lamen
Hej,

upptäkte till min sorg att vårt körsbärsträd modell pysslingträd har dött i vinter. Det börjar spira överallt, men trädet är svart och dött.
Den stackaren fick tjäna som älgföda i oktober förra året och alla löv (utom ett) försvann, plus topparna på grenarna. Jag klippte av de trasiga grenarna en bit till för att få en bättre snittyta, men lät trädet stå för övrigt.

Har älgen dödat mitt träd, eller är det något annat? Någon som har en idé?
Cilla
Om trädet knoppar och spirar nu är det inte dött, oavsett hur barken ser ut.

Om det var ett nyplanterat träd som älgen tog av all grönska på redan första säsongen så tar det mycket på krafterna, eftersom trädet behöver sina blad för att ge energi till rötterna. Men om det fick behålla bladen merparten av säsongen och dessutom har några år på nacken är chansen stor att det klarar en kalätning.

Värst brukar barkskadoor på stammen vara. Har älgen betat runt hela stammen som en ringbarkning måste man bryggympa för att trädet ska klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon