noora
Vad tycker krukväxter om kolsyrat mineralvatten? T.ex. om man har en skvätt mineralvatten kvar i glaset och häller ut det i närmsta blomkruka. Är kolsyran eller mineralerna dåligt för krukväxterna?
Rossi
Jag har inget vetenskapligt svar på din fråga men förut vattnade jag ofta krukväxterna på jobbet med det sista ur mineralvattenflaskan och de tog inte alls skada av det. De mådde precis som förut.
Fenja
Det kan jag inte tänka mig.
Mvh
Fenja
kristerh
De flesta mineralvatten innehåller ju salt och det är inte bra för någon växt,
men det beror på vilket vatten, ramlösa tex är inte bra wink.gif
krister
LadyG
Det beror lite på växt också, en Guldpalm t ex kan mycket väl hantera ganska mycket salt i vattnet medan andra dör om man visar den ett saltkar smile.gif
Alexander-VG-zon3
kolsyra är väl inte heller bra sen det med med salt är inte bra vattnade min palm med väldigt saltat vatten råkade ta vatten i alvaruimet precis efter jag saltat där i så.men den fick brunablad å sånt wink.gif unsure.gif
Alexander-VG-zon3
guldpalm är den tålig
noora
Vattnet i fråga är Loka (innehåller natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumklorid och natriumsulfat) och växten jag funderar på att utsätta för mineralvattnet är någon Yucca-liknande sak som står på kontoret och kvider eftersom ingen kommer ihåg att vattna den (jag vet inte exakt vad den heter, stammen liknar en vanlig yucca men bladen blir bredare längre ut och hänger mer). Jag föreslog att vi skulle vattna den med slattar ur Loka-burkarna i stället för att bara hälla ut dem, men en kollega sa att det kan vara dåligt för växten. Frågan är vilket som är sämst, Loka eller väldigt sporadisk vattning wink.gif
LadyG
Guldpalm - (Chrysalidocarpus lutescens)

Ursprung: Madagaskar
Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, mycket ljust men skuggas i söder. Rumstemperatur året om.
Vatten och näring: Låt jorden torka till mellan rikliga givor. Svag näring i vattnet, vintertid en gång/ månad.
Att tänka på: Se till att hela klumpen blir vår, låt den sedan torka till före nästa giva. Duscha bladen ofta, fukta luften. Planteras om i hög kruka, gärna i en blandning av lika delar torv, sand och lera.
Lättskött.
kristerh
CITAT (noora @ 31-01-2006, 13:07)
Frågan är vilket som är sämst, Loka eller väldigt sporadisk vattning wink.gif

att ständigt vattna den med loka skulle inte jag rekommendera wink.gif
salthalten kommer att öka vartefter i jorden,
då skulle jag satsa på sporadisk vattning isåfall.
krister
Alexander-VG-zon3
oki hadde en guldpalm som inte mådde så bra sen fick mormor den sen efter det så dog den hos mormor .kankse ska testa den en gång till smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
sen vet jag inte hur mycket somdricks av den anturella för med smak vet man ju inte med
LadyG
CITAT (flaxss @ 31-01-2006, 13:27)
oki hadde en guldpalm som inte mådde så bra sen fick mormor den sen efter det så dog den hos mormor .kankse ska testa den en gång till smile.gif smile.gif

Den är klart bäst på att rensa luften, enligt en studie jag inte hittade i brådrasket. Iofs var säkert sju av tio i toppen olika sorters palmer, så Bergpalm eller någon annan typ av palm går i princip lika bra smile.gif

Nu är du ju beväpnad med ännu mer kunskap, så då kanske det går bättre?
LadyG
CITAT (kristerh @ 31-01-2006, 13:24)
CITAT (noora @ 31-01-2006, 13:07)
Frågan är vilket som är sämst, Loka eller väldigt sporadisk vattning wink.gif

att ständigt vattna den med loka skulle inte jag rekommendera wink.gif
salthalten kommer att öka vartefter i jorden,
då skulle jag satsa på sporadisk vattning isåfall.
krister

Ja, det blir nog för mycket i längden för en växt som inte har något naturligt sätt att göra sig av med överflödigt salt. Då är det säkert bättre för den att bli vattnad "då och då" eller när någon tycker synd om den. smile.gif
Alexander-VG-zon3
oki jo jag har ju många palmer men den är den ända som jag inte klarat typ den blev bara visen å mådde inte så bra wink.gif unsure.gif smile.gif kankse ska prova igen med en sån
aqualis
Hej

Varför skulle koldioxid i vattnet överhuvudtaget göra någon märkbar skillnad? Rotandningen genererar ju koldioxid och i en så liten och vanligen porös jordmassa som finns i en kruka borde den kortvariga rubbning som uppstår knappast få märkbar effekt. I naturmark är koldioxidtrycket uppmät till 6 – 23 ggr trycket i atmosfären. Någon negativ effekt nämns inte vad jag vet i sammanhanget.
Märkligare tycker jag att uppgiften som presenterades på en engelsk Saintpaulia hemsida där man hävdade att ökad halt av koldioxid i luften kunde kompensera för reducerat ljus.
Fungerar det där ”prata med blommorna” så växer dom bättre?
Med vänliga hälsningar
Sven
Eva i Skåne
Vet inget om hur mineralvatten påverkar växterna, MEN kolsyrat kranvatten verkar vara en kick.

En manlig arbetskamrat, som tagit död på det mesta i växtväg, fick några gummiplantor av mig. dom står i pyttesmå krukor (som jag satte sticklingarna i från början) och har växt och växt och jag har aldrig själv fått dem så stora och fina. Han är mycket stolt över dem.
Vi har en vattenautomat på jobb där man kan välja varmt, kallt, kolsyrat, icke kolsyrat. Där hämtar han alltid kolsyrat vatten och det som blir kvar i flaskan får växterna.
Jag kan inte tänka mig någon annan orsak till att hans blivit så mycket finare än alla andra.

blink.gif
aqualis
Hej
Det där med mera koldioxid i luften funkar ju tydligen när det gäller orkidéer.
Proffsen på orkidéer säger i alla fall det.
Läste om orkidéoldarna i Taiwan som minskat tiden fram till säljbara plantor från 4 år till 2 ½ år genom att använda 1000 ppm kolioxid i växthusen.
Man ska kanske börja att prata lite oftare med blommorna själv.
Andedräkten håller ju 30 000 ppm koldioxid så verkan borde det ju ha.
Med vänliga hälsningar
Sven
kristerh
CITAT (aqualis @ 31-01-2006, 15:23)
Hej
Andedräkten håller ju 30 000 ppm koldioxid så verkan borde det ju ha.

före eller efter tandborstning wink.gif laugh.gif

fast odören har ju inget med det att göra wink.gif men det kanske finns andra gödningsämnen wink.gif
krister
aqualis
Hej
Jo då både före o efter
3 % gäller vid vila - 7% när jag drar på ordentligt så att tungan hänger.
Vad kommer du själv upp till när du fysar?
MVH
Sven.
Alexander-VG-zon3
ttyp sån makin där man kan göra eget kolsyrat vatten är då skit bra för växter
kristerh
CITAT (aqualis @ 31-01-2006, 16:16)
Vad kommer du själv upp till när du fysar?
MVH
Sven.

? fysar?
krister ohmy.gif
aqualis
På gymmet.
Full rulle i roddmaskinen.
170 slag i minuten
500 m på 34 sekunder.
då känner man att man lever.
MVH
Sven.
kristerh
aha det var sånt du pratade om laugh.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon