Full version: Quinoa-groddar
Charlotta
Hakar på groddfrågan...jag groddar alfalfa och mugnbönor hemma då och då, detta kan man ju köpa i hälsokostaffärer. Men, på en salladsrestaurang såg jag häromdagen quinoa-groddar, som dessutom var jättegoda. All quinoa jag sett i butikerna ser skalad ut och jag är osäker på om det verkogen funkar att grodda dessa, den på restarangen såg ut att ha skalet kvar. Är det nån som har en aning om det här?

ohmy.gif
netaave
Varför inte fråga på restaurangen?
gutta
Vad spännande! Jag har kokat quinoa ett par gånger och tycker det är jättegott. När de är färdigkokta fäller grynen ut en liten "svans". Helt säkert är det grodden. Här ska groddas!

P.s. Har försökt odla de rackarna också men det gick inte bra.
Magdis
Vilket sammanträffande att det fanns en tråd om quinoa just nu, gick in här för att söka efter det! Maken kom hem från affären med det idag men visste inte riktigt hur man ska använda det. Nån som har recept?
Charlotta
Jo visst skulle jag ha frågat, men det glömde jag när jag var där och det är inte så ofta jag är i de krokarna. Men, nästa gång kanske jag kan få svar...
gutta
Jag har kokat quionoa, blandat med fräst lök och bladspenat samt smulad fetaost (saltat och pepprat), gratinerat en stund i ugnen och serverat till grillad kyckling. Mycket gott.

Gjorde också en sallad med quinoa, ruccola, rödlök, svarta oliver, körsbärstomater och tonfisk.

Båda rätterna funkar utan kött och fisk om man inte vill ha det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon