínt ut. Hoppas det går bra med planeringen!
linvik
CITAT (fruberglund @ 30-01-2006, 10:58)
CITAT (linvik @ 29-01-2006, 21:32)

Lycka till!

Ja massor biggrin.gif

Självklart en rosenträdgård! Gärna ett växthus som sagt. Stor köksträdgård ev. med pallkragar. Massor med rabatter med slingrande gångar emellan...gärna såhär smile.gif ... och gärna en pergola med klätterrosor och klematis wub.gif

Hejsan! Jag tycker att du har en massa bra egna idéer! Du kan dela upp trädgården i en massa mindre rum. På kvällarna när du går din runda så händer det nåt runt varje hörn typ! Fast någonstans i trädgården hade jag behållt en lite större sammanhållande yta där man kan spela krocket och badminton! :-)

Har du sett noranettans rosengård? Kolla hennes album på AoT.
fruberglund
CITAT (linvik @ 03-02-2006, 16:10)
Har du sett noranettans rosengård? Kolla hennes album på AoT.

Ahhhh, vad mysigt, nu fick jag lite idéer smile.gif

Kanske kan använda slänten till lite rosenplantering, göra en pergola och sätta klätterrosor i slänten. Hoppas det går att gräva bara för det är mycket berg här, får använda våren till att fundera lite mera biggrin.gif

Japp, en yta ska det bli till lek och spel & sandlåda till lillen smile.gif Den kan man ju alltid fylla sen när ungarna blivit stora biggrin.gif
Immix
Underbart med så stor tomt! Jag skulle nog göra en fruktträdgård om jag hade så stort. En lund med äpple, päron, plommon och körsbär. Om jag själv någon gång framöver får möjlighet att utöka tomten ska jag skaffa getter! wub.gif Det är drömmen.
fruberglund
CITAT (Immix @ 04-02-2006, 14:24)
Underbart med så stor tomt! Jag skulle nog göra en fruktträdgård om jag hade så stort. En lund med äpple, päron, plommon och körsbär. Om jag själv någon gång framöver får möjlighet att utöka tomten ska jag skaffa getter! wub.gif Det är drömmen.

Ska skaffa några ankor till sommaren tror jag smile.gif Getter tål jag nog inte och finns ingenstans för dem att bo heller biggrin.gif

Är inte så förtjust i frukt...satsar nog hellre på rosor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon