Full version: Humle?
Berner
Här har ni en glad nybörjare både vad gäller trädgård och detta forum (skrev nyss ett inlägg som försvann... tror jag tongue.gif )

En av många saker som jag har funderat på är om man kan låta en humle växa upp för altanstolparna utan att den tar över helt och hållet om ni förstår vad jag menar. Finns det någon risk att humlen sprider sig under altanen? Jag är som sagt var nybörjare så alla råd och tips tas tacksam emot. Kanske har någon förslag på andra växter som kan ge lite grönska och myskänsla till altanen.
Alexander-VG-zon3
välkommen hitt
jag vet inte m detta är ritikgt men jag har haft för mig att humle växer snabbt på en säsång och växer kraftigt med smile.gif smile.gif
Berner
Såg precis att mitt första inlägg inte försvann trots allt, lite pinsamt kanske. Å andra sidan kanske jag får dubbelt så många svar då biggrin.gif

flaxss: Tack för välkomnandet. Ja, den växer kraftig och om jag förstår det hela rätt så klipper man sedan ned den varje vår för att låta den få växa upp igen. Frågan är bara hur kraftigt?? Vill inte att altanen ska rasa tongue.gif
kerstin z5-6

Starkväxande -ja men inte så tung, klipp ner varje år -och andra växter i omedelbar närhet löns inte smile.gif
Välkommen !
gunnelö
Åh vilken fin humleportal! Sån vill jag ha!

"En av många saker som jag har funderat på är om man kan låta en humle växa upp för altanstolparna utan att den tar över helt och hållet om ni förstår vad jag menar. Finns det någon risk att humlen sprider sig under altanen?"

Humle växer visserligen kraftigt men jag tror visst att du kan ha den på altanstolparna. Jag tycker inte att den har särskilt aggressivt växtsätt. Eftersom den vissnar ner som en perenn friläggs ju stolparna en del av året vilket väl är bra för dem. Om rötterna kan leta sig in där de inte ska vara vet jag inte. Vi har humlestörar både på landet och i stan och har aldrig haft problem med rötterna.

Gunnel Ö
ewa zon 3
Vi hade några gamla väl etablerade humleplantor på 'fel plats' och trots att det grävdes med grävmaskin och gjöts fundament till plank på platsen så växte de lika bra, om inte bättre. In i planket, under boden och in hos grannarna på deras uppfart osv. ohmy.gif
Vi fick mycket systematiskt gräva bort alla rötter. Många, långa och svåra att få bort. Och ja, de växer längs efter marken också men jag vet inte om den med tiden kan göra någon skada på grund el likn.
Ettårig Japansk humle, Humulus japonicus skulle kanske kunna vara ett alternativ. Jag tror Lord Nelson fröer har den.

/Ewa smile.gif
Berner
Tack för alla svar. Efter att ha läst igenom dem så tror jag nog att vi satsar på något annat än humle, i alla fall vid altanen. Det verkar lite väl riskabelt och det finns ju så många andra underbara klätterväxter.
krellus
Vi klipper inte ner vår humle utan utnyttjar den till nästa säsong så att humlen har ordentligt att klättra på.

Hur viktigt är det egentligen att klippa ner?

Vår växte helt okej första året men redan andra sommaren stack den iväg rejält och fick kraftigare växtsätt.

Gillar humle starkt...
kerstin z5-6
För humlens skull spelar de ingen roll , men jag vill hålla den på plats -därav klipper jag ner hårt varje vår
Sollan
Kerstin - hur i helsingland g-ö-r du för att få en sådan portal??
Jag har nog inga humlefingrar....buhu... sad.gif
Sylvia
Humlefingrar!! biggrin.gif laugh.gif
Man behöver visst inte ha såna fingrar, den sprider sig som bara den! Vi hade en guldhumle vid grindstolpen, men den blev så jättelik att vi beslöt ta bort den. Lättare sagt än gjord! Vi grävde oss "halvvägs till Kina" och ändå hittade vi mer humle nästa sommar, då fick vi upprepa proceduren... sad.gif
kerstin z5-6
laugh.gif Jag gör som Sylvia -fast min får stå kvar ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon