AmaRoth
Hejsan alla.

Jag var en runda på Plantagen (i Växjö) idag och hittade mig ett par "bonsaier", en Carmona Microphylla och en Sarissa Foetida. De var ganska gröna på stammarna men jag tog dem ändå.
Nu har jag däremot kommit fram till att jag inte vill ha det gröna där, fast är det mossa så är det väl okej antar jag wink.gif

Så, ja, hur sjutton får jag bort det utan att skada stammen och vad är det för något som landat på den?

http://hem.passagen.se/amaroth/pics/img_0061.jpg
http://hem.passagen.se/amaroth/pics/img_0043.jpg
http://hem.passagen.se/amaroth/pics/img_0045.jpg

Edit:
Jag glömde, den ena har mossa ganska tydligt som ni ser, den andra stod ganska tätt intill den andra och har lite på jordytan. Kanske är till någon hjälp.
Carex
Jag tror att man kan använda en mjuk, mjukt tandborste, ta det väldigt försiktigt. Kan du litegrann om bonsaier? Om inte rekommenderas att du går in på svenska bonsaisällskapets sida och läser på lite, och särskilt kollar upp vilken jord det är i krukorna, miinsta tillsats av lera, byt DIREKT!
Dessutom måste jag förvarna dig att carmona är en liten knepig rackare, vissa lyckas med den utan problem medan andra vrider och vänder sig på alla möjliga sätt och ger den allt den vill ha, testar olika metoder. etc. och ändå aldrig får den att överleva mer än i sämsta fall några veckor/månader.
Serissa däremot har jag väldigt goda erfarenheter av, tacksam men vill inte torka ut helt, dessutom enkel att ta sticklingar av, tillfällen kommer ofta att uppenbara sig då man måste trimma den eftersom den har en sådan otrolig växtkraft.
http://www.bonsaisallskapet.se/v3/index.asp
Carex
jo, förresten, det är alger, ev mossa. Jag skulle tagit bort det.
AmaRoth
Tack för snabbt svar och en massa info smile.gif

Jag testade med en tandborste och lite vatten igår kväll och det försvann nästan direkt.
Lite knepigt på sina ställen och lite kvar att göra idag men så går det om man börjar borsta bonsaier halv tolv på natten ^_^
Planterade om dom också, det var ett smärre helsike att få upp dom ur krukorna men det gick bra tillslut. Aldrig har en gaffel gjort så mycket nytta förr laugh.gif
Ska fortsätta borstningen när jag kommer hem idag och se om jag kan ta några fler bilder att lägga upp.

Tack igen för hjälpen!

Mvh
Kristoffer
kristerh
CITAT (Carex @ 30-01-2006, 22:43)
Dessutom måste jag förvarna dig att carmona är en liten knepig rackare, vissa lyckas med den utan problem medan andra vrider och vänder sig på alla möjliga sätt och ger den allt den vill ha, testar olika metoder. etc. och ändå aldrig får den att överleva mer än i sämsta fall några veckor/månader.

Tricket med carmonan är att den absolut inte får torka wink.gif annars tycker jag den är ganska lätt wink.gif
krister
kristerh
CITAT (AmaRoth @ 31-01-2006, 09:01)
Planterade om dom också, det var ett smärre helsike att få upp dom ur krukorna men det gick bra tillslut. Aldrig har en gaffel gjort så mycket nytta förr laugh.gif
Ska fortsätta borstningen när jag kommer hem idag och se om jag kan ta några fler bilder att lägga upp.

Hur såg rötterna ut wink.gif vilken slags jord fick de wink.gif
bra att du bytte iaf det såg ut som om det var lerjord på bilderna wink.gif
ser fram emot fler bilder.
krister
AmaRoth
CITAT (kristerh @ 31-01-2006 @ 11:55)
Hur såg rötterna ut wink.gif vilken slags jord fick de wink.gif
bra att du bytte iaf det såg ut som om det var lerjord på bilderna wink.gif
ser fram emot fler bilder.
krister

På Carmonan var det en väldig massa smårötter som växte i hela krukan, dock inga direkt tjocka rötter så den går nog att plantera i en grundare kruka om man vill det tror jag.
Serissan däremot är lite knepigare, där är det packat med rötter som är 2-4mm tjocka så jag ska nog försöka beskära dem lite när den vant sig vid sitt nya hem.

Just ja, jorden. Serissan hade ganska grusig jord, det lilla som fanns bland alla rötter wink.gif Carmonan hade lite mer sandig jord, en massa smårötter överallt och högs upp i krukan låg det ett lerlager på ~1cm och på det lagret växte lite mossa.

Ska ta några bilder nu i eftermiddag så till kvällen kommer det nya färska bilder. Kanske kan se en smärre färgförändring också wink.gif (Grönt=borta)
AmaRoth
Sådärja, en snabb sida och lite bilder på bonsaierna. Alla bilder är givetvis klickbara om man vill ha stora versioner.

Vad tror ni om dom?
är det ett par Potensaier kanske? wink.gif

Edit.
Kanske ska lägga in länken också biggrin.gif

http://hem.passagen.se/amaroth/Index.htm
kristerh
De ser helläckra ut, kan bli riktigt ståtliga med tiden wink.gif
men om man får vara lite kritisk så tycker jag krukorna är lite för små,
det ser ut att vara en obalans mellan kruka/bonsai, om du vill att de ska växa till sig lite skulle jag nog ge dem lite större krukor att utvecklas i wink.gif
men ha inte för bråttom med rotklippning o annat, det kanske blir för mycket för dem wink.gif
krister
Carex
Och medan du tar det lugnt, läs en massa bonsailitteratur!:)

Lennart Cösters Börja med bonsai är jättebra men kan vara svår att få tag i, titta på biblioteket.
kristerh
CITAT (Carex @ 01-02-2006, 13:10)
Lennart Cösters Börja med bonsai är jättebra men kan vara svår att få tag i, titta på biblioteket.

Ja den är suverän. Att rekommendera till nybörjare och andra.
krister
AmaRoth
Perfekt, den boken har nämligen flickan reserverat åt mig på bibblan. Sicken tur att den bra =)

Okaj, ja det har du nog rätt i (har inte ens tänkt på, var så uppe i glädjeruset laugh.gif ). Då är frågan bara var man hittar bra bonsaikrukor, vanliga lerkrukor kryllar det av här hemma men man vill ju ha en bonsaikruka såklart.
Nejdå, de får anpassa sig lite först och till våren (om de överlever så länge biggrin.gif) så kan de få en rotbehandling.

Någon bra affär för sånt i närheten av Växjö? Nätbutiker funkar också bra såklart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon