Annlo
Vad sådde ni förra året som inte blev vad ni förväntade er?

-Jag sådde för det första alldeles för tidigt... blink.gif hade en hel djungel i källaren innan jag kunde börja ha dem ute...

- Jag sådde silvernjurvinda, som tog hiskeligt lång tid på sig att bli något (var ju bra sålt med frön också) har ni några tips på hur ni gjorde med den?

- Jag sådde prinsplym som var fina i början men blev rätt fula på mitten av sommaren (de sår jag inte igen..)

-Jag sådde tvillingsporre som grodde jättedåligt. Vad har ni för erfarenhet av dom?
kerstin z5-6
Ettåringarna blir ofta stymoderligt behandlade här o därför inte fina-de kräver så mkt passning -näring o gud vet vad ..

men luktärt o nemesia brukar jag försöka så ...och ta hand om laugh.gif

Sen väntar jag på Cardiocrinum jätteliljan sen i fjol ...
Storåtjejen
Och jag plus en väninna till mig, sådde en Hedvignejlika "Dianthus Black & White Chianti". Det blev inget alls utav den, varken för mig eller för henne. Ingen av oss har nån aning om vad som blev fel. Båda känner vi att vi gärna skulle vilja ha den, men har ingen lust att misslyckas igen mad.gif
Nån här som lyckades med den...? unsure.gif
gunnelö
Vad jag inte tänker så i år är palettblad. Inte för att de på något sätt var svåra. Tvärtom. Jag fick hur många plantor som helst i fjol. Eftersom de alla blir lite olika var jag ju tvungen att driva fram varenda en för att jag var nyfiken på hur just den skulle bli.

Och vem kan slänga stora fina plantor? Inte jag i alla fall. Så det var bara att dela ut till släkt och grannar och vänner i trädgårdsföreningen och sedan plantera ut i alla rabatter och krukor.

Kort sagt jag är TRÖTT på palettblad! blink.gif

Gunnel Ö
Maggan H
CITAT (Annlo @ 31-01-2006, 20:30)

-Jag sådde för det första alldeles för tidigt... blink.gif hade en hel djungel i källaren innan jag kunde börja ha dem ute...

- Jag sådde silvernjurvinda, som tog hiskeligt lång tid på sig att bli något (var ju bra sålt med frön också) har ni några tips på hur ni gjorde med den?

Silvernurvinda ska jag oxå så i år, vill gärna ha tips på den om den är besvärlig....
Tigeröga blev inte alls som jag förväntat mig, tog lång tid innan de gick i blom och försvann ganska snabbt oxå.
Tobaksplantor överallt laugh.gif , de kan man vänta med till påsk tror jag... huh.gif
kerstin z5-6

detta är slutet av maj -de här Tobaksplantorna såddes omkr slutet av april ...
yenny
jag hade ingen extrabelysning förra året... så inget blev som jag trodde det skulle bli.. mina tomatplantor var inte mer än en decimeter höga innan de kom ut i juni och inte blev de mer än 30 cm höga heller och inte mer än en 5 tomater per planta (coctail) blink.gif
Annlo
CITAT (Margareta Hansson @ 31-01-2006, 21:18)
CITAT (Annlo @ 31-01-2006, 20:30)

-Jag sådde för det första alldeles för tidigt... blink.gif  hade en hel djungel i källaren innan jag kunde börja ha dem ute...

Silvernurvinda ska jag oxå så i år, vill gärna ha tips på den om den är besvärlig....
Tigeröga blev inte alls som jag förväntat mig, tog lång tid innan de gick i blom och försvann ganska snabbt oxå.
Tobaksplantor överallt laugh.gif , de kan man vänta med till påsk tror jag... huh.gif

Fick också tobaksplantor i hela källaren! laugh.gif Delade ut till grannar o kompisar... tongue.gif
gunnelö
"Tobaksplantor överallt laugh.gif , de kan man vänta med till påsk tror jag... huh.gif"

Förra året sådde jag mina tobaksplantor för tidigt (förstås). Mot slutet lät jag bli att plantera om dem. Då stannade de till lite i växten och stod stilla ett tag. Sen satte de fart igen när jag planterade ut dem. Tobaksplantor verkar tåla det mesta. En av favoriterna hos mig.

Gunnel Ö
ewa zon 3
Sådde mest sommarblommor förra året, för då hade jag ingen ordentlig belysning. Nästan allt blev bra, sådde vissa sorter lite för tidigt för att jag inte hade så bra koll på kultiveringstiden innan utplantering. Broksalvian 'Blue Monday' fyllde ut fint mellan de andra växterna i krukorna. Har bättre koll nu men i år sår jag mest perenner, min stora passion. Det som misslyckades helt var Safirvialen, Lathyrus nervosus växte fint till ca 50 cm längd sen var det stopp och inte en enda blomma sad.gif Hade sett fram mot de vackra malvafärgade och doftande blommorna

/Ewa
Elisabeth P
Jag sådde flikanemoner som aldrig blev något alls.
I år gör jag ett nytt försök med att ha dem ute först. Har iof sig hört att dessa frön bör vara färska, men den som inte provar får inte veta rolleyes.gif

Ni säger att ni sår för tidigt. Vad ÄR för tidigt???? sad.gif unsure.gif

Tänkte så lite i slutet på feb och lite i mitten av april av samma sorter (för att testa mig fram). vill ju så gärna att det ska lyckas wub.gif

Lisa
ewa zon 3
För tidigt är väl när man har växter upp till knäna överallt och som kräver att få komma ut nu! och ute är det +/- 0 och snöblandat regn tongue.gif
Lånar den här "tidtabellen" för odlingstider av signaturen "Betty"
Såtabell
för ettåringar. Kanske kan den vara till lite hjälp smile.gif

/Ewa
Magdis
Jag misslyckades totalt med Blå Bergvallmo. Det grodde bra men sen utvecklades de aldrig utan stod kvar som små mikroskopiska spröt. En varm dag torkade alla ihop.

De blommor som jag inte tyckte var lika fina som jag trott var Zinnian och Rosenskäran. rosenskäran blev mest som jättehöga och tjocka dillvippor med några ynka små blommor på toppen och zinnian blev spinkig och hög med en mindre blomma än jag väntat mig.
Carex
jag misslyckades totalt med mina FÄRDIGKÖPTA (!) tagetesplantor, de tynade bort i regnet som var på försommaren, tråkigt när det var extra viktigt att uteplatsen skulle vara fin eftersom jag tog studenten.
Kan ge ett litet tips på Rosenskära (en av mina favoriter) de behöver ganska stor kruka och jämn vattning, otroligt törstiga! Dessutom kan det ta ett tag innan de börjar blomma. Fina till snitt.
Lena
Ett tips till om Rosenskära som är min favorit, den ska ha magert, annars blir det bara de stora dillliknande bldverket, inte jättemagert, men man får inte gödsla dem mycket med kväve.Jag har beställt 2 nya sorter av dem hos GN en låg och en hög mörkröd, det ska bli spännande att se hur de blir.
Jag sådde flera sorters vindor förra året som jag hade trott skulle klättra och bli stora, de blev nästan inget, bara några blommor och några stackars rankor, ändå fick de bo på inglasad uteplats, de sår jag aldrig mera.

Lena
Ullet
Min fritillaria blev nada, o primulorna blev inget heller, annars gick det mesta. Silvernjurvindan är enkel men sätt den i tid, den tar en evighet på sig att bli ngt.
Annlo
CITAT (Lisa:) @ 31-01-2006, 22:19)
Ni säger att ni sår för tidigt. Vad ÄR för tidigt???? sad.gif unsure.gif

Tänkte så lite i slutet på feb och lite i mitten av april av samma sorter (för att testa mig fram). vill ju så gärna att det ska lyckas wub.gif

Lisa

Jag ska inte börja så förrän i slutet av mars...
Då blir det tobaksplantor (bara lite... tongue.gif ), lobelia, tomater, lejongap, stockros, tagetes, rosenskära....mm...

men så har jag högtrycksnatriumlampa till dom då!
fruberglund
Allt inomhus blev bra, även om jag hade kunnat "misshandla" dem lite mindre.

Luktärten jag sådde utomhus blev misslyckad. Växte sig hög och fin men blev aldrig några blommor (jag som längtade efter att se den purpurröda färgen). Gödslade knappast för mycket eftersom jag inte gödslade alls biggrin.gif Kanske för liten kruka.

Har en till fröpåse så jag ska försöka i år igen. Tips?
Magdis
CITAT (Lena @ 01-02-2006, 08:18)
Ett tips till om Rosenskära som är min favorit, den ska ha magert, annars blir det bara de stora dillliknande bldverket, inte jättemagert, men man får inte gödsla dem mycket med kväve.

Det måste ha varit där felet låg. Rabatten var nyanlagd och full med koskit, kanske blev för mycket näring för dem då. Fast de ska ju bli väldigt höga ändå, 1 meter. Jag hade valt ganska många höga blommor förra sommaren, men man lär av misstagen. smile.gif
Elisabeth P
Jag har nog gjort så i år sad.gif unsure.gif , som du gjorde förra året Norrbottenmagdis. Många höga växter,men de är ju vackra så jag får väl plantera runt alla väggar som finns tongue.gif så att jag kan binda upp dem
Lisa
kerstin z5-6
Fritillaria kan ta mer än 18 månader att gro -och ska man odla luktärter i kruka får den vara både djup och välgödslad smile.gif
Lady Hamilton
Det jag blev mest besviken på var Himmelsblomma
- "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm!
Det blev några "gräs-strån" men de blommade vackert på varje strå
laugh.gif
Margaretha
Sommarflox,en låg variant, Peppermint candy. Det blev så futtiga plantor så man kan knappt kalla dem plantor. Ingen höjdare! sad.gif

Och sedan så blev alla mina luktärtor BLÅ! Övriga färger grodde inte! Och ingen doft hade de heller!
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2006, 14:51)
och ska man odla luktärter i kruka får den vara både djup och välgödslad smile.gif

Ok, vet vart jag ska sätta dem i år. Ska försöka vara snäll och gödsla dem laugh.gif

Söderläge är ok va?
Eva i Skåne
Vad blev inte bra??? Jaha, som vanligt har jag förträngt detta.
Vissa sorter vill jag ju ha och försöker om igen. Vet detta sedan gammalt sleep.gif
I höstas gjorde jag dock en "så-inte-fler-gånger-förteckning" för att inte gå på samma missar om igen.
Denna lista ligger........ jo, jag vet var. Kvar i sommarstugan! Men jag ska dit innan jag kommer starta några nya sådder, så det ska nog ordna sig.

Det jag på rak arm vet att jag inte var nöjd med var:
Hjälmböna. Växte inte alls så mycket som jag tänkt mig och blommade inte heller så mycket.
Trumpetblomma. Har jag misslyckats med fler år.
Kejsarvindan. Växte väldigt bra, men blommade inte förrän i oktober! sad.gif

Ute ska jag sluta så salladslök. Har försökt två år, men antingen blir det bara ett par grässtrån eller så glömmer vi använda den.
lena:-)
Åh, detta var bästa tråden på länge..jag läser allt och slukar...
Så mycket information om hur man inte skall göra på ett och samma ställe...
Jag har börjat återfå hoppet ochkanske jag vågar mig på att så luktärtor i vår wub.gif Jag har gått 25 olika sorter, så jag borde ju ha en rimlig chans att få upp någon sort ialla fall. wub.gif wub.gif
Lena
Fru Berglund

Luktärter ska till skillnad av Rosenskära ha jättemycket gödsel och djup jord, de har minst en halv meter rot, rakt ned, anna rs blir det inga blommor, gödsla med koskit eller hönsskit vid planteringen och ge näring varje gång du vattnar så blir det jättemycket blommor, vidare vill de ju ha soligt och varmt oxå, och så måste du plocka bort vissna blommor annars slutar de blomma, luktärtor är ena kinkiga saker

Lena
Mattsson
CITAT (Lena @ 01-02-2006, 18:33)
Luktärter ska till skillnad av Rosenskära ha jättemycket gödsel och djup jord, de har minst en halv meter rot, rakt ned, anna rs blir det inga blommor, gödsla med koskit eller hönsskit vid planteringen och ge näring varje gång du vattnar så blir det jättemycket blommor, vidare vill de ju ha soligt och varmt oxå, och så måste du plocka bort vissna blommor annars slutar de blomma, luktärtor är ena kinkiga saker

Oj, vilken tur att jag inte visste det förra året! Jag sådde dels inne i små plastkrukor men jag skolade inte om innan jag satte ut, dels sådde jag ute på friland och allt utom de jag satt i för mycket skugga blev jättefina med massor av väldoftande blommor! Vattnade med blå korn och knipsade av ärtskidorna och plockade blommor tills jag nästan tröttnade på dom.... wub.gif Gör nog samma i år, men nu har jag andra sorter så det ska bli spännande! smile.gif
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 01-02-2006, 15:00)
- "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t ha vell já in´t vyre ve öm!
laugh.gif

Hm, mina har nyss kommit upp, vad gjorde du med dina så jag slipper göra dom misstagen i alla fall? biggrin.gif Är några pinnar nu...
En annan sort jag inte ska så mer än prydnadskål, de växte och hade varit jättefina även i balkonglådan där de stod om det inte varit för KÅLFJÄRILARNA!! mad.gif Hujeda mig vicket arbete att plocka larver och skrapa bort ägg vareviga dag! Och när jag till sist fick dom i jorden i augusti så tog sniglarna över-sniglar älskar kål! mad.gif mad.gif mad.gif Det blev rena snigelhotellet, på varje bladvåning fanns fullt av både larver och ägg. Till sist drog jag upp allihop och slängde i en sopsäck. tongue.gif
kerstin z5-6
om man har möjlighet att odla sin prydnadskål lite avskilt tex i pallkrgae med fiberduk på, slipper man sniglar o kållarver
det är ju först i slutet sommaren man vill ha dem till krukor tongue.gif
Maggan H
Fast här i Skåne hade vi en lång, varm, härlig höst i fjol så oktober hade varit mer lagom att plocka fram prydnadskålen, för sommarblommorna är ju så fina på hösten med. Så där är ytterligare en anledning att inte så dom... rolleyes.gif
Ullet
Vilken tur att min rosenskära inte visste om att den inte tycker om gödsel, jag planterade frön direkt i nyfyllda pallkragar m gödsel o dom blev både stora, vida o blommade hur mkt som helst. Ibland är det bra att ingenting veta. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lena
Vad gödslade du med i pallkragarna?

Lena
fruberglund
CITAT (Lena @ 01-02-2006, 18:33)
Fru Berglund

Lena

Tack, då ska jag gödsla, plantera i stoooora krukor, knipsa osv och hoppas på det bästa laugh.gif
Gåsis
- "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t  ha vell já  in´t  vyre ve öm!
laugh.gif

[QUOTE]

Jag har också sått himmelsblomma som blev just så. Inget bra alltså. Men sen läste jag någonstans att det tar två år för den att bli bra. Tyvärr dog mina strån första vintern så jag kan inte lova att det är så.

/Åsa
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 01-02-2006, 22:08)
- "Nanting se peckligt å´na se barnsli´t  ha vell já  in´t  vyre ve öm!
laugh.gif

Hm, mina har nyss kommit upp, vad gjorde du med dina så jag slipper göra dom misstagen i alla fall? biggrin.gif Är några pinnar nu...
En annan sort jag inte ska så mer än prydnadskål, de växte och hade varit jättefina även i balkonglådan där de stod om det inte varit för KÅLFJÄRILARNA!! mad.gif.......

Mina Himmelsblommor fick min syster........och vad hon gjorde med dem har jag glömt att fråga om wacko.gif

Prydnadskålen hade jag i ett "miniväxthus" med plast överdrag, bakom växthuset, så dem klarade jag....... laugh.gif Förutom att när jag skulle plantera dem blev jag tvungen att gräva "djupa" planterings gropar smile.gif Ska nog placera dem lite mera ljust i år.

Men Änglatrumpeterna misslyckades jag totalt med i frösådd, däremot gick sticklings förökningen över förväntan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon