Frank
Jag kunde inte låta bli att ta fram isborren och borra hål i isen på dammen som anlades i höstas för kanske två manader sedan. När jag efter ca en månad tittade ner i hålet så hade vattennivån sjunkigt ca 1 dm ???

Är detta normalt ? Under hösten har jaf inte haft några indikationer på att det läcker någonstans, men man blir lite orolig. Har ju ingen lusst att börja lägga ny plastduk :-(

/Frank
Kalle Mandelstam
Den enda vettiga förklaringen som jag kan komma på är att du har ett läckage i dammen. Vattnet har ju tagit vägen någonstans, och avdunstning är ju uteslutet med tanke på istäcket.

Ha koll på vattennivån och se om den avstannar så vet du i alla fall på vilken nivå läckan är. Sen är det bara att lappa. Har du tur så är det inte hål i botten. wink.gif

Hoppas det löser sig!

mvh

Kalle
Maggan H
Ett litet mellanrum blir det alltid mellan isen och vattenytan och vår damm sjunker alltid lite på vintern. Du får nog invänta våren och fylla upp, markera och vänta...
MariaS
Förklaringen är enkel. Det är inte vattennivån som sjunker utan isen som expanderar uppåt. Detta är normalt ett bevis på att du har utformat kanterna helt rätt. Nu har sumpgasen ett utrymme att ta av istället för av syret i vattnet. smile.gif

MariaS
Frank
TACK SÅ MYCKET FÖR DET.....
Har gått och irriterat mig att jag kanske ändå ändå hade lyckats förstöra någonting så den börjat läcka, nu känns det bättre :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon