cic
Tja, rubriken ställer min fråga.. När börjar ni att ge era inneväxter näring?
Alexander-VG-zon3
sex veckor efter jag har planteratom dom i slutet av feburari smile.gif smile.gif
cic
Åh, va precist! laugh.gif

Så, plantera om de som behöver det, och sex veckor efter det börja ge näring.. Men dom som jag inte tänker plantera om då? (Garderobsblomma tex.)
Fenja
Jag börjar gödselvattna mina mot mitten-slutet av februari när det blivit bättre ljus. Risken är att de lankar ii väg och blir fula om man börjar för tidigt.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
sånna som jag inte ska plantera om typ som en del hoyor å garderobsblomma typ dom tar jag som samma efter sex veckor får dom näring smile.gif smile.gif
cic
Tack Fenja och Flaxss! Då vet jag!

Det känns så hilma tryggt med er två.. Ni svarar alltid smile.gif wub.gif
Bessie
Mina började sträcka på sig så smått under den där köldknäppen när solen sken rakt på dem samtidigt som det var minus sjutton utanför fönstret. Då gav jag dem ett litet näringstillskott, men de kommer nog inte att få mer innan februari.
aqualis
Hej

I brist på bättre tillämpar jag en egen hemsnickrad regel. Plantor i tillväxt mera annars:
1) Krukor utan vattenmagasin:
Svag näringslösning var 3:e gång året runt , med undantag för dem som skall stå och / eller anlägga blom. Tex Amaryllis , Doftranka, pelargon.
Min svaga näringslösning är en mättad vattenlösning av blå korn. Använder en plastflaska som innehållit ”Weibulls Rika”, har i en halv näve korn fyller på vatten skakar den ordentligt och låter den stå någon dag så att jag är säker på att lösningen kommit i balans.
Sedan kommer finessen med att använda just en sådan flaska – Doseringsmåttet och föreskrifterna på flaskan. I stället för rekommenderad dos använder jag ca 1/3. Till den lilla kanna jag använder / 1,5 l/ är det lite svårt att dosera så lite med någon större noggrannhet , vill du vara noggrannare än jag så går det ju att späda näringslösningen till en 10-dels styrka först.
2) Krukor med vattenmagasin:
Dos 1/5 var annan vattning, under vinter, ökar till 1/ 3 under våren / mitten februari/ . under den ljusaste tiden av året / några veckor efter vårdagjämningen till några före höstdagjämningen/ får dom gödning 2 ggr av tre vattningar.
3) Vetenskaplig noggrannhet behövs inte.

Fråga:
Är det någon som känner orsaken till att ”special blandningar” för orkidéer har så hög halt Cu / koppar/?
Ett gammat trick att få bort mosstillväxt på tak är ju att spänna en koppartråd längs nocken så en förödande effekt på mossa finns tydligen.
Med vänlig hälsning
Sven
Alexander-VG-zon3
jag köper nrings pinnar den ena sroten för bladväxter sen den ena för blommade sen så får palmer,oliv dom får specile typ om palmnäring, å citrusnäring smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon