Angeleyetears
01-02-2006, 01:11
Hej,
Jag har en fråga gällande odla örter inne i köket.
Ofta står det på odlingspåsarna att man kan bara odla växterna på speciella tider ex sommaren.. Men om man odlar inne spelar det någon roll om man inte odlar på sommaren? Kan man odla på vintern bara om örterna håller sig "varma"?
Hej och välkommen hit!
Många kryddörter går att odla inomhus, en del kan behöva ljustillskott under vinterhalvåret. Vissa av dem behöver sin vintervila och bör då stå svalt (ca +5 gr) till exempel. Om du berättar vilka örter du har i åtanke är det lättare att ge ett bra svar.
Mvh
Fenja
Angeleyetears
01-02-2006, 10:27
Det är de vanliga...
Basilika,
Oregano,
Mejram,
Gurkört
De som jag kommer på nu...
I somras fösökte jag odla örter ute på altanen, och det kom inga örter..
Det blev helt tomt i krukorna.. Det var första gången som det blev så.
Hur kommer det sig?
//Angel.
CITAT (Angeleyetears @ 01-02-2006, 10:27)
Det är de vanliga...
Basilika,
Oregano,
Mejram,
Gurkört
Hur kommer det sig?
//Angel.
Basilika går bra att odla när som helst bara den får ordentligt ljus.
Oregano och Mejram är ju egentligen perenner som vilar under vintern men om du inte berättar för dem att det är vinter ska det väl inte vara några problem, du styr ju "årstiden" genom att du bestämmer hur mycket ljus dom får. Hur som helst kan du ju dra upp plantor nu och sen framåt vårkanten kan dom få flytta ut på friland eller i kruka.
Gurkört går nog också bra inne.
Skaffa en lysrörsarmatur och en timer och sätt igång att så !
Gurkört blir väldigt stort, men det går att odla i kruka. En eller max två plantor i en kruka på minst 14 cm i diameter. De andra du räknar upp går utmärkt att ha i kruka. Om du har dem inne behöver de extra belysning 12 timmar om dagen under vintern, annars ränner de iväg och blir tunna och rangliga.
Hur gjorde du när du försökte odla på altatnen? Sådde du ute, eller sådde du inne och ställde plantorna ute när de kommit upp? Det "säkraste" är att så innomhus i mars-april nån gång och sen ställa ut plantorna när det är tillräckligt varmt ute i slutet av maj eller början på juni. Om det finns risk för besök av rådjur kan de behöva "buras in" eller skyddas på något vis.
Angeleyetears
01-02-2006, 15:16
Det var på sommaren, jag hade några lerkrukor.
Jag lade örtertfröerna direkt i jorden och vattnade.
Det ända som kom upp var ogräs.
Jag har exprimenterat denna vinter...
Jag tog in flera kryddväxter för att se om de överlevde inne. Inne är vanlig rumstemperatur, köksfönster och ingen extra belysning. Här är ett delresultat.
Kryddväxter som dött;
Citronmeliss
Timjan
Basilika (ohyra)
Rosmarin
Kryddväxter som överlevt (hitills);
Lavendel
Chili
Salvia
Rosmarin stickling (märkligt att den stora moderplantan dog men inte sticklingen)
Alla växer mycket lite förutom lavendeln som växer som en galning. /A
Är du säker på att de har dött ?? Citronmelissen t.ex. vissnar ju ner under vintern och växer upp på nytt nästa vår.
Timjan är ju normalt grön även på vintern men min "dog" ... jag klippte ner den ända till jordytan och efter ett tag tog den fart och började växa igen, det är två år sen och den är en rejäl buske i krukan nu och står inne för andra vintern.
Min rosmarin inne ser ut som en rishög men jag hoppas den kommer igen till våren. Min rosmarin i kruka ute befinner sig under en snödriva just nu men det som sticker upp ser grönt och fint ut.
Ang. Basilikan, har sett frågor om hur man övervintrar den men jag har alltid sett den som ettårig och nya plantor är ju ändå lätta att dra upp.
Jo kanske jag kunde ha fått liv i melissen till våren med lite bättre tålamod. Däremot kan inte rosmarinen eller timjan räknas som annat än stendöda tyvärr. /A
Jag sådde basilika, oregano, timjan och mejram inomhus förra sommaren.
Jag klarade inte av att övervintra någon av dem, men fröna är ju ganska billiga och de höll ett tag in på hösten.
Man kan ju så igen efter några månader.
CITAT (Angeleyetears @ 01-02-2006, 10:27)
Det är de vanliga...
Basilika,
Oregano,
Mejram,
Gurkört
Hur kommer det sig?
//Angel.
Jag har för mig att de behöver ganska varmt för att kunna gro. Prova att driva upp dem inomhus först.
Angeleyetears
11-02-2006, 21:31
Tänkte de. När ska man börja?
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2006, 00:15
CITAT (ifibi @ 11-02-2006, 20:58)
Jag sådde basilika, oregano, timjan och mejram inomhus förra sommaren.
Jag klarade inte av att övervintra någon av dem, men fröna är ju ganska billiga och de höll ett tag in på hösten.
Man kan ju så igen efter några månader.
Oregano och Timjan är det inga problem att övervintra i zon 2 ifall du är balkongodlare det är ju bara att odla dem i stora frosttåliga krukor och så lämnar du dem ute på balkongen under vintern. Även sånt som citronmeliss, mynta och andra härdiga kryddväxter kan övervintra utomhus på en balkong, inomhus brukar den typen av växter tvärdö under vintern.
Jag måste nog testa att odla örter i "mina" rabatter på gården.
I en rabatt finns det en annorlunda persilja som grannen stoppade i jorden;undrar om den kommer igen iår?
Angeleyetears
12-02-2006, 19:57
När ska man börja förså inomhus? vilken månad?
Om du har extrabelysning för plantorna och utrymme att förvara dem när de blir stora kan du börja så inomhus redan nu. Annars bör du vänta tills i alla fall slutet av mars.
Angeleyetears
13-02-2006, 18:14
Hur snabbt växer örterna ?
Det är väldigt olika, jag sådde lite av varje dagarna före nyår, drygt 6 veckor sen m.a.o.
Basilikan är idag : 20-35 cm beroende på sort
Timjan : 4-6 cm
Grekisk oregano : 5-7 cm
Mejram : 8-10 cm
Så, det varierar en hel del som du ser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.