Full version: lodjursspår
johnnieuser

tänkte bara att ni skulle få se vilka fina lodjursspår jag såg över en fjärd i gysinge i helgen.
pejori
härlig bild. wub.gif
välkommen hit till odla smile.gif
cic
WOW! ohmy.gif

Jag har bara sett lodjur i djurpark och på TV... Inte ett endaste tassavtryck.. sad.gif

Glömde.. VÄLKOMMEN HIT!!
mamamaggan
Häftigt. Synd att de är så skygga så man lär väl aldrig se något ute i naturen.

Välkommen hit! Fina bilder du tar.
amaira
Wow wub.gif

...och Välkommen, säger jag med.
*Felix matte*
Inte bara spår har jag sett... Ett skjutet exemplar som var fastspikat på morbrors vedhusvägg minns jag som allra bäst. smile.gif
Förr om åren var viltspår mycket mer vanligt än numera.. men så förståss fanns ju inte digitalkameran. tongue.gif smile.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 30-01-2006, 23:31)
Ett skjutet exemplar som var fastspikat på morbrors vedhusvägg minns jag som allra bäst. smile.gif

ohmy.gif

Den ena inre bilden efter den andra, avlöser varandra medan jag försöker få kläm på hur det där "ser ut". ?? unsure.gif

Tror att min fantasi spelar mig spratt här rolleyes.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 31-01-2006, 08:33)
Ett skjutet exemplar som var fastspikat på morbrors vedhusvägg minns jag som allra bäst. smile.gif

ohmy.gif

Den ena inre bilden efter den andra, avlöser varandra medan jag försöker få kläm på hur det där "ser ut". ?? unsure.gif

Tror att min fantasi spelar mig spratt här rolleyes.gif laugh.gif

Föreställ dig ett lodjur (dött) som hänger på väggen... frambenen uppåtsträckta...fastspikade...magen mot väggen...ryggsidan utåt.
Konstigare än så var det inte. smile.gif

detta hände sig i slutet av nittonhundrafemtiotalet
karjo
Åh vilken härlig bild! Jag längtar efter att få se en, jag vet att de finns här omkring... smile.gif smile.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 31-01-2006, 08:44)
Föreställ dig ett lodjur (dött) som hänger på väggen... frambenen uppåtsträckta...fastspikade...magen mot väggen...ryggsidan utåt.

Men det är ju precis det jag föreställer mig ohmy.gif .

Medan jag tror, att även om det inte skulle vara "flått" (vilket jag tycker att det "borde" vara, och alltså bara är "skinnet" som hänger uppspikat där), så är i alla fall inälvorna utplockade ... eller???

Är det helt enkelt bara uppspikat? Varför det? huh.gif
Boxer
Vilken läcker upplevelse att se ett sådant spår. *ryser så håret reser sig* blink.gif smile.gif
Parazzi
Härlig naturbild.
Vilken upplevelse det är att träffa på lodjur.
Whiskuchi
Underbar bild! Jag har haft förmånen att få se vild lo, men givetvis hade jag ingen kamera med mig - hade nog inte hunnit få upp den heller ;-)
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 31-01-2006, 11:36)
CITAT (Felix matte @ 31-01-2006, 08:44)

Men det är ju precis det jag föreställer mig ohmy.gif .

Medan jag tror, att även om det inte skulle vara "flått" (vilket jag tycker att det "borde" vara, och alltså bara är "skinnet" som hänger uppspikat där), så är i alla fall inälvorna utplockade ... eller???

Är det helt enkelt bara uppspikat? Varför det? huh.gif

Nej det var inte bara skinnet som hängde där... det var hela djuret... men mest troligt var den urtagen.
Varför det spikades upp... ja det var för att det var sällsynt med Lo i trakterna och detta var det första bybor hade fällt.... alla ville se det.

Det hängde inte kvar där i evighet utan togs ner efter att alla (ca 300pers) fått beskåda smile.gif
zaaritha
Felix matte: usch va´otäckt!
zaaritha
Ett tillägg: Vi har mink, mård, mårdhund, räv, grävling, iller, m.fl.
här o skulle aldrig döda dem o hänga upp på väggen!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:25)
Felix matte: usch va´otäckt!

Nej det tyckte jag inte att det var. Vi var alla lika imponerade av jägarens skicklighet att ha fällt rovdjuret.
Nu måste man komma ihåg att detta skedde i slutet av 1950-talet då rovdjursstammen var betydligt större än idag.
zaaritha
Inget för mej! jag imponeras INTE av att döda djur! Absolut inte illa menat mot dej!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:45)
Inget för mej! jag imponeras INTE av att döda djur! Absolut inte illa menat mot dej!

Förstår att du känner så... men jag är uppväxt på bondgård och har sett slakt så för mig var det inget speciellt om det inte hade varit ett Lodjur. smile.gif
zaaritha
Har också upplevt slakt--som barn--kunde aldrig acceptera det!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:56)
Har också upplevt slakt--som barn--kunde aldrig acceptera det!

Är du vegetarian el vegan?
amaira
CITAT (Felix matte @ 03-02-2006, 22:41)
Vi var alla lika imponerade av jägarens skicklighet att ha fällt rovdjuret.

Okej, nu förstår jag bättre smile.gif
Anki på Öland

Det är väl egentligen inte någon större skillnad idag, fast idag när man fällt något speciellt tar man ett kort och skickar till likaltidningen.
Anki
amaira
CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2006, 09:48)
fast idag när man fällt något speciellt tar man ett kort och skickar till lik-altidningen.
Anki

*ti-hihihihi* rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (amaira @ 05-02-2006, 08:28)
CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2006, 09:48)
fast idag när man fällt något speciellt tar man ett kort och skickar till lik-altidningen.
Anki

*ti-hihihihi* rolleyes.gif

Hoppsan, INTE ett medvetet fel..... laugh.gif laugh.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon