Full version: Groddar
humla
Ja, vad kan man använda groddar till?

Inhandlade en påse som jag tänkte gro, har aldrig testat innan.
netaave
Jag groddar mycket mungbönor så här års. äter det mest på rund-o-god med ost och ett knippe groddar på, farligt gott. Känns som lite nyttigare än gurkskivor.
Har det också sista sekunderna i wok, sallader m.m.
Bessie
Munggroddar är jättegoda wokade också. Smakar lite som råa ärter om man inte låter dem gro så länge att de blir beska.

Alfalfagroddar lägger jag i sallad med dressing på, fast oftast till frukostsmörgåsar. Knäckebröd, lättsmältost, groddar, och antingen skivad paprika eller saltgurka.
humla
Tack för svar!

Hur länge ska man gro dem? Det står 3-5 dagar på påsen. När blir de beska?
Magdis
Mmmm...mungböngroddar är mumsigt! Jag äter det som snacks eller som en ingrediens i sallad. Gör en väldigt snabb och enkel dressing med lite linfröolja och färdigblandad salladskrydda. Mina brukar gro väldigt snabbt, över en natt. Efter 3 dagar brukar de vara över "bäst-före-datum" om man inte är snabb och ställer in dem i kylen förstås.
Bessie
När jag groddar brukar de bara svälla upp första och andra dagen. Tredje börjar det sticka fram lite rotspets och så växer den till sig lite varje dag. Själv tycker jag att de är godast innan det börjar sticka fram hjärtblad, så kanske på fjärde dagen är det in i kylskåpet med dem. Men det beror också väldigt mycket på hur gamla de är. Fast jag annars brukar köpa mina baljväxter i butiker som säljer mellanösternprodukter tycker jag att det är större procent av deras mungbönor som inte gror. Fast de är goda kokta också och behöver inte läggas i blöt över natten.

Två saker med mungbönor -- försök få bort sådana som inte har grott, de är jätteobehagliga att bita i. Och låt dem rinna av ordentligt efter att du sköljt dem (det gäller i och för sig för allt groddande), för de kan börja ruttna i stället för att gro i stället om de har det för blött.
netaave
CITAT (humla @ 31-01-2006, 15:40)
Tack för svar!

Hur länge ska man gro dem? Det står 3-5 dagar på påsen. När blir de beska?

Vill du ha dom bleka så ställ dom i kylen redan innan bladen kommit, annars håller de i kylen någon vecka efter det att de ljusgröna skotten kommer.
netaave
Jag häller 1-2 msk bönor i en glasburk
Klipper en bit av en ren chiffonettrasa och sätter med gummiband över öppningen.
Sköljer igenom ordentligt morgon och kväll, ställer burken lite snett upp och ner i diskstället någon timme innan den åker in i ett mörkt skåp (i två dygn).
Sen sätter jag den framme så att det blir lite grönt. Då sköljer jag bara en gång om dagen.
Efter det förvaras de i kylen och sköljs inte alls, för de tar slut så fort . tongue.gif
Bessie
Bitar av rena nylonstrumpor fungerar också bra.
netaave
CITAT (Bessie @ 01-02-2006, 09:12)
Bitar av rena nylonstrumpor fungerar också bra.

Ja man får verkligen hoppas att ingen tar smutsiga och använda. tongue.gif wink.gif
Wilmer
Men Humla!! Givetvis vill marsvinen smaka.... Speciellt vetegroddar älskade mina marsvin. thumbsup.gif
silos
Nu måste jag ju börja använda min grodd burk som jag köpte under slutet av 90talet rolleyes.gif! Här får jag massor av inspiration till både det ena och andra!
Wilmer
Javisst, groddar är toppen. Som snacks och i sallader. Men det är lätt att glömma bort groddburken i skåpet, där hrm, min står just nu..

// Wilma
Rapchic
min grodd burk är sönder -cry-.gif den spm va så hemskt praktisk
(eller igentligen var det min mammas men jag fick använda den eftersom hon aldrig gjorde det)
vet ni var man kan köpa en ganska billigt?
(det var inte jag som hade sönder den och enligt reglerna
'den som hadde sönder den betalar den', men jag vill inte vara till så stort besvär
om det är dyrt köper jag väl den själv)
mekare
själv använder jag en glasburk som jag har en tygbit med gummisnodd runt öppningen. fungerar väldigt bra.
Wilmer
Fick min i julklapp, inköpt på hälsokosten. Kanske inte den billigaste kan man gissa, men där finns de att köpa i alla fall!

// Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon