Eva i Skåne
Det var ju någon som ville ha rapport därifrån. biggrin.gif
Jag kom undan sleep.gif med åtta sticklingar, 7 pelargoner och 1 oxalis.

Där fanns en hel del sticklingsorter. Kommer inte ihåg så bra, men ca 20 pelargonsorter, passionsblomma, hibiskus, hoyor och en massa annat.
Dock hade de inte fuchsiasticklingar. Tror inte de tar hem dem på några veckor ännu. Ifjol hade de inte fuchsiorna förrän mitten av februari eller nåt.

Ja, sen har de förstås lökar och ett enormt utbud av fröer, som vanligt.
Jag sparade pengar genom att stå på 10min-parkering laugh.gif så jag han inte fördjupa mig bland fröerna.... idag rolleyes.gif
ewa zon 3
Roligt att det är fler som är ute och botaniserar bland de små sticklingarna
Det är lätt att få ett mega-måste-ha-begär. Men du verkar ha klarat dig bra biggrin.gif

/Ewa
pisanggoreng
Ah... jag ska till Lund imorgon, och då vet jag vart kosan kommer styra! smile.gif
eva-louise, S-Halland
Vilka pelargonsticklingar köpte du undrar nyfiken Eva-Louise
Eva i Skåne
CITAT (eva-louise @ S-Halland,30-01-2006, 20:58)
Vilka pelargonsticklingar köpte du undrar nyfiken Eva-Louise

tre kaktuspelargoner: Mrs Saltzer, Brockbury Scarlet + en namnlös
tre brokbladiga: Madame Salleron, Mrs Pollock, Wilhelm Languth
en rosenknopp med gulgröna blad: Wedding Royale
AndreasBlomquist
Jag var inne i Karlstad och botaniserade i de olika trädgårdsbutikerna som finns där häromdagen och på Plantan så hade de mängder med Fuchsia-sticklingar om någon ifrån trakterna är ute efter Fuchsior. 6,50:- stycket.
Eva i Skåne
DET var billigt Andreas!!!
kristerh
Ja det var rena fyndpriset wink.gif på rockdala ligger de på ca 20:- (förra året)
krister
pisanggoreng
Nu har jag också varit i Lund. Resultat:

* Appelblossom (pelargon)
* Lady plymouth (pelargon)
* någon slags kaktuspelargon
* Orange Fizz (pelargon)

+ en sak till som inte var en pelargon men som jag inte ser vad jag själv skrivit sad.gif . Det ser ut som "Abulition" och så har jag skrivit "lila" också. Någon som vet vad detta kan vara? (Bild kommer kanske sen...)

(5 för 100:- kostar de här; precis som jorden... wink.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Någon slags Abutilon kanske det är du köpt

Det finns många arter Abutilon (sv. namn inom gruppen, klockmalva, lyktmalva, lavendelmalva etc.)

Här hittas Abutilon-bilder
pisanggoreng
Tack- ja, det måste det ju vara...

Ska man behandla dem som ettåriga, eller finns det någon chans att övervintra frostfritt..?
gunnelö
Om man inte vill redigera ett inlägg utan ta bort det helt och hållet hur gör man då?
Eva i Skåne
CITAT (gunnelö @ 31-01-2006, 16:44)
Om man inte vill redigera ett inlägg utan ta bort det helt och hållet hur gör man då?

Det kan du inte göra.
gunnelö
Tack då vet jag.
Gunnel
Karamell
CITAT (Eva i Skåne @ 30-01-2006, 22:39)
tre kaktuspelargoner: Mrs Saltzer, Brockbury Scarlet + en namnlös
tre brokbladiga: Madame Salleron, Mrs Pollock, Wilhelm Languth
en rosenknopp med gulgröna blad: Wedding Royale

Åkej, jag börjar med att förklara mig - att jag är nybörjare på trädgård och pelargoner. Har precis börjat uppskatta dem. Avskyr de där supervanliga röda spretiga sakerna som säljs överallt, men inser att det finns vackra pelargoner också!

Undrar vad en kaktuspelargon är? Kännetecken? Utseende?

Har fått sticklingar av en sort som ska heta Mårbacka av en kollega och de är riktigt vackra när de blommar. Dock för långsmalt skrangliga för min smak. Jag letar pelargon som är buskig, fyllig och översållad med blommor. Någon som kan tipsa? Den måste överleva min oömma behandling också *ler*

Och rosenknoppen är en ros och inte en pelargon - right? (måste bara kolla att jag hänger med i tugget ) tongue.gif
Eva i Skåne
Nej, i detta fallet handlar rosenknopp också om en pelargontyp smile.gif

Om du tittat på pelargonsällskapets hemsida kan du i deras bildgalleri söka på olika namn och se hur t ex någon av mina omnämnda ser ut.
Där finns även massor intressant att läsa om olika typer och utseenden och annat.

Just nu kan jag inte komma på att tipsa om någon som uppfyller dina önskningar, men det kan säkert någon annan göra.
Mårbacka kan ränna iväg rejält, Det du kan göra är att toppa den ofta så den grenar sig och håller sig låg.

pelargonsällskapet
gunnelö
Hej

Tycker du om rosenknoppspelargoner är den vanliga röda just en sådan pelargon som kan bli både buskig och få massvis med blommor i alla fall hos mig. Blomställningarna är ganska täta och inte så stora.

Mårbacka kan också bli tät. Allt handlar egentligen om hur mycket man toppar. Ju mer man toppar ju buskigare och blomrikare blir ju plantan. Man får vänta lite längre på blomning bara. Mårbacka är en mycket pålitlig pelargon som är lättodlad och blomvillig. Den vill jag inte vara utan.

En rosa pelargon med kompakt växtsätt och många blommor är Dalapelargon (också kallad Tierpspella eller Norrlandspelargon).

Sen beror det ju på vilka färger du tycker bäst om. Det finns ju hur mycket som helst att välja på. Själv är jag förtjust i gamla svenska sorter.

En favorit hos mig är Jyväskylä (också kallad Kittrödshagen) som är en gammal sort med många mörkt röda blommor. En annan favorit är zonalen Joy (finns även en engelsk pelargon med det namnet). Den påminner om Mårbacka men får längre stjälkar (vilket du ju inte vill ha) men färgen på blomman är så vacker.

Sen håller jag med Eva i Skåne om att pelargonsällskapets hemsida är en guldgruva. Där kan du också se bilder på kaktusblommande pelargoner. Blomman är ganska annorlunda och har inte rundade kronblad.

Hör gärna av dig igen om du vill ha mer tips. En del sorter är inte lika lättodlade som andra, de kanske inte vill grena sig, är svagväxande, svåra att rota sticklingar av osv.

Gunnel Ö
Lady Hamilton
CITAT (Karamell @ 01-02-2006, 10:22)
.....Har fått sticklingar av en sort som ska heta Mårbacka av en kollega och de är riktigt vackra när de blommar......

Det är mina favorit pelargoner för att de inte "skräpar"när blommorna blommat över och blombladen torkar. Utan att man kan "plocka" bort dem för hand smile.gif

CITAT
Mårbacka kan också bli tät. Allt handlar egentligen om hur mycket man toppar. Ju mer man toppar ju buskigare och blomrikare blir ju plantan. Man får vänta lite längre på blomning bara. Mårbacka är en mycket pålitlig pelargon som är lättodlad och blomvillig. Den vill jag inte vara utan.

I övrigt håller jag med om det som gunnelö skriver här ovan
gunnelö
Skräpande pelargoner ja. Som princip kan man säga att de som har enkla blommor tappar blombladen och alltså skräpar medan de som har dubbla eller halvdubbla blommor vissnar på stjälken. Det är definitivt en fördel hos de dubbla.

Gunnel
Anki på Öland
CITAT (gunnelö @ 01-02-2006, 13:17)
En rosa pelargon med kompakt växtsätt och många blommor är Dalapelargon (också kallad Tierpspella eller Norrlandspelargon).

Den vill inte med mig!! Har försökt 3 somrar med nya sticklingar, för jag tycker den är så ortoligt fin. Men den ser bara gles och tråkig ut och har jag tur så kommer det en minimal blomma eller två. Sen dör den innan vintern har börjat ens... sad.gif
Men skam den som ger sig, jag skall allt ha en ny i sommar!! tongue.gif
Har inte plats för några nya sticklingar ännu men jag kunde inte låta bli den här sockersöta hibiskusen!

Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon