Full version: HJÄLP!
Sagosessa
Såg till min förfäran att haren varit framme ordentligt i min trädgård. ohmy.gif ohmy.gif mad.gif

Av Rosenkvitten fanns bara några små pinnstumpar kvar (planterad 05) men det som gjorde mig mest förfärad var att haren käkat upp nästan varenda planta av det som ska bli bokhäck.
De planterades våren 2005 och var/är således inte särskilt stora. Plantornas höjd ca 75 cm.
Nu ska ju dessa inte toppas förrän de nått den höjd man önskar på häcken - så vad händer nu?
Vad innebär hares framfart för bokhäcken? Många av plantorna är nu bara korta pinnar - så katten vet om de kommer att överleva.
Såg också att den ena ullungrönnen fått gangskador i barken, men det var bara det ena trädet och det var inte så allvarliga skador till synes.

Ska inhandla hönsnät idag och rädda det som räddas kan. Ullungrönnarna hade jag tänkt skydda - så där får jag skylla mig själv - men hur göra med bokhäcken? Hade ingen aning om att den var sådan favoritföda.
KURT
Om bara bokplantorna överlever så kan man dra upp en "ny" topp på dem. Förutom att skydda buskar och träd med nät (och naturligtvis att skjuta haren!) så kan det också hjälpa att trampa till snön runt träd, för att förhindra att sork tar sig fram till träden under snön.

När det gäller harar så kanske det hjäper att ge den sly att äta istället.
Sagosessa
Kurt,
i skrivande stund är min man (som är hemma idag på fm) och inhandlar hönsnät. Här ska omgärdas!
Om bokplantorna överlever får det bli nya toppar att dra upp - känns skönt att höra att det KAN gå att ordna ändå.
Om de klarar livhanken har jag ett annat litet dilemma. Jag skrev att haren varit på nästan varenda bokplanta - det finns således några höga kvar. Inte speciellt snygg. Kapar jag dem också då - för att dra upp ny topp eller får jag helt enkelt stå ut med en jätteful och ojämn häck i några år.
Cilla
De flesta yngre plantor som rotat sig klarar att utveckla nya grenar efter att t ex rådjur, älgar eller annat ätit upp deras grenar. Men det som harar ofta gör är att gnaga av barken på stammarna, och det är svårare för växterna att klara.

Om bokhäckplantorna består av en stam med förgreningar och barken på stammen blivit uppäten runt om är det värre än om plantorna förlorat alla lövbärande grenar. Vidare är en barkskada längs med stammen mindre allvarlig även om den är lång, än en tunn skada som går som en ring runt stammen.

Rosenkvittenplantor är ofta rätt tåliga, men om du planterade sent i somras kan hända att de tar skada att nu behöva skjuta nya lövbärande grenar från ett rotsystem som inte hunnit utvecklas. Å andra sidan brukar nyköpta plantor ha fått så mycket näring i handeln att de har goda reserver att ta av.

Att skydda nu och vattna när det blir torrt i april/maj ger nog bäst chanser att du får behålla plantorna. Med bokhäcken kan du som sagt tidigare stötta upp nya toppar. De plantor som eventuellt inte överlever är bra att byta ut så snart du ser att inget sker med dem så att du får en jämn häck med ungefär lika gamla plantor.
Sagosessa
Cilla,
tack för dina svar som inger mig hopp biggrin.gif

När det gäller harens framfart på bokplantorna är det så att han har käkat upp lövbärande grenar. Kvar är "mittstammen" med några ynka små stumpar till lövbärande grenar.
Haren har inte alls gnagt på bok- eller rosenkvittenplanta.

Däremot har han gnagt på min enda Ullungrönn. Ser inte ut att ha fallit honom i smaken.
Han/Hon har gnagt små provbitar på 2 ställen på stammen (ganska runda märken) och sedan provat på en gren som satt lite lågt. Men det är också det enda.
Hade en betydligt värre barkskada på en av bokplantorna (de har fått utstå en del) som orsakades av ovarsam trimmerhantering.
Den klarade sig dock med lite spraybalsam biggrin.gif

Ska vårda mina plantor ömt under våren/försommaren - och när hösten 2006 kommer ska här sättar nät mest överallt!
Cilla
Ja det låter inte så farligt med skadorna på bokhäcken, det låter mer som om någon hade varit ute och beskurit lite för mycket. Men är du säker på att det är en hare som ätit så högt upp? Som sagt brukar rådjur och älgar äta grenar och harar brukar gnaga bark längst ned på stammarna.

Ullungrönn växer snabbt och är ett starklt träd. Är barkskadorna inte så stora så klarar trädet att övervalla. Gödslar man på våren och vattnar torra vårperioden och under torra sommarperioder (t ex en gång i veckan 20 mm) så brukar unga träd sätta bra fart och det gäller även övervallning av sår.

Trimmers är ett elände för många träd, du är inte den första som fått skador av en sådan. Men att plantorna klarade sig beror inte på det du strök på, snarare tvärtom. Av det som är testat i större skala med träd är just detta med sår bra dokumenterat. Alla slags påläggningar på sår ger sämre resultat än när träden får hantera dem själva.
Sagosessa
Är säker på att det är hare eftersom det endast finns harspår i snön, samt ett antal bruna små efterlämningar rolleyes.gif Just snön har väl hjälpt haren att nå upp.

När det gäller sårmedel på träd: jag hade ingen aning om att det förhöll sig så som du säger Cilla - men jag tror dig. Det låter ganska logiskt. Och bra! Några kemikalier mindre samt en liten kostnadsbesparing.

Tack för dina fina svar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon