kerstin z5-6
Penstemoner är ett stort släkte, perenna växter som i vilt tillstånd kan återfinnas i det vilda på många ställen i USA. Det finns allt från de mycket lågväxta stenpartivarianterna till jättar på en meter eller mer.

Här är tre av de varianter jag sått i år

penstemoner gillar inte vinterväta -är mycket torktåliga och härdiga i kallt klimat
Sämre kan de vara på att överleva fuktiga våta växtplatser eller väldigt fuktiga vintrar
Detta får i så fall lösas med vinterskydd , tex i form av en plexiglasskiva eller en tegelpanna

Penstemon paysoniorum

P halli

P speciosus (ssp kennedyii har jag)

De behöver ofta kallstratifieras för att gro -och lång tid 8-12 v är vanligt
smile.gif

För er som gillar lite större perenner-P.glaber alpinus-rätt form -den är ofta fel i frölistor -blir 40 cm eller mer och blommar länge
Alexander-VG-zon3
vad fin var kan man köpa sånna går det ha dom som krukodlig tror du smile.gif smile.gif
Zazu
MUMS!
vill ha!
finns de hos alplains? wub.gif

mvh zazu
Anki V
Ohh. Den där första, Penstemon paysoniorum har en fantastiska färg wub.gif För att inte tala om den andra, Penstemon halli wub.gif wub.gif Underbart blomning.

Är det dina du fotograferat???

Får jag beställa med dig nästa år (om du tänker beställa vill säga). Jag betalar gärna i förskott dvs. deponerar en summa på ditt konto för att täcka dina kostnader.

/Anki
Eva St
Kanonfina sådana vill jag bara ha
Eva St
kerstin z5-6
Ja Glaber alpinus är min bild -övriga embryon i form av frö ännu :9-så de har jag "lånat från internet
Visst Anki går det bra att sambeställa -Jag skickar efter frö fr USA varje år -både Alplains o andra penstemon leverantörer
De du nämner brukar ha rätt färg
Hör av dig nästa säsong

krukodling tror jag är svårt med dessa flaxxs -men inget är omöjligt biggrin.gif
ja Alplains har ett stort sortiment Zazu:)
Anki V
Var så säker, jag hör av mig!!! När brukar du beställa?

/Anki
ewa zon 3
Vilken lyskraft! Måste vara vackra i skymningensljuset ohmy.gif
Ska absolut kolla in Penstemon-familjen smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
I dec kring den 31 -katalogen numer gratis

Alplains

Tur att du ska minnas det Anki o inte jag smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
bikiv
Penstemon fanns inte för mig innan jag blev bekant med Odla!

Blev därför överlycklig när jag hittade en planta (dessutom 50% reapris) på Plantagen i höstas. Jättefin! Kommer inte ihåg sortnamnet, men den var ljusrosa till färgen. Hade för mig att jag läst någonstans att den gillade sandblandad jord och lade dessutom upp ett tjockt lager sand runt stammen.

Ska bli kul att se om den överlever och isf är jag "rädd" att jag står på randen av ett Pentemonträsk i alla fall efter det att jag sett Kerstins bilder ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon