Full version: Linsformad fisktank!
foolishRice
Hej,

Nu har flickvännen skaffat fisk!

Jag fotade "burken" snabbt med digitalkameran. Det blev ett festligt resultat.
Fisken ser tre gånger större ut på bilden än i verkligheten!

Titta:

Nu måste jag bara hitta en liten luftpump så att kraken inte kvävs.
Finns det någon som sitter på tips om någon som säljer en luftpump billigt?
Jonte_rm
Jag kan ju på att passa på att jag gärna skulle anmäla det där då det är förbjudet enligt lag att ha sådana "burkar" som akvarier...

Ändra omedelbart, sälj eller avliva fisken.. Sådana usla förhållanden borde ingen få...

mvh // johannes
foolishRice
Den kommer givetvis flyttas till större tank när den blir större...
yenny
CITAT (foolishRice @ 30-01-2006, 19:24)

De är inte speciellt dyrt att köpa pump i djuraffärerna... det finns sånna som står på en rundel som passar perfekt till den skålen hon har.
Kakaduan
Jag skulle nog flytta fisken redan nu - till ett större akvarium som inte var runt för det är inte bra alls. Fiskar och fåglar som bor i runda hem (skål eller bur) får vridsjukan - de simmar runt, runt, runt tills de får skador i både huvudet och kroppen. Skålen ser väldigt liten ut även om fisken är mindre än den verkar.

Kakaduan
Gåsis
Riktigt så är det inte, att dom blir snurriga. Det kan man läsa här.

Men det är ett alldeles för litet akvarium, och dessutom blir det rena pinan att hålla rent och i balans. Sen ska man inte vänta tills fisken "växt till sig" för det gör den inte om den har för litet utrymme - det hämmar den normala tillväxten. Det får se aldrig än så fint ut det där, men djurvänligt är det inte.

/Åsa
Carex
dessutom är nog lampan inte den allra bästa, jag tror att det blir alldeles för varmt för firren där. Läs på lite och ändra dess levnadsbetingelser!:)
andersen
Usch fy sjuton, hur kan man ha fisk i en sådan burk,lämna tillbaka fisken om det inte går att ordna ett bättre liv för den.
Annkina
En guldfisk har en minneskapacitet på ca 1 sekund. Enligt det jag har läst.
Vore det SÅ fruktansvärt hemskt att ha en fisk i en sådan burk, och tom olagligt som någon sa, så är det ju väldigt konstigt att de säljer dessa burkar i zooaffärerna.

Men en pump bör du skaffa, om inte annat för att burken snabbt blir algig annars. Guldfiskar lever ju "smutsiga" förhållanden i dammar, så den lider nog inte av det, mer att det inte ser så fint ut.
Jonte_rm
Inte så konstigt att de säljer dessa i zoo-butiker... De butikerna brukar ha precis noll koll om allt möjligt..

mvh // johannes
Annkina
CITAT (Jonte_rm @ 31-01-2006, 17:04)
Inte så konstigt att de säljer dessa i zoo-butiker... De butikerna brukar ha precis noll koll om allt möjligt..

mvh // johannes

Du kanske har rätt att det är förbjudet. Tycker själv det låter konstigt. Har du något belägg för det eller "bara" något du hört?
lena:-)
Föreskrifter och allmänna råd

för fiskar och akvarier se sidan 32
Jonte_rm
Tänkte precis skicka men du hann före smile.gif

mvh // johannes
men det är bara regler och förodningar..men jag tror inte att det är lag
så långt har jag inte orkat läsa!
wink.gif wink.gif
andersen
CITAT (lenasch @ 31-01-2006, 17:36)
wink.gif wink.gif

Jaha så om det inte är lag, så saknar förordningar och regler betydelse? jag kan bara säja att jag tycker synd om fisken och oavsätt vad det är för djur så skall dom ha det dregligt.
Andersen:
Jaha så om det inte är lag, så saknar förordningar och regler betydelse? jag kan bara säja att jag tycker synd om fisken och oavsätt vad det är för djur så skall dom ha det dregligt. (slut citat)

Nej, jag menade inte så..jag bara menade att jag trodde det var förordningar och inte en lag.Jag la ut länken eftesom det undrades i frågan Jag la inga moraliska aspekter på det alls.
Jag vill inte ens tycka i sakfrågan .

CITAT (Annkina @ 31-01-2006, 17:06)
CITAT (Jonte_rm @ 31-01-2006, 17:04)

mvh // johannes

Du kanske har rätt att det är förbjudet. Tycker själv det låter konstigt. Har du något belägg för det eller "bara" något du hört?
Kryddan03
CITAT (Annkina @ 31-01-2006, 17:03)

Också en gammal myt som aldrig tycks försvinna. Stämmer inte alls. Du kan t o m träna din guldfisk t ex att simma genom ringar. För det krävs det mer än 1 s minne... rolleyes.gif

Sedan kan jag hålla med om att det inte är speciellt lämpligt att hålla en guldfisk/slöjstjärt i en sådan liten skål. Inred den istället med växter och lite snygga stenar eller nåt och skaffa en större tank till firren. Det blir mycket roligare både för er och firren tror jag. biggrin.gif
Gurkan
CITAT (lenasch @ 31-01-2006, 17:36)
wink.gif wink.gif

Är inte en förordning myndighetens praktiska tillämpning av lagen, eller hur man nu ska uttrycka det.

Jag tvivlar på att guldfiskskålars utformning beskriv i detalj i lagtexten utan myndigheten (i detta fall Djurskyddsmyndigheten) skriver sin detaljerade förordning utifrån hur dom tolkar lagtexten.

Bryter du mot en förordning så bryter du också, om än indirekt, mot lagen.

Tycker också att skålen ser lite liten ut och pump får du nog skynda dig att fixa hur du än gör med skålen.
yenny
Bara en liten fundering.... om man nu inte får ha guldfiskar i sånna skålar... varför säljs det sånna då?
Kakaduan
Varför de säljs??? För att folk är så dumma att de köper dem, förstås! Någon tjänar pengar på det. Det finns knark att köpa också - trots att det är förbjudet.

Kakaduan
Kakaduan
Detta finns att läsa hos djurskyddsmyndigheten. Kan ju vara bra för alla som är intresserade av firrar att veta... Man får alltså ha en rund skål om den uppfyller kraven nedan vad gäller volym, rening, etc.
www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186

Allmänt om hållande av fiskar
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Allmänna råd till 13 kap. 1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt, eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.

Vattentemperatur
9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
Allmänna råd till 13 kap. 9 §
Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur
är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.

Foder
10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.
Lars-Olof Arvids
Tyvärr är det riktigt som Jonte skrev, att en del zoohandlare tycks ha noll koll på saker. Jag minns en zoohandlare som påstod att slöjstjärten är en labyrintfisk "för den snappar ju luft från ytan". Han visste alltså inte att slöjstjärten och alla andra guldfiskvarianter hör till karpfiskarna och att den normalt inte alls snappar luft - utom i trånga kupor eftersom det så gott som alltid råder syrebrist där. Labyrintfiskar är sådana fiskar som kampfisk och gurami. De snappar luft helt naturligt och kan faktiskt drunkna om de hindras från att nå ytan!

Kollen på zooaffärer har inte alltid varit vad den borde vara. För en del år sedan gick jag till polisen med ett ärende om en zooaffär som sålde en utrotningshotad vattenväxt som enligt vad jag hade hört skulle vara förbjuden att handla med i Sverige. Svaret jag fick var ungefär "Jaså? Finns det arter man inte får handla med?"

Sedan ett par år måste alla som driver en zooaffär ha gått en utbildning om vilka regler som gäller för olika djur. Det är en klar förbättring mot förr, men det räcker att EN som jobbar i affären har gått den. Fortfarande tycks många zoohandlare mest vara intresserade av att sälja sina varor (levande och andra) oavsett om de är bra eller inte. Zoohandlarna bör alltså inte vara den enda informationskällan. Ska man ha fiskar eller andra djur MÅSTE man läsa på själv om hur de vill ha det! Allra bäst (och roligast) är att gå med i en förening som intresserar sig för det aktuella djuret utan att ha några ekonomiska intressen av det.

Olle
Lars-Olof Arvids
Tack Kakaduan för din utläggning av reglerna för fiskhållning!

Olle
Anma
Om man absolut vill ha en "guldfiskskål" till akvarium bör man välja en kampfisk att ha där i. De är ganska ensamma om att trivas i små utrymmen. I naturen lever dom ju i små pölar och vattensamlingar. Dessutom får de inte syrebrist. Detta har jag hört från många olika håll, men kan inte gå i garanti att det är så.

Det finns så mycket okunskap vad det gäller akvarier och djurhållning. Många gånger blir djuren illa behandlade pga det, och inte på grund av att man vill dom illa eller inte bryr sig. Så jag hoppas verkligen att du, foolishRice inte tar åt dig på så sätt att du blir arg och sårad av kommentarerna i tråden, utan tar åt dig för att du lärt dig något och rättar till misstaget. wub.gif
Lars-Olof Arvids
Jag instämmer helt!
Kampfiskar är nästan de enda lämpliga fiskarna för en guldfiskskål, eftersom de klarar sig i små utrymmen. Dock inte hur små som helst - det finns skrämmande exempel på zooaffärer som har kampfiskhanar i burkar på ett par deciliter där de dessutom stressas av att se "grannen" i burken brevid hela tiden. I fiskskålen eller akvariet bör man ha en hane och 2-3 honor. Några täta växter är ett måste så att honorna kan ta skydd för hanens ibland ganska våldsamma uppvaktning. Två eller flera hanar är uteslutet eftersom de slåss tills en (eller båda) dör. Kampfisken är som sagt en labyrintfisk som andas luft och drabbas därför inte av syrebrist i vattnet. Möjligen är jag lite kritisk till argumentet att de lever i små pölar i naturen - visst gör de det, jämfört med de flesta andra fiskar, men även det som ser ut som en liten pöl är oftast större än ett stort akvarium. Jag är inte ute efter att döma FoolishRice, för det är inte lätt att veta vad som är rätt när zoohandlaren inte heller tycks veta det. Kom igen med dina nya fiskkunskaper! wub.gif

Olle
Flamingon - växtgalning
CITAT (Kryddan03 @ 31-01-2006, 20:21)
CITAT (Annkina @ 31-01-2006, 17:03)

Också en gammal myt som aldrig tycks försvinna. Stämmer inte alls. Du kan t o m träna din guldfisk t ex att simma genom ringar. För det krävs det mer än 1 s minne... rolleyes.gif

Sedan kan jag hålla med om att det inte är speciellt lämpligt att hålla en guldfisk/slöjstjärt i en sådan liten skål. Inred den istället med växter och lite snygga stenar eller nåt och skaffa en större tank till firren. Det blir mycket roligare både för er och firren tror jag. biggrin.gif

det var någon forskarundersökning där de gjorde olika tester och kom fram till att guldfiskar kan minnas upp till 5 månader...

som sagt, bara för att något säljs betyder inte att det är bra eller ok. drivkraften i dagens samhälle och definitivt affärer är att tjäna så mycket pengar som möjligt. sorgligt men sant.
Reserv
CITAT (foolishRice @ 30-01-2006, 19:24)
Hej,

Nu har flickvännen skaffat fisk!

Jag fotade "burken" snabbt med digitalkameran. Det blev ett festligt resultat.
Fisken ser tre gånger större ut på bilden än i verkligheten!

Säg den glädje som varar huh.gif Det gäller att fundera mycket noga på vad man skriver och hur man formulerar sig. Att känna att man vill dela med sig av glädjen att ha införskaffat en sån simpel sak som en guldfisk, kan medföra stora stormningar hos en del, bäst man tänker sig noga för nästa gång man vill dela med sig av nåt unsure.gif Själv säger jag grattis till inköpet, tycker den ser fin ut i sin skål, laglig eller olaglig, skit samma.
Jonte_rm
Reserv, bara för du är för djurplågeri är inte alla det...

"Det gäller att fundera mycket noga på vad man skriver och hur man formulerar sig."

Det gäller nog snarare att funderar mycket noga på vad man köper och hur man sköter det...

mvh // johannes
andersen
Nää Reserv, dom flesta vill vara laglydiga och det är inte skit samma.
Reserv
CITAT (andersen @ 02-02-2006, 16:19)
Nää Reserv, dom flesta vill vara laglydiga och det är inte skit samma.

Jag sa : Själv säger jag grattis till inköpet, tycker den ser fin ut i sin skål, laglig eller olaglig skit samma.

Har jag inte längre rätt att tycka ens en gång? Jag tycker att den är fin, sen spelar det ingen roll om det är lagligt eler olagligt, jag tycker det ändå. Varför ska jag tycka att den inte ser bra ut bara för att det eventuellt skulle va´olagligt?

Sen tycker jag att Jonte ska ta reda på vad det är för slags folk han påstår är för djurplågeri. Ta inte i så du spräcker brallan grabben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon