johnnieuser
Hej, Jag har en palm av okänd sort i mitt rum, för en tid sen så började de nedersta bladen att gulna föra att sedan torka helt, jag frågade en vän om råd. han rekomenderade att jag skulle vattna den med växtnäring, men då blev allt bara värre (se bilden nedan)
PH värdet i jorden är 5.0, och den har inte tillgång till direkt solljus, spelar det in på att bladen börjat gulna/torka? Finns det något råd åt mig så att jag kan se att min palm återhämtar sig?

Fenja
Hej och välkommen hit! Det ser ut att kunna vara en Yuccapalm och på dem är det där naturligt. Bladen nerifrån gulnar och faller av, stammen blir längre och längre. Är det längesedan du planterade om den? Om det är fullt av rotsnurr i krukan kan det vara en skäl, klipp i så fall ett kors i botten av rotklumpen och låt det gå upp på sidorna sedan sätter du den i en kruka som är 3-4 storlekar större än den du har. Du börjar inte gödsla förrän ca 4 veckor efter omplantering, börja med halv dos.
Om du söker här på forumet på Yucca så hittar du tidigare trådar om detta och får mer kött på benen.
Mvh
Fenja
johnnieuser
Tack för ett snabbt och utförligt svar, Jag har inte planterat om den sen jag fick den i höstas men nu när du påminner mig så ska jag köpa en kruka modell större och göra slag i saken!
Åsa E
Bladen faller ofta av på vintern för att det är för lite ljus. Om du kan ge den mer ljus så kommer den nog att må bättre.
En Yucca som har blivit väldigt hög och ranglig kan man förnya genom att skära av den gröna bladrosetten i toppen och stoppa ner i en kruka med jord. Detta lyckas bäst på sommaren när det är varmt.
Hälsningar Åsa
Kalle Mandelstam
Det ser mer ut som en dracena tycker jag själv. Doftdracena eller en liknande. De vill ha mer vatten än Yuccan (inte så mycket nu på vintern) och klarar av mindre ljustillgång än yuccan gör.

Som förut är sagt så vissnar de nedersta bladen efterhand, och dessa är bara att dra av när de är nervissnade.

mvh

Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon