Full version: Vinranka
Ingela_67
Hej,
Jag bor i norrbotten och i odlingszon 6 ungefär. Tänkte pröva att odla vindruvor så därför har jag beställt en vinranka som enl plantskolan jag beställt den ifrån säger att den tål ända ner mot - 35 graders kyla. Jag har tänkt plantera den i mitt växthus så småningom som är på ca 15 kvm för att den ska få lite skydd. Har ingen erfarenhet av vinrankor i övrigt så jag tar gärna emot tips på plantering, jord, beskärning osv..

Tack på förhand,
MVH Ingela. rolleyes.gif
Betty
Vad är det för sorts druva, vad heter den?
RibesRubusVitis
En massa tips om detta hittar du på

http://www.vinodling.com/

eller

http://www.vinplanta.se/
Åsa, mälardalen zon 2
Gissar att det är någon staketvindruva med tanke på att den ska klara så låga temperaturer. Staketvindruvor sköts och klipps något annorlunda än vanliga vindruvor.

Är det Zilga du köpt är det tveksamt om du behöver växthus, Kerstin i z5-6 har den på friland som jag förstått.
Ingela_67
Jajamän, det är Zilga jag beställt...såg att den tål ända ner till -38 grader. Mer fakta: Kraftigväxande hybrid. Blåa, medelstora druvor som har en silverskimmrande yta. Rikbärande, 25 - 30 kg druvor/år! Frukterna är söta, aromrika med förnimmelse av blåbär. Självfertil.

// Ingela.

smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Den blir stor i växthus -men bor du kallare till än jag -så visst kan du ha den där -min är ute södervägg lite surare jord har den , klipper inte i den särskilt mkt .. de växer bra själva -brett och inte så högt
Så länge det går kan man lägga ner den på vintern -så den får snöa över

men 30kg .. det har jag inte fått än laugh.gif
Ingela_67
Ok, tack så mycket för råden biggrin.gif Nä, jag tror inte heller på några 30kg skördar...odlar inte så mkt för fruktens skull..mest för att det verkar spännande med något så "exotiskt" på våra breddgrader smile.gif

// Ingela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon