Full version: Aloe vera och katten
karjo
Sigge tuggade på en bit blad nyss som han olovligen slitit loss från en kruka i fönstret... Är det giftigt? Vad ska jag göra?! sad.gif unsure.gif sad.gif
Kakaduan
Aloe Vera är en läkeväxt som jag har svårt att tro är giftig. Man gör ju läkande krämer av den, droppar saften på sår, etc. Jag skulle känna mig rätt lugn.

Om den skulle innehålla något som är giftigt just för katter kan du ju alltid fråga något djursjukhus om.

Kakaduan
Kathy
Giftiga växter Av Birmasällskapet

Såg dock att aloe veran inte finns med.

Giftinformationscentralen - Förgiftningar Husdjur
SaraS
Nejdå, den är inte giftig. God! säger mina katter. Jag tycker att den är besk... laugh.gif
karjo
Trodde inte att det skulle vara någon fara, men tänkte att man kan ju lägga ut frågan i alla fall... Nu har det gått ett par timmar och han är som vanligt, det borde ju ha hänt nåt nu om det ska hända nåt menar jag...
Klematis
Katter brukar ju ha bra koll på vad de ska äta och vad som inte är bra för dom. Han borde ju ha reagerat nu om det var något.
ifibi
Jag tror inte att Aloe Vera är så jättebra för katter, men jag vet inte.

Själva gelen är nog ofarlig men precis under skalet finns en gulaktig vätska som är laxerande, men giftigt tror jag inte att det är...
karjo
De gick bra den här gången, men vi hoppas att det inte händer igen. Jag har möblerat om i fönstret... smile.gif
Annkina
Tror inte att växten Aloe vera är farlig.
Min katt äter flytande ALoe vera för eksem. Rekommenderat av veterinär. Hon mår bättre av det.
SaraS
Nej, jag tror inte att det är ofarligt. Aloe Vera ÄR ofarligt. Kan till och med vara nyttigt.
AWeee
Tror bara att det var nyttigt för katten smile.gif

Mvh AWeee.
ifibi
Ja, själva gelen (det man gör aloe-juice på) är säkert jättebra för både katter och människor, men jag tror inte att den gula vätskan som finns i bladen är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon