Lady Hamilton
ohmy.gif Jaha nu skulle man ju "slå på stort"! Och testa detta med att odla perenner som "alla" ni andra.
(Man vill ju inte vara sämre än er, he, he,tongue.gif )

Jag har sått och grävt ner i snön...........
Normalt har vi 1m snö den här årstiden och -15 grader.........
Men nu har mina sådder REGNAT fram huh.gif Det är +5 och ÖSREGN!

Har tidigare skottat in 1/2m snö i mitt kallväxthus till min vinranka och kiwi, ser nu ingen annan lösning än att bära in sådderna och gräva ner dem i växthuset.
Vad tror ni om detta förslag?unsure.gif
Sedan undrar jag om vi lever i "upp o ner vända världen"? Söder ut fryser folk och här är det rena "vårvärmen".........................
kerstin z5-6
oroas icke -till helgen har vi minus 15 igen .. de här tempväxligarna är utmärkta för frösådder och än är det ingen risk att vårsolen torkar ut dem heller ....
Lady Hamilton
ohmy.gif HUR KAN DU VETA ALLT???????? Har du DIREKT kontakt med SMHI eller har du "tjuvkollat"? laugh.gif Det stämmer ju nästan på "pricken"! (Kollade själv med "lokala sidan på SMHI") Men då kommer mina sådder att vara "rätt så under isen" till helgen........... Måste nog ändå placera dem mindre "blött"......... Ska kolla om jag inte kan hitta någon plats för dem att "höghöjds-träna" laugh.gif Så att de inte hamnar "under isen"!
Tack kerstin wub.gif ...................
kerstin z5-6
värker ... har väderhalskotor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du behöver inte vara hönsmorsa åt perennfröna .. tvärtom ska de filas med sandpapper och stickas med nålar ,eller isas o plåges,varmt o kallt,hormonchockas med Ga3 , hällas kokande vatten på, rökas ut, eldas ovanpå - innan de gror som man vill ... gror de int ändå hota med sopsäcken .. då gror di laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2006, 15:01)
..... rökas ut, eldas ovanpå - innan de gror.....

Gäller dett även om man har ett "rök-skadat" växthus? Kanske perennsådden vill bo där?...

Det är nämligen så att min son i höstas skulle "hjälpa" mamma som inte var hemma.........
Han hade sett och hjälpt mig flera gånger att tända gravljus i växthuset för att "höja värmen" under natten. Men han hittade inga nya gravljus så han tog det "näst bästa" enligt hans tycke............
Han tände 4 marschaller INNE i växthuset som är inrett med bubbelplast och "väv"........... Gissa hur det såg ut invändigt när jag komme hem? ohmy.gif
Svart rök vällde ut! Och insidan var SVART! Men som sagt var en del fröer är ju "mörkgroende" laugh.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif laugh.gif UNDERBAR odlingsbeskrivning Kerstin!! Sälj den dyrt till någon av fröfirmorna!!
Förlåt Hamilton wub.gif men jag skrattar gott åt din omtänksamme son med!! laugh.gif laugh.gif tongue.gif Vilken hemkomst!! laugh.gif
Mvh
Fenja
ewa zon 3
filas med sandpapper och stickas med nålar ,eller  isas o plåges,varmt o kallt,hormonchockas med Ga3 , hällas kokande vatten på, rökas ut, eldas ovanpå

blink.gif Men hallå! Till vilket forum har jag kommit till nu
"Woodoforum" eller?

/Ewa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Zazu
CITAT (ewa zon 3 @ 30-01-2006, 17:25)
filas med sandpapper och stickas med nålar ,eller  isas o plåges,varmt o kallt,hormonchockas med Ga3 , hällas kokande vatten på, rökas ut, eldas ovanpå

blink.gif Men hallå! Till vilket forum har jag kommit till nu
"Woodoforum" eller?

/Ewa laugh.gif laugh.gif laugh.gif

japp, välkommen hit laugh.gif
vilda pelargonfröer gror bäst om man häller kokande vatten på dem, funkar utmärkt;) eucalyptus har jag eldat tongue.gif
om jag någongång beställer romneya så får den samma behandling wub.gif
så lite elak får man allt lov att vara laugh.gif
kerstin z5-6
haha -det där var inget -jag droppar mitt eget blod på fröerna om jag tror att det hjälper -det gör det inte .......
wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Sådd i nymåne kanske ..
tack Fenja biggrin.gif jag får kanske ge ut en liten skrift -Hur man skrämmer sina frö att gro laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon