Full version: Humle?
Berner
Här har ni en glad nybörjare både vad gäller trädgård och detta forum (skrev nyss ett inlägg som försvann... tror jag tongue.gif )

En av många saker som jag har funderat på är om man kan låta en humle växa upp för altanstolparna utan att den tar över helt och hållet om ni förstår vad jag menar. Finns det någon risk att humlen sprider sig under altanen? Jag är som sagt var nybörjare så alla råd och tips tas tacksam emot. Kanske har någon förslag på andra växter som kan ge lite grönska och myskänsla till altanen.
Alexander-VG-zon3
välkommen hitt
jag vet inte m detta är ritikgt men jag har haft för mig att humle växer snabbt på en säsång och växer kraftigt med smile.gif smile.gif
Berner
Såg precis att mitt första inlägg inte försvann trots allt, lite pinsamt kanske. Å andra sidan kanske jag får dubbelt så många svar då biggrin.gif

flaxss: Tack för välkomnandet. Ja, den växer kraftig och om jag förstår det hela rätt så klipper man sedan ned den varje vår för att låta den få växa upp igen. Frågan är bara hur kraftigt?? Vill inte att altanen ska rasa tongue.gif
kerstin z5-6

Starkväxande -ja men inte så tung, klipp ner varje år -och andra växter i omedelbar närhet löns inte smile.gif
Välkommen !
gunnelö
Åh vilken fin humleportal! Sån vill jag ha!

"En av många saker som jag har funderat på är om man kan låta en humle växa upp för altanstolparna utan att den tar över helt och hållet om ni förstår vad jag menar. Finns det någon risk att humlen sprider sig under altanen?"

Humle växer visserligen kraftigt men jag tror visst att du kan ha den på altanstolparna. Jag tycker inte att den har särskilt aggressivt växtsätt. Eftersom den vissnar ner som en perenn friläggs ju stolparna en del av året vilket väl är bra för dem. Om rötterna kan leta sig in där de inte ska vara vet jag inte. Vi har humlestörar både på landet och i stan och har aldrig haft problem med rötterna.

Gunnel Ö
ewa zon 3