Full version: sant om palmer
flaxss
lste i en bok
att man ska ge r gg gula och urin och kolsyrat vatten att dom gillar det
men r det sant om det r det varfr ska man ge det wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif
Bessie
Urin vet jag att innehller massor med kvve, s den mste spdas i frhllandet 1:10 fr att anvndas vid trdgrdsodling. Jag r sjlv lite paranoid nr det gller ev luktproblem inomhus, s har inte frskt, dessutom vill nstan alla mina vxter ha mer kalium n kvve. Brukar ibland vattna med verblivet kaffe eller te.

Har ingen aning om varfr de rekommenderar ggula och kolsyrat vatten.
flaxss
nej jag lste det ii en sn bok med mormmors krukvxts rd har med tnkt pp lukten inne typ wink.gif blink.gif men jag testade med r gula till min ena palm fr se vad som hnder men ska ven testa det du sa om kaffe te smile.gif smile.gif tongue.gif wub.gif
Veganvarg
Spnnande! smile.gif
Vad ska det vara fr te?
Svart, grnt, rtte..?

Eller gr det bra med alla varianter?
Bessie
Vilken sorts te eller kaffe det r spelar inte s stor roll. En av mina kllor pstod att teblad innehller kvve, kalium, fosfor och magnesium, men jag vet inte hur mycket av det som r vattenlsligt. Men OBS att vattning med te och kaffe bara r ngot som passar fr vxter som vill ha sur jord och jag har inte hittat svar p om palmer r sna nnu. Jag rkar ha kaffe, hibiskus och citrus, s fr dem passar det okej. Att lgga p teblad eller kaffesump direkt p jorden har inte heller fungerat srskilt bra, de blir mgliga. Dremot har jag lagt ett par matskedar kaffesump i botten p krukan nr jag planterat om.
wolkenkrabber
under sommarmnaderna slnger ajg alltid ut min kaffesump i rabatterna, det blir en hel del kan jag pst... aldrig hllt dte i vxter innomhus, det r med ggula i jorden lter inte s ngon hit, men tanke p odren det kan avge
flaxss
jag blanade i vatten i ggulan s kankse det inte lktar nt men jag fr se .sen har jag testat med te kaffe fast jag vet inte om det bler nn skilland nu frnns p sommaren kankse d man mnrker om det har funkat smile.gif smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon