Full version: Oxalis
Eva i Skåne
Idag köpte jag en oxalisstickling, tyvärr utan namn. Blommorna var vita, men kanske ska de bli rosa när solen börjar skina wink.gif

Jag petade upp min gamla rödbladiga oxalis, som hade ungefär tre blad efter vintern. tyckte att den kunde behöva lite fart när jag såg hur frodig den nya var.
Det fanns en hel del små "kottar" i den gamla krukan. Jag gjorde ett par nya krukor till dessa. 8-10st kottar i varje lade jag. Är det lagom eller hur många tycker ni man behöver i en kruka?
Fenja
Det beror väl lite på hur stora rhizomerna är... jag brukar lägga 4-6 st tumnagelstora i en 12 cm kruka. Men det går utmärkt att dela och plantera om dem under säsongen så du kan ju göra det om det börjar se trångt ut.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Hur lång tid tar det för dessa att skjuta skott? Inget syns ännu i mina krukor sad.gif
Tumnagelstora var dom inte, men inte pyttesmå heller.
evelina
Jag planterade om mina och efter några dagar började dom titta fram. Gör som Fenja alltså 4-6 st.
Fenja
Du kanske har satt dem lite djupt Eva? Då kan det ta lite tid innan de hittar upp igen. Jag gjorde det ett år och trodde att alla dött men se, rätt vad är så kom de. Hav förtröstan!
Mvh
Fenja
Gertie
Jag planterade också om mina igår.
Det är väl Oxalis triangularis ni pratar om?
Somliga av mina rhizomer var 4 - 5 cm.
En var en stor klump med en massa små-kottar
runtom. Den plockade jag sönder, så att det
blev många små. Är det rätt att göra så?
Jag brukar sätta alla i samma kruka.
Tycker det blir snyggast när det växer tätare. wub.gif
Eva i Skåne
Såg små livstecken när jag vattnade i eftermiddags smile.gif
Gertie
Och tänk vad glad man kan bli för en liten ljusgrön
prick i en kruka. biggrin.gif laugh.gif
Visst är det härligt när det händer något. wub.gif
safira
Tack för påminnelsen. wub.gif
Hade totalt glömt bort att det står några krukor med oxalis under diskbänken. Ska genast gå och ta fram dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon