Urin vet jag att innehller massor med kvve, s den mste spdas i frhllandet 1:10 fr att anvndas vid trdgrdsodling. Jag r sjlv lite paranoid nr det gller ev luktproblem inomhus, s har inte frskt, dessutom vill nstan alla mina vxter ha mer kalium n kvve. Brukar ibland vattna med verblivet kaffe eller te.
Har ingen aning om varfr de rekommenderar ggula och kolsyrat vatten.
Veganvarg
01-02-2006, 10:52
Spnnande!
Vad ska det vara fr te?
Svart, grnt, rtte..?
Eller gr det bra med alla varianter?
Vilken sorts te eller kaffe det r spelar inte s stor roll. En av mina kllor pstod att teblad innehller kvve, kalium, fosfor och magnesium, men jag vet inte hur mycket av det som r vattenlsligt. Men OBS att vattning med te och kaffe bara r ngot som passar fr vxter som vill ha sur jord och jag har inte hittat svar p om palmer r sna nnu. Jag rkar ha kaffe, hibiskus och citrus, s fr dem passar det okej. Att lgga p teblad eller kaffesump direkt p jorden har inte heller fungerat srskilt bra, de blir mgliga. Dremot har jag lagt ett par matskedar kaffesump i botten p krukan nr jag planterat om.
wolkenkrabber
02-02-2006, 16:32
under sommarmnaderna slnger ajg alltid ut min kaffesump i rabatterna, det blir en hel del kan jag pst... aldrig hllt dte i vxter innomhus, det r med ggula i jorden lter inte s ngon hit, men tanke p odren det kan avge
jag blanade i vatten i ggulan s kankse det inte lktar nt men jag fr se .sen har jag testat med te kaffe fast jag vet inte om det bler nn skilland nu frnns p sommaren kankse d man mnrker om det har funkat