Full version: Buller
ninnikks
Har två hus med trädgårdar med störande trafikbuller. Vägarna ligger mellan 400-1000 m bort och hörs från flera håll. Är det någon som har ett tips hur man kan göra för att ialla fall få en uteplats med lite lugn och ro?
josohl
Har samma problem. Buskar/träd av alla olika slag gett en viss ljudreduktion, men de tar ju tid innan de växer upp. Städselgröna buskar och träd ger skydd även vintertid då bilbullret är som värst med dubbdäck och grus. Jag har tyvärr kommit fram till att det som funkar bäst och snabbast är bullerplank...
ninnikks
Har funderat på bullerplank men kan inte få ihop det med mitt torp. Skulle vilja ha något mer organiskt. Jord ska ju vara bra bullerdämpning, skulle det gå att få upp jord rejält på höjden (och få nåt att växa på jorden sen)?
Kan man bygga med någonting annat, torv, pil..... ? Det kanske finns snygga bullerplank.......
pisanggoreng
Beväxta bullervallar av jord ser man ofta längs större vägar, så det går väl utmärkt. Säkerligen är det också mycket mer effektivt än ett plank.
Killensomvillhagrönafingrar
Jordvallar är väldigt effektiva som sagt var, att få dem att passa in kan vara lite klurigt dock.
Vi har kikat på lite alternativ vi med.
Vår lösning för att få det naturligare var att bygga en jordkällare som vi tänk täcka med jord.

Dock så verkar det som om vi och våra grannar kan gå ihop och få materialet av vägverket pga breddning av väg samt ökat tryck på vägen.
Arbetet kommer vi dock få göra själva.
Utseende mässigt kommer det troligtvis bli ett staket med rutor i. Sedan skall vi måla det i falurött och sätta dit lite spaljeer.
(med tanke på vägverketsplanering tar det nog dock 5 år innan allt är klart )
Susanne i Linköping
Hur tror ni en gammaldags gärdsgård skulle funka? Lite högre än vanligt, och så tät det går att få den?
ninnikks
Hjälper det nåt om man klär in t ex gärdsgården med klängväxter?
Susanna
På Weibulls anläggning i Hammenhög har de lagt torvblock (tror jag) på varandra till cirka 150 cm höjd, sedan ha de planterat gräs på blocken. Det ser med andra ord ut som ett gräsplank, cirka 50 cm tjockt. Har tyvärr ingen bild och det är lite krångligt att förklara, hoppas ni greppar i alla fall! rolleyes.gif
ninnikks
Jag tror att jag ska prova att göra en torvmur.
Susanna
Jag är inte säker på att det var torv, kan ju ha varit jord också som hölls på plats på något sätt. Synd att jag inte har någon bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon