Full version: sant om palmer
Alexander-VG-zon3
läste i en bok
att man ska ge rå ägg gula och urin och kolsyrat vatten att dom gillar det
men är det sant å om det är det varför ska man ge det wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif
Bessie
Urin vet jag att innehåller massor med kväve, så den måste spädas i förhållandet 1:10 för att användas vid trädgårdsodling. Jag är själv lite paranoid när det gäller ev luktproblem inomhus, så har inte försökt, dessutom vill nästan alla mina växter ha mer kalium än kväve. Brukar ibland vattna med överblivet kaffe eller te.

Har ingen aning om varför de rekommenderar äggula och kolsyrat vatten.
Alexander-VG-zon3
nej jag läste det ii en sån bok med mormmors krukväxts råd har med tänkt ppå lukten inne typ wink.gif blink.gif men jag testade med rå gula till min ena palm får se vad som händer men ska även testa det du sa om kaffe å te smile.gif smile.gif tongue.gif wub.gif
Veganvarg
Spännande! smile.gif
Vad ska det vara för te?
Svart, grönt, örtte..?

Eller går det bra med alla varianter?
Bessie
Vilken sorts te eller kaffe det är spelar inte så stor roll. En av mina källor påstod att teblad innehåller kväve, kalium, fosfor och magnesium, men jag vet inte hur mycket av det som är vattenlösligt. Men OBS att vattning med te och kaffe bara är något som passar för växter som vill ha sur jord och jag har inte hittat svar på om palmer är såna ännu. Jag råkar ha kaffe, hibiskus och citrus, så för dem passar det okej. Att lägga på teblad eller kaffesump direkt på jorden har inte heller fungerat särskilt bra, de blir mögliga. Däremot har jag lagt ett par matskedar kaffesump i botten på krukan när jag planterat om.
wolkenkrabber
under sommarmånaderna slänger ajg alltid ut min kaffesump i rabatterna, det blir en hel del kan jag påstå... aldrig hållt dte i växter innomhus, det är med äggula i jorden ltåer inte så någon hit, men tanke på odören det kan avge
Alexander-VG-zon3
jag blanade i vatten i äggulan så kankse det inte låktar nåt men jag får se .sen har jag testat med te å kaffe fast jag vet inte om det bler nån skilland nu föränns på sommaren kankse då man mnärker om det har funkat smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon