Karamell
30-01-2006, 11:04
Jag har ett angenämt arbete framför mig. Förra sommaren grävde vi upp en häck och satte staket istället. Nu ska jag planera en rabatt längs staketet. Rosor vill jag ha och någon pion. Sen lite grönt och marktäckare och så strössla med lite ettåriga blommor. Det är min primära plan.
I mitt grönsaksland har jag en rad med örter som överlevde förra vintern, och jag hoppas de överlever denna också: timjan, mejram, dragon, oregano. Jag älskar dem. De är vackra och doftar så gott.
Läste i någon tidning om någon som blandade kryddörter i rabatten som grönt doftande inslag. Tror ni det går? Och om man vill göra en liten kant, som en lååååg liten pyttehäck - kan man göra det av timjan tex? Vad tror ni?
Köpa färdiga plantor eller dra upp från frö?
Å jag är så velig. Snälla ge mig kloka råd och tips!
Karamell
30-01-2006, 11:06
Och en sak till:
Glömde nästan den viktigaste frågan ju! Trivs rosor och pioner tillsammans med kryddörter? Eller kan kryddörterna påverka mina förmodade stora vackra härliga rosor negativt???
Tasses Trädgård
30-01-2006, 19:49
Hej! Det är helt "rätt och inne" att blanda in kryddväxter bland rosor och perenner, fast här har alltid allting växt huller om buller.
Till häck är Isop perfekt. Den är lätt att så, du får massor av plantor. Sätt dem glest och sedan tar du lätt sticklingar för att täta igen hålen.
Citronoregano är en favorit hos mig som trivs runt rosorna och är snygg med limegröna blad. Anisisop, Äppelmynta med varigerade blad (den sprider sig inte så mycket), Åbrodd, helt vanlig krusig Persilja, Ismalört (jätte snyggt silvergrå), Vinterkyndel, Muscatellsalvia, Vinruta, alla sorter Timjan såklart mfl. mfl.
Se upp för vissa sorter som är ogräsartade tex. Spansk körvel.
Kryddväxterna gynnar fjärilar och andra insekter så det är bara att "så på"
Jag gjorde misstaget att sätta oregano i en vanlig rabatt...den SPRIDER sig...lavinartat...
Annars så är många kryddväxter minst lika vackra som andra blommande växter..
Det bästa är väl att ta reda på vad de växterna du vill ha har för behov och utgå från det..
Om du vill ha det snyggt snabbt så bör du välköpa plantor..har man tålamod kan man fröså...eller så kan man kanske kombinera...och man kan ju ta sticklingar av plantor man köpt...
Lycka till...
Om du vill sätta myntor skär botten av en hink och placer myntan i den, de sprider sig snabbt som attan med en massa utlöpare annars. Håll koll på den för det smiter över kanten i alla fall om glömmer bort dem.
Kungsmynta/oregano sprider sig både med utlöpare och fröer, så den passar i en hink med.
Åbrodd är snyggt men växer fort så man brukar få dela dem ofta.
Mvh
Fenja
Lavendel är en klassiker att odla tillsammans med rosor. Även andra örter med blå/lila blommor och/eller grågröna blad är väldigt fina tillsammans med röda och rosa rosor. Romersk eller japansk malört, isop, nepeta, salvia, timjan, anisisop (men den får man nog plantera "bakom" rosorna eftersom den blir så hög), muskatellsalvia... Gråmynta om man sätter den i hink så som Fenja beskrev.
Angående oregano: Det finns lågväxande Grekisk oregano som inte sprider sig så mycket utan håller sig till fina runda tuvor. Fråga i plantskolan, den är säkrast att köpa som färdig planta så att man vet vad man får.
Karamell
31-01-2006, 11:27
Tack alla! Jag antecknar. Tror att det blir en blandning av färdiga plantor och frösådd och så får vi se hur långt det tar sig.
Jag strävar efter en fylld rabatt utan en massa fri jord nämligen. De gamla rabatterna var mest frijord och det finns roligare saker att göra än att plocka bort ogräs! Älskar att laga mat och jag tänkte att om man kan förena nytta med nöje - fylla ut rabatterna OCH ha färska örter till hands - så vore det kanon. På era svar märker jag att jag inte har tänkt helt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.