hej
jag har en lngplanta den r 53cm hg med 6blad och nsta alla bladen r 20cm lnga det minsta r 12cm sen rsten 18-20cm men nu r det s hr att jag vill att den ska grena sig fr det knns som om det snart r fr sent
har skt p forumet men jag fattde det inte hjlp
Jag har planterat flera avokadokrnor och efter att ha lst p mnga olika stllen har jag kapat dem p olika lngder fr att f dem att grena sig.
Det har ALDRIG lyckats!
Hur jag n gr, i vilken hjd n plantan r, var jag kapar (ovanfr bladpar) och hur ofta jag n frskt, s vxer det bara ut en enda futtig liten gren, vilket fr det hela att se jttesnett och konstigt ut.
Just nu har jag en samplantering hr p jobbet med tre avokador i. de tv yngre r kapade och ser fniga ut med en rak stam som pltsligt frbyts i en gren som pekar rakt ut.
Den ldsta av dem r ocks kapad, men dr brjade grenen vxa ganska rakt upp s det ser mest ut som en knl p stammen. Men nu kommer jag till det viktiga, denna avokadeplanta har nmligen grenat sig sjlvmant!
Frst en liten sidogren p ca en halv meters hjd, sedan har den grenat sig i flera grenar i toppen, som ett litet trd. (Den r ungefr en meter eller lite mer, hg.)
S mitt frslag r - lt den vxa och hoppas att den grenar sig p egen hand, det r ju nd ett trd...
Jag brukar toppa mina tidigt nr de r en s dr 15-20 cm och toppa ofta s att den grenar sig. Om den inte fattar frsta gngen du toppar att den ska grena sig s skr igen, precis ovanfr ett bladpar! Ibland funkar det att rota toppen om den r stor.
Mvh
Fenja
CITAT (flaxss @ 31-01-2006, 12:57)
Toppa flera gnger om det behvs, jag skulle ta den en bit ner och frska att rota toppen i vatten. Eventuellt kan du klippa toppskottet i tv bitar. Kommer det bara en frgrening s toppar du den snabbt igen.
Mvh
Fenja
Jaha det r s jag borde ha gjort. Varit envis och visat att det r jag som bestmmer. Fr vl tnka p det till nsta gng