Full version: Humle?
Berner
Vintern 2003 flyttade vi in i ett nybyggd hus med en 1600 m2 stor tomt. Tomten var/är platt som en pannkaka och det enda vi hittils egentligen har hunnit med att göra med den är att så gräs och anlägga ett kryddland (är så förtjust i kryddor att jag inte kunde vänta). Är egentligen nybörjare på allt som har med trädgård att göra, men ju mer jag läser, planerar och exprementerar desto roligare inser jag att det är. Det är ju superkul!!!

För att nu komma till min fråga så undrar jag om man kan låta en Humle växa upp för altanstolparna eller kommer den att ta över alldeles för mycket om ni förstår vad jag menar? Finns det någon risk att rötterna tränger sig in under altanen och förstör/humlen sprider sig? Ja, jag är som sagt var nybörjare så alla råd tas tacksamt emot. Kanske har någon förslag på andra växter som man kan låta växa upp för altanen för att ge lite grönska och myskänsla. biggrin.gif
Fenja
Här kan du läsa om humle. Den blir uppåt 6-7 meter hög och sprider sig rejält med utlöpare när den är etablerad. Risken är nog stor att den kryper upp och under på taket till altanen.
Det finns en massa andra växter som är mindre invasiva som du skulle kunna använda: Kaprifol, klematis och klängrosor som alla blommar till exempel. Somliga av dem doftar också!
Ser att du bor i zon III, berätta gärna om vilket väderstreck altanen ligger i, vilken jord du har, vindförhållanden och så är det lättare att komma med förslag.
Mvh
Fenja
KURT
Men samtidigt är det ju inget problem att hålla humlen på plats om man vill det. Det går utmärkt att klippa ner den under växtsäsongen om den blir allt för stor. Och några större problem med spridning brukar det inte vara. Men det finns som sagt klätterväxter som har trevligare blommor.
Johan K
Håller med, vad Kurt skriver.
Vid förra huset hade vi humle som växte på stör, som vi fick hålla på plats genom klippning och det funkade hur bra som helst.
Men som sagt vad så är den vanliga humlen starkväxande.
Humulus lupulus "Aurea" Guldhumlen växer inte lika kraftig
Sen är det så att humle inte tål mycket vind, bladen skaver sönder varandra så cellerna dör.
Resulterar i att den ser risigt och vissen ut.

biggrin.gif

Mvh Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon