IngvarH
30-01-2006, 16:18
Hej!
Jag vill gärna samla upp regnvatten från mina stuprör i regnvattentunnor. Jag har sett bra tunnor med lock och lämpliga ingångshål på flera gardencenters, men jag har inte hittat några bra sätt att koppla dem till mina stuprör (av plåt). Jag vet att man kan ha öppna tunnor med en enkel avledning/utkastare från stuprören, men det brukar ju resultera i en massa döda djur och annat avfall i vattnet.
Är det någon som vet var man kan få tag i plåtdetaljer som möjliggör en bra ihopkoppling av rör och tunnor? Det enda jag sett fanns hos Harld Nyborg, men de var av plast och jag är osäker på om de går att använda på plåtrör.
Med hopp om hjälp.
IngvarH
Välkommen! Här kommer ett sent förslag. Jag ska fixa vattentunnor men tar då plastlock och sågar ur en öppning med sticksågen. Annars kan du säkert prata med plåtslagaren ( heter det så...) som borde kunna fixa något måttbeställt. Lycka till!
Här i Finland finns det ett företag som tillverkar ett ytterst finmaskigt nät som i kanten förses med blysänkeband av liknande typ som finns på fiskenät. Hela grejen kastas bara över tunnan och påstås även kunna hållas kvar i upp till storm. Tro det den som vill. Idén är inte dum, fast den kostar skjortan som köpt vara. Men det kan inte vara omöjligt att tillverka en själv bara man hittar ett tillräckligt finmaskigt nät som tål solens UV-strålar utan att brytas ner och använder motsvarande sänkband som kan tänkas användas för drivgarnsfiske efter havslax eller motsvarande. Nackdelen är att man inte kommer ifrån eventuell algbildning som ett helt (ljus-)täckt system gör.
Micke
PS. Nej, tyvärr minns jag inte vad företaget heter, har en tendens att glömma bort firmor som kommer med låtsaserbjudanden på mässor...
Söderåsen
18-03-2006, 00:22
Regnvattensamler Hej. Titta på Rheinzink - har precis köbt 2 stk. kostar 615 Kr. pr. stk. går bare att köbe via plåtslagare - ring för information i dit område 0317554500
M.v.h. Martin
Om du tittar på "Vattentunna" i mitt fotoalbum så ser du hur jag gjorde.
Enkelt och billigt!
krellus
21-03-2006, 08:29
Vi har "utkastare" och har inte hittat några döda djur!
Vanliga gamla hederliga ståltunnor samlar upp vattnet.
Däremot hade vi en "strumpa" som skulle leda bort vattnet bort från huset och där hittade vi tyvärr en tornseglare men den lyckades jag rädda!
Hur?
Lade den på en kratta och höll krattbladet 2 meter upp i luften.
Efter ett tag provade den sina vingar. Då började jag springa med den och till slut flaxade det till och så var han uppe i luften igen! Sann berättelse!
Vad säger man? Jag älskar tornseglarna. Håller koll på då de anländer varje vår...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.