Full version: Hur länge
Elisabeth P
kapillärmatta ( eller vad det nu heter som man har under sådden för att hålla jämn fuktighet) - Hur länge håller en sådan sig fuktig? Kan man dränka in den rätt rejält för ett par dar eller en vecka?

Är planteringen mer "självgående" innan groningstiden eller efter man skolat om dem?
I fall man nu skulle behöva lämna dem ett par dar. Kan det ju vara bra att veta, så jag vet när jag ska börja så.

Lisa
Lady Hamilton
kapillärmatta- Hur länge håller en sådan sig fuktig?
Det beror på temperatur stl m.m.
Kan man dränka in den rätt rejält för ett par dar eller en vecka?
Ja, det går bra, jag blöter ofta så mycket att det ligger kvar vatten även i botten om jag lyfter på mattan. Är du mycket osäker så kan du ställa plantorna på "en höjd" och låta mattans kanter ligga ner för kanten i en vatten-behållare, då sugs vattnet upp av sig självt = kapillärkraft
Är planteringen mer "självgående" innan groningstiden eller efter man skolat om dem?
Det beror också på.....men generellt så blir det mera passning efter omskolningen eftersom plantorna blir törstigare och mera "krävande"
Elisabeth P
Okej, det var tydligt och bra svar. Tackar!
Ska införskaffa en sådan matta, har du någon aning om vad de kostar? Går de att köpa i alla plantskolor?
Kommer nog att försöka så innan men behöver hjälp med groningstider för att kunna planera, även om de inte alltid gör som man vill - se min tidigare tråd att resa bort.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon