flaxss
hej
jag har en lngplanta den r 53cm hg med 6blad och nsta alla bladen r 20cm lnga det minsta r 12cm sen rsten 18-20cm men nu r det s hr att jag vill att den ska grena sig fr det knns som om det snart r fr sent
har skt p forumet men jag fattde det inte hjlp
bo
Jag har planterat flera avokadokrnor och efter att ha lst p mnga olika stllen har jag kapat dem p olika lngder fr att f dem att grena sig.

Det har ALDRIG lyckats!

Hur jag n gr, i vilken hjd n plantan r, var jag kapar (ovanfr bladpar) och hur ofta jag n frskt, s vxer det bara ut en enda futtig liten gren, vilket fr det hela att se jttesnett och konstigt ut.

Just nu har jag en samplantering hr p jobbet med tre avokador i. de tv yngre r kapade och ser fniga ut med en rak stam som pltsligt frbyts i en gren som pekar rakt ut.

Den ldsta av dem r ocks kapad, men dr brjade grenen vxa ganska rakt upp s det ser mest ut som en knl p stammen. Men nu kommer jag till det viktiga, denna avokadeplanta har nmligen grenat sig sjlvmant!

Frst en liten sidogren p ca en halv meters hjd, sedan har den grenat sig i flera grenar i toppen, som ett litet trd. (Den r ungefr en meter eller lite mer, hg.)

S mitt frslag r - lt den vxa och hoppas att den grenar sig p egen hand, det r ju nd ett trd...
Fenja
Jag brukar toppa mina tidigt nr de r en s dr 15-20 cm och toppa ofta s att den grenar sig. Om den inte fattar frsta gngen du toppar att den ska grena sig s skr igen, precis ovanfr ett bladpar! Ibland funkar det att rota toppen om den r stor.
Mvh
Fenja
flaxss
oki vgar man det d fr jag vill inte f en smallpinne sen en smal till fr jag har ltit min blivit hg men vilket ska jag gra wink.gif unsure.gif sad.gif lta den vxa eller ska jag toppa ett bladpar unsure.gif smile.gif
Fenja
CITAT (flaxss @ 31-01-2006, 12:57)
oki vgar man det d fr jag vill inte f en smallpinne sen en smal till fr jag har ltit min blivit hg men vilket ska jag gra wink.gif unsure.gif sad.gif lta den vxa eller ska jag toppa ett bladpar unsure.gif smile.gif

Toppa flera gnger om det behvs, jag skulle ta den en bit ner och frska att rota toppen i vatten. Eventuellt kan du klippa toppskottet i tv bitar. Kommer det bara en frgrening s toppar du den snabbt igen.
Mvh
Fenja
bo
Jaha det r s jag borde ha gjort. Varit envis och visat att det r jag som bestmmer. Fr vl tnka p det till nsta gng smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon