hoxel
Hej!

Jag är ingen blomsterguru men tycker om att så olika frön och kärnor.
Studerar biologi och har på såvis lite insikt i det rent biologiska men skulle gärna veta vad som gör att exempelvis en apelsinkärna börjar gro. Vet att vissa frön osv kräver exempelvis en period av köld eller torka för att gro. Någon art behövde rentav utsättas för skogsbrand för att gro men i vanliga fall krävs knappast så speciella händelser för att frön skall börja gro.

Är det bara fukt & passlig värme som krävs för att apelsinkärnor skall börja gro eller skall de torkas först? Är det bara fukt borde de ju i princip kunna börja gro inne i frukten eller är grotiden för lång för att detta skall vara möjligt i praktiken?

Skulle vara glad om någon med lite blom-erfarenhet ville kommentera...
Alexander-VG-zon3
det som gör att känor/frö vill gro är väl när allt ät rätt för den som jord,vatten,värme,fukt typ ligger den på en bäk kommer den inte gro ju för en bänk är bänk den bhöver då jord,vatten m.m typ .sen det med torka,köld period är väl var den kommer ifrån typ i naturen så för att den ska gro som bäst å lättas så ska man göra det naturligt för den typ som en köldperiod jagh vet inte men kankse nåt sånt tror jag smile.gif smile.gif
Emma_
Kärnorna gror inte inne i frukten eftersom fruktköttet innehåller groningshämmande medel, jag tror det är så i alla fall.

Annars var det en bra fråga, hoppas du får något bättre svar.

Emma
kerstin z5-6
Emma har redan svarat -grohämmare ... därför är det viktigt att avlägna allt fruktkött från kärnor innan man sår -man kan diska dem i tesil , gnugga dem med lite sandpapper -.sticka ett hål med en nål .. finns många sätt ..smile.gif

ja jag har tom eldat i krukorna för att få vissa sorter att gro ... tongue.gif
Piccante
Jag är inte helt insatt i detta med vad som får frön att gro men förutom att fruktkött kan innehålla groningshämmare, behövs det inte något för att "få igång" själva processen någon yttre stimulans? Jag har ett svagt minne av att brandgynnade växter behöver värme för att det tjocka skalet ska spricka upp. Annars kan de ligga i jorden hur länge som helst helt oberörda och inte ruttna tack vare det tjocka skalet i väntan på att det ska brinna. Förmodligen är det något hormon inblandat oxå som gör att frön gror när betingelserna blir de rätta.

Hoxel, kul att du studerar biologi, det gör jag oxå. Får man vara nyfiken och fråga var du pluggar?
kerstin z5-6
Gibbrelinsyror har väl med saken att göra bla smile.gif
Åbo
På allt-om-trädgårds forum har flera personer svarat på just detta. Kolla där så får du veta ännu mer om varför frön gror hoxel.

Alltomtradgard - därför gror det
ewa zon 3
Hittade lite information om olika förutsättningar som krävs för att frön ska gro på Rara växters hemsida
Klicka på "Såråd" under rubriken "Om fröer och frösådd" en bit ned i texten.
står det bla om en teori att ljusblixtar/åskblixtar skulle kunna få igång groningsprocessen hos vissa växter. blink.gif blink.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon