Full version: Avocado
Magdis
Nån som testat att plantera avocadokärna? Blev det nåt och hur lång tid tog det? Är sugen på att stoppa alla kärnor jag hittar i jorden just nu! tongue.gif
Fenja
Det är bara att sätta dem, ibland kommer det ett spröt efter ett tag och i bland händer ingenting alls. Jag brukar låta dem ligga i vatten en vecka innan jag sätter dem. OM det kommer upp så toppa det ganska tidigt annars blir det bara en tråkig spret.
Sök på avocado så hittar du tidigare diskussioner om detta.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
En anna grej är att man ej skall stoppa hela kärnan under jorden, bara den nedre delen,
Magdis
CITAT (wolkenkrabber @ 31-01-2006, 02:50)
En anna grej är att man ej skall stoppa hela kärnan under jorden, bara den nedre delen,

Var sitter den nedre delen på en avocadokärna? rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-01-2006, 11:19)
CITAT (wolkenkrabber @ 31-01-2006, 02:50)

Var sitter den nedre delen på en avocadokärna? rolleyes.gif

Den nedre delen är den trubbiga änden ... tror jag han menar iaf. Tog en stund för mig också innan jag fattade vad som var upp och ner på kärnan ...

Jag följde ett råd jag hittade nånstans på nätet för många år sen, har nog sett det här också fast detta var långt innan jag hittade Odla.

Jag tog tre tandpetare och stack in i kärnan och hängde den sedan på kanten av ett glas så att änden (den trubbiga) hängde ner i vattnet. Fick fylla på/byta vatten lite då.

Efter 2-3 månader började den spricka och en rot började skjuta ner i glaset. Sen flyttade jag och den lilla "grodden" försvann nånstans på vägen så det blev aldrig mer än så. Men poängen var att det gick bra att få den att gro.

Kanske går det lika bra att sätta den i fuktig jord ??

Sök på gamla trådar så får du råd om hur du tar hand om plantan och hur du beskär så att det blir ett snyggt litet "träd".
Alexander-VG-zon3
det kvitar om man sätter den helt eller lite över det är en smak sak vad som man tycker är fiint .jag har satt 3kärnor den en hälften överjord sen dom andra två under och dom som var helt under jord grode lika bra som den andre smile.gif smile.gif
Magdis
Tack för svaren...känner mig något klokare nu! Ska använda sökfunktionen också. Det är kul att testa lite olika kärnor och det är ju inte hela världen om man misslyckas, bara att prova igen. smile.gif Bra med tipset om beskärning, det är sånt jag inte tänker på. Det är bara några år sen jag började fatta att man borde beskära krukväxterna. rolleyes.gif
Carex
Plantera den som du vill precis som flaxss säger. Om den inte gror beror det nog mer på kärnan än dig.
krellus
Jag planterade en avokado på skoj och nu är den drygt 60 cm hög och mår bra biggrin.gif

Jag tvättade av kärnan och torkade med papper innan jag planterade den "liggande" och helt under jorden. Ej djupt.

Fungerade superbra!
nina L
förra sommaren när jag grävde om i min kompost så hittade jag flera avokadokärnor som hade grott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon