Full version: Blommor
Angeleyetears
Hej,

Jag undrar hur ex rosor håller sig längre än en vecka i vaser? Jag ger de näring precis innan jag stopper i dem, lite ljummet vatten och fixar med stjälken. Vad gör jag för fel ?
Åsa, mälardalen zon 2
Hur länge rosor håller beror inte bara på behandling utan även på kvaliten på rosen, vid vilken årstid den är skördad, + hur lång tid det har tagit för den att komma ut i butik i sverige och vilken förvaring den haft (nu vid alla hjärtans dag kan rosorna ha legat åtskilliga veckor i specialkylar i holland för att det ska finnas tillräckligt med röda rosor just till denna dag).

Rosor bör man ge lång snittyta, vattnet ska vara varmare än ljummet och det ska vara sånt där pulver i vattnet, är blomman lite hängig när man packar upp den lindar man in blomman i silkepapp så själva blomman har stöd medans den drar vatten.

Normal tid som en ros håller är från 3-4 dagar till runt 2 veckor så en veckas hållbarhet låter som hyfsat bra hållbarhet.
Angeleyetears
Det låter bra.
Jag tänkte köpa hem några roser för att dekorera med inför Alla hjärtans dag. Går roser att ha med andra blommor också? Ex om andra blommer heslt vill ha kallvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst går det bra helst bör man då låta växterna dra frör sig själva i början och sedan sätter man ihop dem när vattnet svalnat alt. får man sätta alla växterna i kallvatten ifall det är en bunden bukett. För tulpaner exempelvis som har mjuka stjälkar och ska sättas i kallvatten blir som kokt sparris ifall man sätter dem i varmvatten.

(+Ska du blanda rosor och tulpaner skippa blomsternäringen som har motsatt effekt på tulpaner = de blommar ut snabbare.)

Man får helt enkelt jämka lite när man blandar växter med olika behov man kanske inte då kan ge optimalt till alla växter.
Emma_
Ska bara tillägga att det är väldigt viktigt att rosor får riktigt varmt vatten,
det öppnar deras kärlrör så att de kan dra vatten, och så måste du vara noga med att ha ren vas.

Om du har köpt dem och de har varit utan vatten mer än en halvtimme måste du kapa av minst 2-5 cm på själken när du snittar, det bildas nämligen en luftpropp i kärlrören, och får man inte bort den kan inte blomman dra vatten.

Emma
Angeleyetears
Så man ska både klippa av där nere och snitta de på sidan ?
Åsa, mälardalen zon 2
klippa av snittblommorna med sax eller sekatörska man aldrig göra då pressar man ihop de rör som vattnet ska sugas upp i = det blir svårt för växten att suga vatten. Snittblommorna ska snittas med en riktigt vass kniv ex. en rakbladskniv
Angeleyetears
Tack för alla svar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon