Gåsis
Jag har en binge, inte en pallkrage men nästan. Den är större och djupare än dubbla pallkragar. Tänkte odla lite grönsaker och kryddor där men är inte så bra på sånt. Jag bor ju i zon 7 så sommaren är inte så lång här. Bönor tror jag det är för kallt för. Längst bak i bingen tänkte jag mig sockerärter, gärna en sort som man kan äta fästet på (det som är lite krulligt). Men sen? Brukar odla persilja och morötter....men det måste väl finnas annat kul?

Sen undrar jag vilka kryddväxter som det är lönt att driva upp från frön och som kan stå ute. Basilika brukar jag odla, men för den är det för kallt här.

/Åsa
noora
Min svärmor har gräslök på friland i Kiruna. Det går att dra upp från frö.
Margith
Mitt "stående sortiment" är plocksallad, rädisor och gul lök. Av plocksalladen både grön och röd, men den gröna växer fortare, sen plockar jag bara av de största bladen och då räcker en påse av varje för att hålla oss med sallad hela sommaren. Den gula löken blir aldrig större än salladslök, men den är minst lika god, om inte godare. Jag köper alltså en påse sättlök... Att jag bara har de 3 sorterna beror på att det är det som går åt här. Ja, sen har jag sockerärtor, satsa på nån vanlig hög sort, det har gett störst skörd hos mig.
Vänner till mig, som odlar i z 7 och lyckas med morötter och persilja, lyckas även med rödbetor, majrovor och dill. (Jag har alltså inte lyckats med nåt av det!)
Basilika och oregano har jag i stora krukor mot en varm husvägg. De ger båda relativt hög skörd.
Citronmeliss, kinesisk gräslök och gurkört hinner du skörda av på en sommar.
Ja, jag vet inte om det här var så kul, men det var lite samlad erfarenhet från z 6 och 7 smile.gif
Gåsis
Ja, jag vet en sak jag provat och som gick jättebra. Rättika. Hade ingen aning om vad det var men ville testa något nytt. 8 sträckmeter.... tjocka som lår och långa som armar. Gissa om komposten fick sitt, jag måste ha kört 10 skottkärror med rättika dit wacko.gif Är det konstigt att man ber om hjälp med vad man ska så laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Margith
Tack snälla Gåsis... nu vet jag vad jag ska prova för nytt till våren smile.gif
Men då kanske jag nöjer mig med att så halva fröpåsen, 4 sträckmeter rättika tror jag räcker gott åt mig och gubben min laugh.gif (sonen lär ju vägra smaka)
KURT
Läs gärna Lena Israelsson bok "Handbok för köksträdgården", där får man också många nya idéer . Det finns angivelser om hur lång utvecklingstiden är för olika grönsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon