Alexander-VG-zon3
31-01-2006, 11:47
hej
jag har en långplanta den är 53cm hög med 6blad och nästa alla bladen är 20cm långa det minsta är 12cm sen rästen 18-20cm men nu är det så här att jag vill att den ska grena sig för det känns som om det snart är för sent
har sökt på forumet men jag fattde det inte hjälp
Jag har planterat flera avokadokärnor och efter att ha läst på många olika ställen har jag kapat dem på olika längder för att få dem att grena sig.
Det har ALDRIG lyckats!
Hur jag än gör, i vilken höjd än plantan är, var jag kapar (ovanför bladpar) och hur ofta jag än försökt, så växer det bara ut en enda futtig liten gren, vilket får det hela att se jättesnett och konstigt ut.
Just nu har jag en samplantering här på jobbet med tre avokador i. de två yngre är kapade och ser fåniga ut med en rak stam som plötsligt förbyts i en gren som pekar rakt ut.
Den äldsta av dem är också kapad, men där började grenen växa ganska rakt upp så det ser mest ut som en knöl på stammen. Men nu kommer jag till det viktiga, denna avokadeplanta har nämligen grenat sig självmant!
Först en liten sidogren på ca en halv meters höjd, sedan har den grenat sig i flera grenar i toppen, som ett litet träd. (Den är ungefär en meter eller lite mer, hög.)
Så mitt förslag är - låt den växa och hoppas att den grenar sig på egen hand, det är ju ändå ett träd...
Jag brukar toppa mina tidigt när de är en så där 15-20 cm och toppa ofta så att den grenar sig. Om den inte fattar första gången du toppar att den ska grena sig så skär igen, precis ovanför ett bladpar! Ibland funkar det att rota toppen om den är stor.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
31-01-2006, 12:57
CITAT (flaxss @ 31-01-2006, 12:57)
Toppa flera gånger om det behövs, jag skulle ta den en bit ner och försöka att rota toppen i vatten. Eventuellt kan du klippa toppskottet i två bitar. Kommer det bara en förgrening så toppar du den snabbt igen.
Mvh
Fenja
Jaha det är så jag borde ha gjort. Varit envis och visat att det är jag som bestämmer. Får väl tänka på det till nästa gång