Full version: När man reser bort
Elisabeth P
Har än så länge bara sått de som ska ut.
Ska även så lite anueller + en och annan perenn som inte ville vara ute.

Nu undrar jag bara hur de ska klara sig då vi åker till fjälls en vecka. Är inte så säker på att någon vill ta hand om dem varje dag. Jag får nog vara glad om jag får någon som ser till dem 2 gånger under veckan.

En sådan där fuktmatta under hur ofta behöver den vätas? Kan man vänta med de flesta anueller till slutet av april (står oftast feb- mars)?

Så länge det bara är "sådden" (innan omskolning) kan jag nog flytta hem det till syrran, men värre blir det om de har omskolats.

Kom med råd hur ska jag göra, vänta länge eller så nu.

Lisa
kerstin z5-6
men .. int kan du åka bort när du har sått ... nädu -nu är du fast hemma alla vårar laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo , jag har hört att matta går fint ...om man skulle åka bort en v ..
Elisabeth P
Skräm mig inte så ohmy.gif , jag som lägger ner hela min själ i detta nu.

Om jag kan planera är det då bättre att så precis innan man åker bort eller bör man så såpass tidigt att jag även hinner omplantera. Det känns som att de är mer känsliga för uttorkning efter omskolning - stämmer det?

Om det står feb-mars , som det gör på de flesta kan jag då vänta in i det sista kanske t.o.m. början av april

De jag har kvar att så är:
Ängssalvia
Jacobs stege
Krokadblomster
Nattljus
Riddarsporre
Physalis – kapkrusbär
Malva ( kan iof även sås på friland)
Atlasblomman ( kan iof även sås på friland)

Pluss att jag har några till som jag kommer så på friland

Hur mycket kan man fukta mattan utan att sådden tar skada?
Förstår att det kan vara vanskligt att åka ifrån dem men så är det unsure.gif

Lisa
gunnelö
När åker du bort? Själv åker jag bort (till OS i Turin, tänka sig!!) i mitten på februari. Det är bara bra att vi har den resan planerad för jag behöver hejda mig och inte så för tidigt vilket jag brukar göra ibland. Anuellerfröer (de flesta i alla fall) får vänta tills jag kommer hem och perennsådder får snällt vänta under snön.

Ska du inte åka förrän i mars/april så skulle jag nog så och sedan satsa på att vara extra trevlig mot grannarna ett tag för att få dem att vattna.

Någon annan som är bättre på det här får ge dig råd om de enskilda sorterna.

Gunnel Ö
Gunvor Nilsson
Willab har två storlekar på underbevattningsbricka och -matta. Superbra om man är borta ca en vecka. Kan man be någon hälla en liter (mindre stl) resp två liter vatten (stora stl) över mattan efter en vecka så kan man vara borta en vecka till! Willab skickar fraktfritt med paketgods men tar en expeditionsavgift på 95:- för beställningar under 5.900:-.

/Gunvor
Elisabeth P
Jo det var ju just det, vi åker inte förrän ganska sent i vår.

Funderar på att plantera de som går (Brokkrage, Rosenskära, Vallmo, Malva, Atlasblomman och Jacobs stege) på friland till våren, med andra ord när vi kommit hem.

De andra
Brudslöja, perenn
Ängssalvia, perenn
Krokadblomster, perenn
Nattljus, perenn
Riddarsporrar, perenn
Physalis – kapkrusbär
Jungfrun i det gröna
Atlasblomma
Slingerkrasse
Luktärt
vill jag nog försöka så innan men hoppas att inte behöva skola om dem förrän vi kommit hem , Funkar detta tro? unsure.gif

Kommer att skaffa en sådan där undervattningsmatta, så att det underlättar något, samt sätta taimer på ljuset.

Då kan det ju givetvis vara bra att veta ungefärlig groningstid på dem. Någon som kan hjälpa mig så att det här kan fungera? rolleyes.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon