Full version: malabarspenat
Thea
Hej alla, behöver lite tips om plantorna som börjar bli ruskigt stora i mitt köksfönster; malabarspenat eller basella alba. Testade att ställa ut en när det var som soligast för några veckor sedan, men nu är bladen silverfärgade och hängiga,. vilket fick mig att undra - hur mycket värme behöver den egentligen? Och är det verkligen meningen att jag ska äta upp bladen? huh.gif Hur stora blir dom?

//Thea
Ingrid på Västkusten
Värmeälskande tropisk växt som blir jättestor. Så det är mkt mkt mkt för kallt för den nu.

Japp - det är BLADEN! Växten blir flera meter och bladen större än en handflata.

Hälsar Ingrid
Kerstin i Malmö
Malaberspenat - den ser ju väldigt dekorativ ut vill jag minnas med vad har man den till, bara prydnad eller går den att äta??

Kerstin
Ingrid på Västkusten
Bladspenat :-) och röd färg ur bären.

Hälsar Ingrid
Thea
Oj, flera meter hög? Kanske inte på min blåsiga balkong då kanske... Men jag ska genast äta upp ett blad, eller tillaga.. verkar ju spännande. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon