Full version: Plocka ute
Angeleyetears
Hej,

För några år sedan var jag ute i skogen och plockade lite örter, hur länge kan de hålla sig?
noora
Det beror lite på hur du har förvarat dem och vad du menar med "håller". Om de är "korrekt" torkade och förvaras tort och mörkt i en lufttät burk kan de behålla aromen i ett par-tre år eller så. Det borde du märka själv, om örterna bara luktar torrt gräs har de tappat aromen (förutsatt att de hade någon tydlig arom till att börja med - en del luktar ju tort gräs redan från början). Rötter och andra "tjocka" delar håller längre än blad och blommor. Riktigt tunna blad håller inte alltid ens ett helt år, t.ex. är det svårt att behålla aromen i torkad citronmeliss en längre tid.

Om örterna torkats i solljus eller torkats för länge innan de lades i burkar kan de ha tappat aromen redan under torkningen. Om de torkades för kort tid så att de var fuktiga när de lades i burkar kan de börja mögla eller lukta konstigt, och då är de förstörda.

Örter som förvarats ljust tappar ofta färgen och aromen inom ett år eller t.o.m. fortare.

Eventuella medicinska egenskaper kan avta fortare. Oftast rekommenderar man att torkade medicinalväxter ska användas inom ett år.

Frysta örter, tinkturer, oljor och örtvinäger har andra hållbarhetstider som jag inte har så stor koll på.
Angeleyetears
De stor i mörka glasburkar på fläkthyllan. Jag har itne slängt dem flr jag tycker p ånågot sätt att de passar in där. På något sätt har det blivit en inredningspryl.

Lider ex träd om man tar bark på dem för att använda?
Piccante
Nja... att ta bark kan orsaka en del skada men det beror på hur mkt du tar. Om du bara tar det allra yttersta av barken så det nog ingen större fara för den brukar ändå vara död, men tar du ända in till veden så tar du bort trädets ledningsvävnad (om det heter så på svenska?). Ta aldrig bark in till veden runt hela trädstammen för då skär du helt av trädets försörjning av vatten och näringsämnen. Då är det bättre att ta fläckvis med bark på olika höjd. Men man bör nog fråga markägaren först, risken är att man försvagar trädet och underlättar för sjukdomar att angripa om man samlar mkt bark.
Angeleyetears
Jag tar det lösa, det är jätte tungt och hänger halvägs på träder och halvägs "i luften". Jag tar inte själva veden.
noora
CITAT (Angeleyetears @ 01-02-2006, 15:19)
De stor i mörka glasburkar på fläkthyllan. Jag har itne slängt dem flr jag tycker p ånågot sätt att de passar in där. På något sätt har det blivit en inredningspryl.

Mörka glasburkar är ganska bra, de skyddar någorlunda mot ljus. Däremot är fläkthyllan (jag antar att du menar hyllan ovanför köksfläkten) inte så bra, det brukar ju bli ganska varmt där när man lagar mat och värme förstör också i längden. Jag lagrar också örter och kryddor på fläkthyllan, men bara sådana som jag använder mycket av så att de aldrig står där mer än ett halvår eller så. Resten har jag i ett skåp bredvid.

Men som sagt, peta lite på örterna och lukta på dem. Beroende på vad det är för örter och vad du ska ha dem till borde du märka om det är någon "stuns" kvar i dem smile.gif De blir inte "giftiga" av att stå länge (förutom om de börjar mögla) utan tappar bara smaken och eventuella medicinska effekter (om det är det du tänkte ha dem till).
Angeleyetears
Jag slängfe mina örter ur de mörka burkarna..
Jag hade matolja i burkarna med ex citron, lime, lök, vitlök, pepparfrukt för att göra smaksatt olja.

Tackar för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon